IRC-møde 16. december 2014

, ,

Referat skrevet af Kenneth (Blueeyez)

1. Mødedeltagere

Zilvador – Daniel Ejsing-Duun, København, loco-kontakt
Blueeyez – Kenneth, Esbjerg, formand for Ubuntu Esbjerg
Blfriis – Brian Friis, Randers
Momsemor – Jannie Udengaard, bestyrelsesmedlem, Hadsten
AJenbo – Anders Jenbo, København, bestyrelsesmedlem
Klaus Rasmussen – Redaktør, Nyborg
Wangerin – Hennign Wangerin, Sønderborg, formand for AlsLUG
CybergeekDK – Michael Madsen fra Århus
mads_ – Mads, Århus
Voidcode – Terkel Sørensen
sbc – Søren fra Odense

2. Dagsorden
– Formalia
– Navnerunde samt valg af ordstyrer og referent
– Godkendelse af referat fra sidste gang
– Status på igangværende aktiviteter
– Status på lokal foreningerne
– Eventuelt

3. Navnerunde samt valg af dirigent og referent
Daniel er ordstyrer, Blueeyez er referent

4. Godkendelse af referater fra sidste gang
Referatet blev godkendt uden kommentarer

5 Status på igangværende aktiviteter
5.1 Google Adsense-konto (Anders og evt Nicky)
– Der arbejdes på at sætte Adwords-konto op, men vi er muligvis bandlyst af Google
Daniel vil tage kontakt til Google.
5.2 Flytte Google-kalenderen til forsiden (Anders)
Færdig. Kalenderen er indsat på forsiden
5.3 Lave donationsknap (Christian)
– Intet nyt for nu.
5.4 Ansøgning til DKUUG (Klaus)
Færdig. De har accepteret at dække driftsudgifterne for 2015
5.5 Opgradere forum til phpBB 3.1 (Anders)
– Opgradering undervejs. Udgivelse af det nye forum i slutningen af januar eller midten af febuar
– phpbb.com er blevet hacket, så ETA er ukendt
5.6 Implementere Swipp-konto på hjemmesiden (ikke tildelt)
– Skal gøres af formanden (Eller kassereren), vil kigge på mulighederne,
men indkomne donationer skal dække udgifter til nummeret (Sættes på prøve).
5.7 Lave donationsknap over ‘nyheder’ på forsiden (Anders)
Færdig. Anders har sat knappen op
5.8 Sætte donationsknap op på forummet (Anders)
– Anders arbejder på det
5.9 Opsætte Paypal-konto til donationssiden (Wangerin)
– Tildelt under mødet

6 Lokal foreningernes status
6.1 Aarhus/Randers/Favrskov/Risskov
Det går godt. Der kommer nye til i Aarhus. Jannie starter kursus i Risskov d. 6 januar
6.2 Esbjerg
Computer til at installere og fremvise Ubuntu på i januar eller februar fundet. Arbejder på information om fordele og ulemper ved Ubuntu til at vise for godkendt målgruppe.
6.3 Sønderborg og Aabenraa
Går godt, men har fået afslag på at bruge lokaler fra februar, så leder efter nye lokaler. Der er fem særligt aktive i foreningen.
7. Eventuelt
– Næste møde d 27/01-2015
– Ubuntu Global Jam d 6 – 8 Februar
– Henning Wangerin forklarede om Swipp-kontoer, at de skal oprettes af formanden og/eller kasseren og at det kræver et telefonnummer. Et CBB-abonnement kan fås for 10kr om måneden. Taletid har som regel en udløbstid og skal derfor gerne undgås. Det er billigst at lade en privatperson eje abonnementet modsat erhvervseje.
– Anders fortæller om Adsense-reklamer, at vores domæne virker til at være bandlyst hos Google, da andre domæner ikke giver samme fejl. Daniel vil skrive til Google og undersøge problemet.

Mødelog kan findes her.
————–Herunder udtræk fra mødeloggen————

<AJenbo> Admin gruppen er enige om at vi fint kan have hosting hos dem, vi skal blot have en privat ip så vi kan forsætte med at have https (vi er låst til https for 1 år)

<Zilvador> De eneste punkter fra listen, efter at Anders og Klaus nærmest har fået dem alle streget ud, er donationsknappen og Paypal-kontoen 🙂

<Zilvador> Christian Arvai tilbød at lave en donationsknap til forumsignaturer til sidste møde. Det kan være, at han kommer med den næste gang 🙂

<Zilvador> Det kan være, at vi skal springe til næste punkt, som er status på lokalforeninger

<Zilvador> Momsemor og Blfriis, vil I fortælle lidt om jeres område? 🙂
<Momsemor> I Aarhus var der 3 nye sidste gang, så alt går fint 🙂 Det er ikke et foredrag. Jeg starter kursus i brugen af Ubuntu d. 6. januar i Datastuen i Risskov
Den 1. tirsdag i hver måned /

