Jeg bruger normalt GNOME commander til det meste filbehandling.
Jeg skulle lave backup til en ekstern enhed, og så kom jeg til at trykke F8 (delete) i stedet for F5.
Nu var det så kataloget billeder jeg lige fik slettet

Hvad gør jeg for at gendanne?
Kode: Vælg alt
sudo photorec
gksudo apt-get -y install testdisk
sudo mkdir /home
sudo mount --rbind <olddir> /home
sudo mkdir /home/$USER
sudo recoverjpeg /dev/sda2
sync;sync;sudo umount /home
sudo umount <olddir>
bagger skrev:Hej
Jeg skulle lave backup til en ekstern enhed, og så kom jeg til at trykke F8 (delete) i stedet for F5.
Nu var det så kataloget billeder jeg lige fik slettet![]()
christian.arvai skrev:Det var smart! Jeg vidste ikke at, man kan installere programmer, og kører dem direkte fra Ram, under kørsel på livecd.
lath skrev:bagger skrev:Hej
Nu var det så kataloget billeder jeg lige fik slettet![]()
Lige et øjeblik - kom i tanke om en ting.
Hvis ikke GNOME Commander ikke har brugt unlink systemkaldet (svarer til at køre rm kommandoen) men i stedet smidt dine jpeg i Paipirkurven så skulle dine filer være der.
Inde i Papirkurv-mappen skal du bare fortryde sletningen af Billeder mappen.
Er der ikke nogen Billeder mappe i Papirkurven er det enten photorec eller recoverjpeg.
/Lars
lath skrev:Jeg kan se på https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery at der er flere andre interessante programmer.
Det er som det fremgår af siden:
- Foremost: https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery#Foremost
Den skal have et block device som input og en mappe i filsystem til at smide reddede filer ud i.
Output filmappen må ikke være en mappe i input blockdevicets filsystem.Årsag: fordi så taber du data(=billeder).
Hvis du sætter en apssende stor ekstern USB disk på (USB flash disk eller en ekstern harddisk) burde det virke.- Magic Rescue https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery#Magic_Rescue
- recoverjpeg https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery#recoverjpeg
- Dedikeret til kun at finde jpeg filer.
- supernem at starte - den tager kun et blockdevice som parameter.
- recoveryjpeg gemmer i ens /home mappe så det kræver lige nogle tricks at få det virke på en Ubuntu session, hvor man ikke kan gemme noget.
- Jeg har ikke lige tid at skrive en dybdegående howto til hvordan det gøres, men til andre der supporter kan jeg nævne hvordan det gøres i grove træk:
- Først skal man lige køre
... hvis den mappe ikke eksisterer i ubuntu live systemet, men det gør den nok.Kode: Vælg alt
sudo mkdir /home
- Så skal der tilsluttes et eksternt lagermedie der har plads nok til alle billederne x 1,1. 10% går nok til filsystem information, sti+filnavn -> inodes information,
- Så skal man finde mappen (<olddir>) hvorpå ubuntu live sessionen har monteret det eksterne lagermedies filsystem, og så køre:
... hvor <olddir> erstattes med den absolutte sti til mappen, hvor det eksterne lagermedie blev monteret på.Kode: Vælg alt
sudo mount --rbind <olddir> /home
- Dernæst skal man lige oprette sin brugermappe i /home, og den kommando er:
...hvor $USER i en Ubuntu live session vist-nok er casper.Kode: Vælg alt
sudo mkdir /home/$USER
- Hvis /dev/sda2 (i ubuntu live sessionen!) indeholder det filsystem der har /home mappen med den slettede Billeder mappe, så kører man derefter recoveryjpeg således:
sudo recoverjpeg /dev/sda2
- Afmonter /home filsystemet
Den kommando kan godt tage noget tid. Vent til du får en ny kommando prompt.Kode: Vælg alt
sync;sync;sudo umount /home
- Afmonter der hvor det eksterne filsystem blev monteret på:
... hvor <olddir> er den samme absolutte sti som <olddir> længere oppe i denne liste.Kode: Vælg alt
sudo umount <olddir>
/Lars
Edit : typo rettet
lath skrev:Det er bedst at starte i en Ubuntu Live session.
En Ubuntu Live session er hvor du starter op fra en USB flashdisk, eller fra en CD.
Starter du op på den måde så sikrer du dig at der ikke skrives nye data til disken, hvorved sektorer med en del af et billede overskrives.
En Ubuntu live session har muligvis ikke photorec installeret, så det gør du med:Kode: Vælg alt
gksudo apt-get --assume-yes install photorec
... i en terminal.
Har Ubuntu Live sessionen ikke noget sted at lagre den bliver den installeret på en RAM disk = den er væk når du rebooter.
Jeg bemærker lige at jo længere tid der går med at du har brugt filsystemet uden at være i en Ubuntu live session, jo mindre sandsynlighed er der for at du får alle dine billeder igen.
Jeg fandt lige en YouTube video der fortæller om hvordan du skal bruge photorec
Bemærk at photorec er et CLI (terminal) program.
/Lars