Grub commands

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nielsn

Grub commands

Indlæg af nielsn »

Hej.
Jeg har leget lidt med UBUNTO i det sidste stykke tid. Blev egentlig ganske glad for det. Imidlertid gik min bærbare i UDU' hardware fejl, ikke noget med UBUNTO at gøre. Nu sidder jeg med en ny maskine med XP på. Min gamle USB harddisk med UBUNTO på kan ikke ses af denne maskine, og dog, når jeg booter med USB disken i, booter den fra denne og ender op med en GRUB command promt. Nu vil jeg gerne formatere denne externe harddisk så jeg kan se den i Windows igen. Forstår egentlig ikke at jeg ikke kan se den. Er der en format kommando jeg kan køre fra GRUB prompten? Og hvordan kan jeg iøvrigt være sikker på at det er min externe USB harddisk jeg 'kigger' på. Jeg havde noget dualboot liggende der, tror jeg nok. Men om jeg havde hele UBUNTO liggende der også, er jeg usikker på. Er der en GRUB command der lister files?
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Grub commands

Indlæg af Warhawk »

nielsn skrev:Hej.
Jeg har leget lidt med UBUNTO i det sidste stykke tid. Blev egentlig ganske glad for det. Imidlertid gik min bærbare i UDU' hardware fejl, ikke noget med UBUNTO at gøre. Nu sidder jeg med en ny maskine med XP på. Min gamle USB harddisk med UBUNTO på kan ikke ses af denne maskine, og dog, når jeg booter med USB disken i, booter den fra denne og ender op med en GRUB command promt. Nu vil jeg gerne formatere denne externe harddisk så jeg kan se den i Windows igen. Forstår egentlig ikke at jeg ikke kan se den. Er der en format kommando jeg kan køre fra GRUB prompten? Og hvordan kan jeg iøvrigt være sikker på at det er min externe USB harddisk jeg 'kigger' på. Jeg havde noget dualboot liggende der, tror jeg nok. Men om jeg havde hele UBUNTO liggende der også, er jeg usikker på. Er der en GRUB command der lister files?

Hejsa og velkommen til forum :)

Dit problem er egentligt Windows-relateret, som Windows fora normalvis bør hjælpe med.

Grunden til at du ikke kan se din eksterne harddisk i Windows er at den kører med et Linuxbaseret filsystem som hedder ext3, og dette kan Windows ikke læse. Du skal derfor have lavet din harddisk om til et M$ baseret filsystem. Dette gør du således:

I Windows gå i Start | Indstillinger | Kontrolpanel
Sørg for at der er klassisk visning af indholdet. Vælg så Administration | Computeradministration

Under Lager skal vælge du Diskhåndtering. Så kan du se diskenhederne. Du skal finde en som formentlig hedder Disk 1. Du vil kunne kende den på at der i status står ukendt partition. Slet samtlige partitioner efter tur på denne disk og opret herefter en ny partition. Når den er formateret kan du se den i filhåndtering og tilgå den på normal vis.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Jakob77
IRC nickname: Jakob77

Re: Grub commands

Indlæg af Jakob77 »

Hvis der ligger nogle data, som skal reddes, så kan man måske begynde med at boote på en Ubuntu-installations-CD og køre Live fra den, mens man sikkerhedskopierer. :)