Jeg var lige inde i G-parted, og det ser ud til min swap er istykker eller lign?
Her kan man se den:
http://peecee.dk/upload/view/367027/full
Overvejer at geninstallere bare for at se om det hjælper. går jo SUPERSTÆRKT på en SSD!

thj01 skrev:Hvorfor ikke bare starte op fra en bootcd, og så formatere den om som swap?
Placeringen er jo registreret.
Modsat. det er ALTID noget lort, når der sker fejl på harddisken, og ender som regel altid med total sammenbrud. Så jeg ville overveje at mere grundlæggende tjek af hele HD'en
Og hvis du sætter 16GB i bør du også have 16 Gb swab, i det tilfælde at du bruger sleep/dvale funktioner.
Men hvad skal du overhovedet bruge den mængde RAM til?
Spotten skrev:thj01 skrev:Hvorfor ikke bare starte op fra en bootcd, og så formatere den om som swap?
Placeringen er jo registreret.
Modsat. det er ALTID noget lort, når der sker fejl på harddisken, og ender som regel altid med total sammenbrud. Så jeg ville overveje at mere grundlæggende tjek af hele HD'en
Og hvis du sætter 16GB i bør du også have 16 Gb swab, i det tilfælde at du bruger sleep/dvale funktioner.
Men hvad skal du overhovedet bruge den mængde RAM til?
Forstår ikke helt? Hvad skal jeg formatere om som swap? Når man vælger swapområde, er feltet "formater" ikke gyldigt her.
Jeg booter fra LIVE-CD og vælger så installér, og så bruger jeg den mere advancerede måde at dele disken op på, laver en /, derefter en swap, og så resten som /home, formatere altid /home og / men når jeg f.eks vælger "kryptér hjemmemappe" nu, så laver den øjeblikket en fejl jeg ikke kan gemme da jeg ikke har adgang til systemet og ikke kan tage et screenshot.
Hvis jeg fravælger kryptér hjemmemappe, så er der ingen fejl i starten, men min swap er stadig markeret som "fyha" af Gparted.
Måske en fejl i GParted?!
Ang. RAM, så er det fordi de er SÅ billige at man ligeså godt kan fylde op når der er mulighed for det, havde jeg vidst dette fra starten, havde jeg smidt 32GB i.
P.s SSD'en som mit system ligger på er helt ny og jeg tror ikke den forvolder problemer, jeg tror det er min krypterede hjemmemappe den ikke kan lide, den plejer man jo også bare at "mounte" igen så man har sine ting når man kommer ind, men jeg valgte at slette den da det var nemmere, også hvis den indeholdte fejl, pga. denne fejl i swap.
P.P.S Troede egentlig ikke et system kunne kører uden en swap?
Jimmyfj skrev:Din harddisk er lysår langsommere end dine RAM. En Stor swap-fil vil være lig med flere swap-operationer=nedgang i system-hastighed. Swapper dit system meget, så bruger den din disk meget = nedgang i hastighed qua Hdd's ringe speed.
Jeg halvere mængden af mine fysiske RAM for at tvinge systemet til at lave flere operationer i RAM end i swap. Det er gjort mulig af de monster hurtige CPU'er og de ekstremt hurtige RAM blokke.
Halveringen af RAM-mængden, så min swapfil er 2GB, hvor mine fysiske RAM er 4GB kan jeg gøre da jeg ikke bruger Dvale og den slags. Jeg slukker maskinen når jeg er færdig.
Læs evt. denne artikel:
http://www.cyberciti.biz/tips/linux-swap-space.html
When launching the ubuntu installer from the livecd or when Ubuntu initially starts up, a message is recieved stating
"Ubi-language failed with exit code 1. Further information may be found in /var/log/syslog. Do you want to try running this step again before continuing? If you do not, your installation may fail entirely or be broken.
Happens more than once when started from livecd or normally. The installer freezes when I click continue.
roblemType: Bug
DistroRelease: Ubuntu 12.04
Package: ubiquity 2.9.8
ProcVersionSignature: Ubuntu 3.2.0-5.11-generic-pae 3.2.0-rc5
Uname: Linux 3.2.0-5-generic-pae i686
ApportVersion: 1.90-0ubuntu1
Architecture: i386
CasperVersion: 1.296
Date: Sun Dec 18 18:36:00 2011
LiveMediaBuild: Ubuntu 12.04 LTS "Precise Pangolin" - Alpha i386 (20111218)
ProcEnviron:
PATH=(custom, no user)
LANG=en_US.UTF-8
SHELL=/bin/bash
SourcePackage: ubiquity
UpgradeStatus: No upgrade log present (probably fresh install)
Kode: Vælg alt
gksudo gparted
Kode: Vælg alt
free -m
Spotten skrev:P.s Troede ikke ens system kunne køre uden en swap-fil, under installationen advarer den da hvis man glemmer dette.
lath skrev:Spotten skrev:P.s Troede ikke ens system kunne køre uden en swap-fil, under installationen advarer den da hvis man glemmer dette.
kernen kan sagtens klare sig uden, hvis du altså har RAM nok.
Har kernen ikke RAM nok vil kernens kill-feature gå i gang, dvs. at kernen beskytter Ubuntu* mod løbske programmer ved at smide dem af CPUen og slette programmet i RAM.
Typisk går det ud over det program der bruger mest RAM.
Sker det for dig vil du opleve at programmer uden videre bare lukker ned. Kernens kill-feature er dog så rar at fortælle hvad den har lukket ned: Det er log-filerne /var/log/syslog, og /var/log/messages.
/Lars
*: Mere teknisk korrekt er det at sige at kernen beskytter sig selv mod løbske programmer ved at lukke ned for det løbske program. Et program der bruger for meget RAM i forhold den mængde fysiske RAM kernen har til rådighed antaget at have løbet løbsk, og starter derfor kernens kill-feature.