Det burde ikke være et problem at swap og root (altså Linux' filsystem / ) er på hver deres primære partition. Ellers skal installationen nok gøre opmærksom på det.
Hvis du sletter genoprettelsespartitionen, så vinker du farvel til din Windowslicens... Og den 100mb's partition som Windows har, der ligger dens bootloader, så den er også nødvendig.
Og nej, hvis man ændrer i en partition, så bliver pladsen frigjort enten før eller efter partitionen, og det skal man være opmærksom på, når man ændrer i den. Så hvis du fx vil give D mere plads, så er det enden af C der skal skrumpes ind imod starten af C. Du kan måske forestille dig at en partition på en harddisk, sådan set bare er en startmarkør og en slutmarkør, og når du skrumper en partition, så er det markøren du flytter på.
Man kan ikke have mere end 4 primære partitioner på en harddisk formateret med MBR (som din ganske givet er), så hvis du har brug for flere end det, så skal en af de primære formateres som en udvidet partition, og på den udvidede opretter man så det antal logiske partitioner som der er brug for. I det her tilfælde, er du nok nød til at formatere swap-partitionen, som en udvidet partition, for du kan ikke nøjes med 4 partitioner. Ubuntu (ligesom alle andre OS's) bør altid installeres på en primær partition, med den undtagelse "in mente", at det er styresystemets boot partition som skal være en primær partition. Så medmindre du planlægger at installere Ubuntu på flere partitioner, så bør det blive installeret på en primær.
Ud fra billedet, så ville jeg nok slette D, og dermed samle de 3 enheder på 88.55, 5.00 og 219.71 til 1, formatere det hele minus 2gb til en primær partition, og så formatere de resterende 2gb til en udvidet partition, med en logisk partition som tager hele pladsen. Så kan du installere Ubuntu på den primære, og swap på den logiske.
Jeg kender ikke rigtig selve Ubuntu installationen, og da jeg (forhåbentligt) har svaret på nogle af spørgsmålene, kunne jeg så ikke lokke dig til at stille de resterende spørgsmål i et nyt indlæg? Det vil gøre det lettere for de andre at se hvad der mangler