Fik hul igennem med en Lubuntu-installation, så jeg kunne brænde en DVD med Ubuntu 13.04 ved langsommeste hastighed. L-fladen er dog lidt 'upæn' når man er vant til Ubuntu fladen.
Den bootede fint og kom af og til ind til det danske tastatur. Derefter gik skærmen AGURK !!! SLUK og Tænd igen.
Prøvede med nogle af F6 afkrydsningerne og så kom der endelig hul igennem. Hullet er dog en del 'snasket', da installationen ligger helt alene på HDen og partitioneringen er "ubehagelig", men den kan ikke ændres (af mig med mit Linux-kendskab).
Så er det jeg gerne vil vide lidt om hvad der foregår m.m. (eller hvad skal man ikke afkrydse)
Hvad betyder punkterne under F6 i installationsmenuen ? Dét har jeg ikke fundet info om nogen steder.
Jeg vil gerne selv have kontrol over partitioneringen af harddisken på 1,5 TB
"Totalinstallationen" har lagt
/dev/sda1 ext2 /boot 242.00 MiB, hvoraf der er brugt 93,42 MiB Ubrugt 139,58 MiB Flag boot
Resten af disken /dev/sda2 extended på 1.36 TiB er brugt på
/dev/sda5 lvm2 pv ubuntu-vg 1.36 TiB, hvoraf der er U-brugt 44.00 MiB med Flag lvm
(Der er tilsyneladende ikke nogen SWAP-partition)
Hvilke 'dele' skal der ligge - hvordan ?
Tidligere på andre maskiner Lagde jeg vist 10 MB monteret som "/" på en ext4 partition
8 GB SWAP (der er 2 GB ram i klodsen, så 4 skulle være nok, men der er jo nok at tage af.)
20 GB ext4 til /home. Det var for at kunne 'frisk'-installere Ubuntu men beholde en del i /home.
Så havde jeg 20 GB til Data. 500 GB til Foto og Mediefiler og 50 GB til diverse Downloadede data og programmer
Det var så til gengæld multiboot installationer, men Windows 'trækker' for meget (nedad) så det er droppet. Har W8 kørende (junk) og alle de andre. Bliver lidt træt af at VENTE!
Gparted kunne godt 'file' på størrelserne, men det kan det ikke på denne installation.
Jeg skal være root (hvilket jeg så ikke kan blive (password) og andre fejl 40

Det næste jeg gerne ville, var at kunne lave en 'fil' der automatisk kunne installere de programmer jeg havde brug for på maskinen, uden at der skal "programmeres". Det er OK at skulle skrive en del kommandolinier med sudo .....

Håber der er hjælp at få til dette.
/Erik