Som jeg har skrevet flere steder her, installerede jeg Ubuntu på men kones HP pavilion dv 6500.
Da jeg bootede på CD'en og trykkede "prøv Ubuntu" var det koks i grafikken, så jeg startede igen,
og så snart de 2 første små ikoner viste sig i bunden af skærmen, trykkede jeg TAB,
derefter F6 og "nomodeset"
Det har jeg læst her et sted, men hvis folk ikke ved det, kommer de ikke videre.
Da den var færdig med installationen og blev genstartet, logge jeg ind, men der kom blank skærm hvor kun musen var synlig.
Jeg trykkede CTRL ALT F2 og i terminalen skrev jeg sudo shutdown -h now for st lukke rigtigt ned.
Da jeg startede igen var kun baggrunden synlig med musen, men ingen menu eller launcher.
i denne tråd læste jeg at jeg kunne starte med 2D ved at trykke på Ubuntu ikonet inden login.
Det gjorde jeg, og jeg var spændt på, om jeg skulle det hver gang, den startede, men det er ikke nødvendigt.
Havde jeg ikke læst det, havde jeg ikke fået gang i den, så nu forstår jeg bedre, hvorfor nogle folk opgiver, og oplever Linux som nørdet og vanskeligt.

Derfor er forumet her en meget vigtig ting, ja jeg oplever det som nødvendigt for at få Ubuntu udbredt.

// Henning