HD 3870 + fglrx + Ubuntu nogen der har fundet en løsning?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Hyl.dk
Geografisk sted: Odder

HD 3870 + fglrx + Ubuntu nogen der har fundet en løsning?

Indlæg af Hyl.dk »

Hej, jeg har nu kæmpet og forsøgt at løse dette problem selv gennem noget tid, men desværre uden held! Sagen er den at jeg forsøger at få mit ATI HD 3870 til at fungere ordenligt. Jeg har i længere tid kørt med standard driverne ubuntu 9.04 kommer med. Men dette kører ikke optimalt og fx hvis jeg forsøger at køre noget XBMC, går det hele MEGET langsomt. Jeg har søgt google igennem og fundet at jeg ikke er den eneste med dette problem. Jeg har dog ikke kunne finde nogen løsning på problemet. Det lader til at være en dårlig kombination af ATI GFX og ASUS bundkort. Jeg har efter div forslag, fundet på nettet, prøvet med andre bios-versioner, prøvet både 32 og 64bit Ubuntu. Intet har dog hjulpet.
Resultatet er hver gang at hvis jeg forsøger at installere fglrx, så ender jeg i en mere eller mindre sort skærm, hvor jeg intet kan gøre. Mit system fremgår af signaturen nedenfor. Har nogen af jer fundet et hakz for at få et lignende GFX til at køre? Står valget mellem at købe et nyt NVIDIA graffikkort, eller smide XP på igen bliver det nok sidste løsning.

Håber en der ude kunne ligge inde med løsningen...
| AMD X2 5000+ @ 3,26GHz | ATI HD3870 512mb | ASUS M2R32-MVP | 2*1Gb Crossair XMS2 PC6400 | 500Gb Samsung Spinpoint T166 | 500W SHG PSU 15+18A @ 12V |
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HD 3870 + fglrx + Ubuntu nogen der har fundet en løsning?

Indlæg af lath »

Hyl.dk skrev:Hej, jeg har nu kæmpet og forsøgt at løse dette problem selv gennem noget tid, men desværre uden held! Sagen er den at jeg forsøger at få mit ATI HD 3870 til at fungere ordenligt. Jeg har i længere tid kørt med standard driverne ubuntu 9.04 kommer med. Men dette kører ikke optimalt og fx hvis jeg forsøger at køre noget XBMC, går det hele MEGET langsomt. Jeg har søgt google igennem og fundet at jeg ikke er den eneste med dette problem. Jeg har dog ikke kunne finde nogen løsning på problemet. Det lader til at være en dårlig kombination af ATI GFX og ASUS bundkort. Jeg har efter div forslag, fundet på nettet, prøvet med andre bios-versioner, prøvet både 32 og 64bit Ubuntu. Intet har dog hjulpet.
Resultatet er hver gang at hvis jeg forsøger at installere fglrx, så ender jeg i en mere eller mindre sort skærm, hvor jeg intet kan gøre. Mit system fremgår af signaturen nedenfor. Har nogen af jer fundet et hakz for at få et lignende GFX til at køre? Står valget mellem at købe et nyt NVIDIA graffikkort, eller smide XP på igen bliver det nok sidste løsning.

Håber en der ude kunne ligge inde med løsningen...

Måske du skulle prøve at opgradere til Karmic Koala den 29. Oktober?

Der er altid problemer med ny hardware. Jeg køber kun HW der har været i handlen i mindst omkring 3/4 år. Dit grafikkort er nok for nyt, men måske nok ikke når det gælder Karmic.

Iøvrigt køber jeg altid Nvidia grafikkort. De virker bedre - synes jeg - både på Linux/BSD/Solaris/andre OSS OS, samt Windåse.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Hyl.dk

Indlæg af Hyl.dk »

Jeg må desværre give dig ret i at NVIDIA er bedre til det med drivere til Linux, men til windows vil jeg nu sige mine erfaringer er lige gode. Men med den undtagelse at man for tiden får mest for pegene ved at handle ATI.
Mit GFX er ikke ligefrem nyt, faktisk har det et par år på bagen, så det er ikke der problemet ligger i sig selv. Jeg har allerede prøvet Ubuntu 9.10, det virker fint nok, men der er desværre ikke bedre understøttelse af mit GFX.
| AMD X2 5000+ @ 3,26GHz | ATI HD3870 512mb | ASUS M2R32-MVP | 2*1Gb Crossair XMS2 PC6400 | 500Gb Samsung Spinpoint T166 | 500W SHG PSU 15+18A @ 12V |
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Hyl.dk skrev:Jeg må desværre give dig ret i at NVIDIA er bedre til det med drivere til Linux, men til windows vil jeg nu sige mine erfaringer er lige gode. Men med den undtagelse at man for tiden får mest for pegene ved at handle ATI.
Mit GFX er ikke ligefrem nyt, faktisk har det et par år på bagen, så det er ikke der problemet ligger i sig selv. Jeg har allerede prøvet Ubuntu 9.10, det virker fint nok, men der er desværre ikke bedre understøttelse af mit GFX.

Mit bedste bud er at kigge på System > Administration > Hardware Drivers, men det gætter jeg på at du allerede har.

Nogen gange er det bare nemmere at lave support med maskinen fysisk ved hånden. (Jeg fortæller dig at jeg ikke rigtig har nogen ide/bud på hvad der kan være galt.)

Hvis du giver op med hensyn til Ubuntu/Linux, så prøv at vende tilbage igen, når du engang får købt nogen ny hardware, hvor du søger for at hardware er understøttet af Linux på forhånd.
Så vil du nok få en rigtig god oplevelse.

Hos Zepto kan man bestille en computer, hvor man fortæller at den skal virke med Linux, og så gør den det også.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Hyl.dk

Indlæg af Hyl.dk »

Jep, det forslag du kommer med har jeg også prøvet. Det er heller ikke sådan jeg ikke vil bruge Linux overhovedet. Bruger det i forvejen på min bærbar hver dag. Men bare træls HW-understøttelsen ikke tillader, at jeg kan køre det på min stationære også. Måske er løsningen at jeg bytter mit kort til noget 8800GT eller lignende.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

Indlæg af thomasjohansen »

Er ikke så meget inde i grafikkort længere, men jeg fik ihvertfald mit MSI ATI R4850 T20512 til at virke med ATI's restricted driver Fglrx.

Samtidig har jeg ATi's catalyst center installeret og kan se at xserver-xorg-video-ati og xserver-xorg-video-radeon er installeret.

Har du prøvet med noget envy driver?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl