Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Alt omkring ubuntudanmark.dk
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf eitreach » 8. okt 2009, 19:15

Jeg har taget spørgsmålet om password-recovery op med resten af holdet - og vi vender naturligvis tilbage med et svar, når vi har fundet et. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf eitreach » 12. okt 2009, 22:48

eitreach skrev:Jeg har taget spørgsmålet om password-recovery op med resten af holdet - og vi vender naturligvis tilbage med et svar, når vi har fundet et. :)


Holdet er hermed nået til følgende konklusion:

Det er i orden at yde support til password-recovery, og virker noget mistænkeligt og skal der svares i relation til hvorfor der måske ikke er kommet svar, skal dette gøres af en redaktør eller admin. Almindelige brugere frabedes at tage dette op i tråden, og isteet lade være med at skrive noget, hvis man ikke har i sinde at hjælpe. :)

Så håber jeg at sagen er lukket, på det punkt.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf soundpartner » 13. okt 2009, 00:27

eitreach skrev:
eitreach skrev:Jeg har taget spørgsmålet om password-recovery op med resten af holdet - og vi vender naturligvis tilbage med et svar, når vi har fundet et. :)


Holdet er hermed nået til følgende konklusion:

Det er i orden at yde support til password-recovery, og virker noget mistænkeligt og skal der svares i relation til hvorfor der måske ikke er kommet svar, skal dette gøres af en redaktør eller admin. Almindelige brugere frabedes at tage dette op i tråden, og isteet lade være med at skrive noget, hvis man ikke har i sinde at hjælpe. :)

Så håber jeg at sagen er lukket, på det punkt.

det er sgu nok den vageste løsning!!!
hvis peter skynder at dette er sgu en rådden personlighed så vil jeg sgu da ønske at peter skrev et lille inlæg der sagde at da dette kan misbruges så ønsker han ikke med at hjælpe med dette. det vil fortællee mig og alle andre at dette er ikke en person der skal hjælpes med netop dette problem. det kunne jo være at peter havde info som jeg ikke havde. det kunne være at peter havde erfaringer som jeg ikke havde osv. Det holder sgu ikke at peter så skal hive fat i en admin for så at få denne til at skrive et politisk korrekt svar som først skal forbi resten af admingruppen og diskuteres og i mellemtiden har en eller anden anden bruger måske hjulpet, eller endnu værre så er den stakkels bruger i mellemtiden blevet "irriteret" over at der er så og så mange views men ingen der har svaret ham.

i stedet syntes jeg at man skulle opfordre til at personen der tager teten tænker på at skrive det første svar på en politisk korrekt måde (hvilket jeg faktisk syntes skete i den originale tråd) og at folk efterfølgende opfordres til at holde sig ude af sådanne tråde. måske enda at personen der svarer, efter han har svaret lige "anmelder tråden" og beder admin om at låse tråden så der ikke svares mere i den.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf eitreach » 13. okt 2009, 00:39

Folk skal naturligvis være frie til at tage kontakt til en redaktør eller admin, såfremt de skulle mene at der foregår noget mistænkeligt på forum, så en fra holdet kan kommentere indlægget. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf snigepige » 13. okt 2009, 00:45

soundpartner skrev:det er sgu nok den vageste løsning!!!
hvis peter skynder at dette er sgu en rådden personlighed så vil jeg sgu da ønske at peter skrev et lille inlæg der sagde at da dette kan misbruges så ønsker han ikke med at hjælpe med dette. det vil fortællee mig og alle andre at dette er ikke en person der skal hjælpes med netop dette problem. det kunne jo være at peter havde info som jeg ikke havde. det kunne være at peter havde erfaringer som jeg ikke havde osv. Det holder sgu ikke at peter så skal hive fat i en admin for så at få denne til at skrive et politisk korrekt svar som først skal forbi resten af admingruppen og diskuteres og i mellemtiden har en eller anden anden bruger måske hjulpet, eller endnu værre så er den stakkels bruger i mellemtiden blevet "irriteret" over at der er så og så mange views men ingen der har svaret ham.


Slap nu af, hvor lang ekstra tid kan det tage at oplyse os om mistænkelig 'opførsel', at en af os lige går ind og poster at der måske ikke kommer svar da folk kan være bekymrede for sådan og sådan generelt? Der er nogle grunde til at der er en admin- og red-gruppe og en af de grunde er at der skal være nogen der står med aben i forskellige situationer så det hele ikke bliver en gang grød, så kan virkelig inderligt ikke se problemet.

Beslutningen er taget, enstemmigt i gruppen, og suppekogning på magert ben ændrer den ikke. Medmindre der kommer nye tungtvejende argumenter gider jeg ikke spilde mere tid på den sag personligt.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf soundpartner » 13. okt 2009, 01:00

eitreach skrev:Folk skal naturligvis være frie til at tage kontakt til en redaktør eller admin, såfremt de skulle mene at der foregår noget mistænkeligt på forum, så en fra holdet kan kommentere indlægget. :)

ja for i er ALTID online...
kunne i så ikke baree selv læse alle inlæg igennem inden de bliver publiseret og sortere det uønskede fra?
samtidig kunne i også lige svare på spørgsmålet.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf snigepige » 13. okt 2009, 01:04

soundpartner skrev:
eitreach skrev:Folk skal naturligvis være frie til at tage kontakt til en redaktør eller admin, såfremt de skulle mene at der foregår noget mistænkeligt på forum, så en fra holdet kan kommentere indlægget. :)

ja for i er ALTID online...
kunne i så ikke baree selv læse alle inlæg igennem inden de bliver publiseret og sortere det uønskede fra?
samtidig kunne i også lige svare på spørgsmålet.


Det er vel i og for sig også mindre relevant om vi læser tråden med det samme eftersom der er enighed om at emnet gerne må supportes
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf soundpartner » 13. okt 2009, 01:16

snigepige skrev:
soundpartner skrev:
eitreach skrev:Folk skal naturligvis være frie til at tage kontakt til en redaktør eller admin, såfremt de skulle mene at der foregår noget mistænkeligt på forum, så en fra holdet kan kommentere indlægget. :)

ja for i er ALTID online...
kunne i så ikke baree selv læse alle inlæg igennem inden de bliver publiseret og sortere det uønskede fra?
samtidig kunne i også lige svare på spørgsmålet.


Det er vel i og for sig også mindre relevant om vi læser tråden med det samme eftersom der er enighed om at emnet gerne må supportes


men tror du forums brugere er enige med dette?
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf snigepige » 13. okt 2009, 01:24

soundpartner skrev:
snigepige skrev:
Det er vel i og for sig også mindre relevant om vi læser tråden med det samme eftersom der er enighed om at emnet gerne må supportes


men tror du forums brugere er enige med dette?


Det hører i og for sig ikke så meget hjemme i denne tråd, men du er velkommen til at lave en ny hvis du vil anfægte at admin- og red-gruppe varetager brugernes interesser, for det er vel egentlig det du siger. (lægger jeg forkerte ord i munden på dig beklager jeg det men det er sådan jeg læser det).
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf soundpartner » 13. okt 2009, 01:27

snigepige skrev:
soundpartner skrev:
snigepige skrev:
Det er vel i og for sig også mindre relevant om vi læser tråden med det samme eftersom der er enighed om at emnet gerne må supportes


men tror du forums brugere er enige med dette?


Det hører i og for sig ikke så meget hjemme i denne tråd, men du er velkommen til at lave en ny hvis du vil anfægte at admin- og red-gruppe varetager brugernes interesser, for det er vel egentlig det du siger. (lægger jeg forkerte ord i munden på dig beklager jeg det men det er sådan jeg læser det).

i så faldd må du jo hellere moderere mig ud af forum
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf snigepige » 13. okt 2009, 01:37

soundpartner skrev:
snigepige skrev:
soundpartner skrev:
men tror du forums brugere er enige med dette?


Det hører i og for sig ikke så meget hjemme i denne tråd, men du er velkommen til at lave en ny hvis du vil anfægte at admin- og red-gruppe varetager brugernes interesser, for det er vel egentlig det du siger. (lægger jeg forkerte ord i munden på dig beklager jeg det men det er sådan jeg læser det).

i så faldd må du jo hellere moderere mig ud af forum


Hva? Jeg opfordrer til at hvis du har en beef med vores beslutningstagningsprocesser så kan du lave en tråd så der på demokratisk vis gennem brugerdeltagelse kan vise sig et billede af om det er et reelt problem - hvordan det hænger sammen med at jeg eller andre skulle kicke dig eller andre for den sags skyld kan jeg ikke se.
Jeg har ikke en eller anden personlig vendetta mod dig, jeg prøver bare at tage hånd om at løse et evt tillidsproblem, idet du rejser spørgsmålstegn ved noget ret essentielt på forum.
Er brugerne generelt uenige med os så er det et problem jo, men pt er der kun et par stykker - så vidt jeg lige kan komme i tanke om her sent på aftenen - der har sagt sig utilfredse på præcis dette punkt, så man kan sige at i forhold til alle brugerne her er det måske ikke et overvældende flertal.
Som jeg siger, så er enhver velkommen til at lave en debat om de nuværende metoder hvis de ønsker det, men som det er lige nu ser jeg ingen grund til hverken at kicke brugere eller at hele staff trækker sig.

Og så bliver det iøvrigt det sidste fra mig i den sag i denne tråd, for det er OT.
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf Christian.Arvai » 13. okt 2009, 05:16

Rolig nu venner, kan jeg nu ikke engang tage på ferie, uden at i flyver i hovedet på hinanden :wink:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf thj01 » 29. okt 2009, 11:34

Har lige kigget tråden igennem. Og synes egentlig at meget tråden handler om det forkerte.

problemstilling.

En anden får min computer og kan ikke komme ind med administrator passwordet

1. Hvis jeg bruger Ubuntu er det MEGET sandsynligt at jeg ved hvordan man opretter en "ikke" administratorbruger, som vedkommende kan bruge indtil han selv installerer om.

2. Hvis jeg havde ønsket at vedkommende skulle have fuld adgang havde jeg nok givet ham det da han fik computeren.

3. Australien er ikke længere væk end en mail

4. Den nye bruger har højst sandsynligt ingenting liggende på computeren der er relevant

5. Hvis det var mig mig der havde givet en computer væk, og fandt ud af at den var blevet cracket så ville jeg blive TOSSET!


For mig er problemet ikke om det er "lovligt" at give løsningen videre. problemet er for mig at man ved den indsats hjælper en person, med at gå ind i en andens private ejendom. Det er i den danske lovgivningsramme sådan at data bliver betragtet som privat ejendom.

DVS.

Hvis jeg som systemadministrator går ind for at kontrollere en medarbejders data uden at have tilladelse fra samme bryder jeg loven. PÅ samme måde som jeg ville gøre det ved at bryde døren ned i hans eget hjem.

Hvis jeg hjælper en anden med at gøre det bliver jeg medskyldig - uagtet mine motiver for at gøre det.


Lad os nu sige - bare hvis - at vedkommende sad med en maskine han havde stjålet, så vil man med den løsning som er blevet fremlagt her i værste fald have kunnet give fuld adgang til ejerens bankkonti, private forhold osv. OG det vil se MEGET dumt ud hvis overskriften i BT/Ekstrabladet handlede om at ubuntudanmark.dk's forum har hjulpet til med en stor forbrydelse.


Nej - jeg ville ALDRIG åbne en computers konto for andre end ejeren selv.
Nej - en ansvarlig forretning ville heller aldrig gøre det samme
Nej - jeg ville ikke svare vedkommende i den tråd.


Hertil skal ikke siges at jeg ikke ville finde ud af løsningen selv (f.eks. kræver det en download på 8 Mb at cracke enhver windowsmaskine's password). Måske ville jeg endda beskrive løsningen også, men aldrig i den tråd.


Denne problemstilling handler hverken om ytringsfrihed eller CoC - den handler om dansk lovgivning. Hvis det har været ulovligt at "åbne" denne computer, så er ubuntudanmark.dk's ledelse ansvarlig.

Det ansvar ville jeg ikke ønske at stå med!

Thj01

kan forøvrigt anbefale at man sætter sig ind i konflikttrappen http://www.konfliktloesning.dk/side/15/konflikttrappen
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf Jimmyfj » 29. okt 2009, 12:18

Nej - Nu slutter festen godt nok. Hvis admin-gruppen virkelig anser alle brugere på forum som en flok små børn, der skal holdes i hånden for ikke at komme galt afsted, så burde admin-gruppen godt nok overveje, om de selv er modne nok til at sidde hvor de sidder. For den "løsning" er godt nok den vageste af alle.

Personligt mener jeg, at forum vil være langt bedre tjent med at have en meget restriktiv politik omkring omhandlede problemstilling, da det i følge registerloven, og straffeloven er FORBUDT at videregive oplysninger, som kan bruges til kriminelle handlinger og adfærd. Så hjælper det lige fedt, hvis admin-gruppen vælger at tage loven i egen hånd tråd. Myndighederne vil nemlig skide på, om admin-gruppen har det ene eller andet motiv til at videregive oplysninger, som kan medføre krænkelse af privatlivets fred, tyveri af personfølsomme oplysninger eller tyveri af data tilhørende private eller virksomheder.

Admin-gruppen bør virkelig ransage deres samvittighed og tænke lidt over, om de vil tage ansvar for destruktion af Ubuntudanmark som LoCo, og samtidig om gruppen vil bruge deres tid i tugt og forbedringshuset fordi gruppen har medvirket til tyveri af data fra virksomheder, som kan koste et firma mange hundrede tusinde kroner, som gruppen, i følge loven kan gøres erstatningspligtige overfor. Så det synes jeg da bare admin-gruppen skal gøre.

Hvis admin-gruppen i stedet lige kigger lovgivningen igennem, hvilket de, qua deres position vel er forpligtet til, så vil gruppen sikkert komme til samme konklution som flere her på forum har givet udtryk for.

Lad os i stedet vedtage, at grundet dansk lovgivning er det ikke muligt at udlevere oplysninger omkring nulstilling af adgangskoder, det være sig til administrator eller almindelig bruger. På den måde undgår vi diskussioner om ytringsfrihed og CoC. Dansk lovgivning står højere end noget vedtaget regelsæt, på nettet så vel som i det virkelige liv.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jønse

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf Jønse » 29. okt 2009, 17:19

Holdet er hermed nået til følgende konklusion:

Det er i orden at yde support til password-recovery, og virker noget mistænkeligt og skal der svares i relation til hvorfor der måske ikke er kommet svar, skal dette gøres af en redaktør eller admin. Almindelige brugere frabedes at tage dette op i tråden, og isteet lade være med at skrive noget, hvis man ikke har i sinde at hjælpe. :)

Så håber jeg at sagen er lukket, på det punkt.

Har admingruppen overhovedet overvejet de juridiske/etiske beslutninger som jimmyfj og thl01 rejser??
Løsningen som man er kommet frem til peger ikke just i den retning!!
Det burde være en ommer!! :cry:

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster