Alle de eksempler han kommer med er til hvad han gjorde efter at han fik wifi kortet til at dukke op på listen når man skriver lspci og rfkill.
Tordenfod skrev:Mja men java er jo java.. Både på mac,win,os,android you name it.. Lige som flash er flash og en browser hedder jo selv i ubuntu land browser .... Eneste sted hvor noget lign pågår som jeg lige kan komme på er opel der hedder vauxhal i england- men de kører jo også mod trafikken

Java er et brand navn ejet af Oracel. Du skal nok nærmere se på det som uoriginale reserve dele. Både i titlen og beskrivelsen for IcedTea står der desuden at det er til at afvikle Java programmer så de kan også findes ved søgning på java. Oracel Java findes faktisk også til Linux, men Oracel har ikke gjort noget for at gøre det let at installere (faktisk er de lidt modarbejdet det) så derfor er det langt lettere at installere IcedTea.
Faktisk findes der et hav af alternativer til Oracel Java:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Java_virtual_machinesApple har forbudt java kode på deres iOS, så der er ikke noget Java. Android benytter Dalvik som er en form for java, men det fungere ikke til at afvikle Java-applets i browseren. Det er blandt andet pga. disse to platforme, hvor du ikke kan få java til, at der er så meget oprør over at Nets valgte at bruge nettop Java og ikke JavaScript (ikke relateret) til at bygge NemID med. Der ud over er der så alle problemerne omkring sikkerhed, kompatibilitet og hvor svært det kan være at få til at fungere på forskellige platforme.
Ud over det har Oracel også både JavaSE (den du normalt bruger på Windows) og JavaME (til små computere). Så nej, Java er ikke bare java.
Der findes også alternativer til Adobe Flash for at afvikle flash-filer:
Gnash, LightSpark, swfDec, Scaleform og Shumway
Tordenfod skrev:Tak for vejviseren ! Lidt gæt !! Usr er user- bin er ? Det giver nogen gange bedre mening når man ved hvad der er forkortet og det gør det nemmere at huske ...
Jeg syndes også det virker til at det er en sammentrækning af "user", men da det er der system filer og ikke brugerens filer ligger syndes jeg ikke det kan bruges til at huske noget. Jeg bruger for det meste kommandoen "locate" til at finde filen for mig. Der findes en Debian regel bog for hvor hvilket filer høre til, men den er ikke lige noget der holder mig vogen om natten.
Tordenfod skrev:Ps : post scribtum altså efter skrift.. Det er derfor man ikke kan starte et brev med et ps

Jeg bruger ofte p.s. når jeg tilføjer noget til et indlæg efter jeg har trykket Udfør så syndes teknisk set den holder.