<Zilvador> Og går det også godt i Randers og Favrskov?
<Momsemor> Farvskov går stille og roligt og vi holdt juleafslutning i onsdags  /
<Blfriis> ikke det store herfra, udover at det kører der ud af

<Zilvador> Blueeyez. Sker der noget i Esbjerg? 🙂
<Blueeyez> Jeg har søgt og fundet et godt alternativ til en bærbar (Abook Z510) hvor der kan installere Ubuntu på og det virker fra start samt det er en sælger i Esbjerg hvor jeg pt undersøger prisen ved køb af flere… Dernæst så arbejder jeg på information om Ubuntu fordele/Ulemper og har fået grønt lys til at vise en bestemt målgruppe Ubuntu og håber den falder i god jord, da det er lige hvad de har brug for (Min opfattels
<Blueeyez> e/erfaring i forhold til Windows) /

<Zilvador> Hvordan vil du vise det? Et kursus et sted?
<Momsemor> Foredrag???? 😉
<Zilvador> Og benytter du dig at en bestemt forhandler af Abook?

<Blueeyez> Jeg vil købe 2 bærbar (Z510) og stille dem frem og så lade 2 personer sidde ved dem og prøve sig frem og guide dem mm

<Blueeyez> jeg handler ved Electronics centeret (bbec.dk / bygpc.dk)
<Blueeyez> fordelen er at hvis de får systemer til at fejle så er det ikke på deres egne maskiner
<Blueeyez> og så er der ingen panik
<Zilvador> Det lyder godt
<Zilvador> Og så kan de selv få lov til at afprøve systemet
<Blueeyez> fordelen ved EC er at de selv reparere dem
<Zilvador> Rigtig god ide
<Blueeyez> nemlig. Som sagt er det en meget følsom målgruppe, men starter ud i små sko 🙂
<Zilvador> Har du sat en dato for fremvisningen?
<Blueeyez> håber i Januar/Februar

<Zilvador> så tager vi Sønderborg og Aabenraa nu 🙂
<Zilvador> wangerin, går det godt hos jer?
<wangerin> Her i AlsLUG er alt ved det gamle – sådan da. VI har desvære fået afslag på lokaler i Aabenraa dels grundet ferie og dels at huset et booket til anden side :-/ Vi forventer at flytte væk fra Nygadehuset fra februar, men det er endnu ikke fastlagt hvorhen. Men vi afholder stadigvæk  installfest 2. lørdag i hver måned og linuxaften ca 1½ uge senere. /

<wangerin> I februar, og deruder en mere af de tre lørdag vi havde brug for, så nu flytter vi til større lokaler. Vi har helt generelt et pladsproblem. Både i Aabenraa og Sønderborg
<wangerin> Vi har ca 190 medlemmer, men batalionen af Tordenskjolds soldater er på 5 til møderne. På mailinglister er der lidt flere 😉
<wangerin> Vi har to steder i kikkerten. Så vi finder nok et nyt sted at være.

<Zilvador> Næste punkt er eventuelt

<wangerin> Begge dele skal oprettes af formand/kasserer.
<wangerin> swipp kræver et telefon-ummer til det, men hvis vi er ligeglade med hvem der indbetaler via swipp, skal sim-kortet kun sidde i en telefon i forbendelse med oprettelsen.
<wangerin> Min erfraning er at cbb er et billigste sted at have en “modtage-only” telefon liggende (10kr/månde)
<Zilvador> Er der nogle særlige årsager, der gør, at det kræver formanden eller kassereren?

<wangerin> taletid virker ofte billigere, men de “holdbarheden” er ofte ikke lang nok til at det kan betale sig
<wangerin> på hjemmesiden skal der blot stå at vi modtgaer indbetalinger via swipp på nummer xx xx xx xx no problem
<wangerin> paypal er blot en formular som linker til paypla-side, så det er heller ikke det store at sætte op.
<wangerin> Jeg har lige været igemme opsættlsen at begge dele og jeg står selvfølgelig til rådighed når det skal oprettes.
<wangerin> Mht forman/kasserer, så skal det være de tegningsberetigede der gør det, eller giver det problemer med juraen. Jeg vil jo ikke kunne lave aftale på vegne af foreningen 😉

<Zilvador> Aha…så det skal nok helst være tilknyttet en person
<Zilvador> Og naturligvis skal donationsindtægterne helst dække indtægten til nummeret for at være det værd 🙂
<Zilvador> Det kan jo komme an på en prøve
<Zilvador> Jeg vil prøve at se, om vi kan tage kontakt til Google på andre måder. Jeg antager, at Nicky har forsøgt at skrive nogle gange
<wangerin> Det ville spare lidt penge. Ja. På den anden side, hvid det står i foreningens navn bliver det lidt nemmere når formanden (eller hvem der nu står som ejer) skifter.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *