På skrivebordet i min Ubuntu 12.04 er der en hurtigstarter i venstre side af skærmen (den lodrette kolonne af programikoner). Men for nylig skete noget mærkeligt. Maskinen loggede pludselig af og da jeg loggede mig ind igen, var hurtigstarteren væk (og der var også en række andre mindre iøjnefaldende ændringer). Efter søgning på nettet fandt jeg ud af, at jeg kunne få det gamle skrivebord frem igen med kommandoen unity --reset-icons. Efter nogle tilretninger lignede skrivebordet igen sig selv
Men ak! Næste gang jeg tændte maskinen var den gal igen
Mit spørgsmål helt kort: Hvordan får jeg genskabt skrivebordet permanent?
Kommandoen unity --reset genskaber mit oprindelige skrivebord (i modsætning til --reset-icons, hvor jeg efterfølgende manuelt må lave nogle tilpasninger). Men ved log off/log on eller restart vender problemet desværre tilbage.
Iøvrigt bemærker jeg, at kommandoen unity --reset aldrig returnerer til terminalen, hvorfra jeg afviklede kommandoen. Det sidste livstegn fro kommandoen er udskriften
WARN 2014-02-12 08:40:41 unity.glib.dbusproxy GLibDBusProxy.cpp:283 Calling method "SetViewType" on object path: "/net/launchpad/lens/video" failed: GDBus.Error:org.freedesktop.DBus.Error.UnknownMethod: No such interface `com.canonical.Unity.Lens' on object at path /net/launchpad/lens/video
Slet mapperne ~/.cache ~/.compiz ~/.compiz-1 ~/.config/compiz-1 ~/.gconf/apps/compiz-1 ~/.gconf/apps/compizconfig-1 (det er skjulte mapper i din hjemmemappe)
Jeg fjernede mapperne (.compiz fandtes dog ikke) og kørte kommandoen. Derefter loggede jeg af og på, og udførte kommandoen unity --reset . Men efter endnu en log af/på, var der ingen hurtigstarter