Fejl ved åbning af LiveCD

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Fejl ved åbning af LiveCD

Indlæg af Stra »

louismathies skrev:Hey Linuxdudes.

Hvad jeg har prøvet at gøre:
1. Jeg har prøvet at tage samme ubuntu 8.10 disk og prøve den i min egen computer (hvor jeg før har haft ubuntu 7.10 på) Her kommer samme fejlkoder, dog med den undtagelse at de ikke bare pludselig stopper, men kører videre indtil den kommer ind til liveCD og køre som den skal! (tager dog længere tid end lige forventet på grund af de fejlkoder.

PC SPECS HER:

Kode: Vælg alt

I've got theese specs from the original pc since I have already got XP working on it:

LAPTOP:

Manufacture: Fujitsu Siemens
SystemModel: Amilo N1450 Series
Current OS: Windows XP (Im going to remove it completly and only have Ubuntu 8.10!)

Processor/CPU: Intel Pentium M processor 1.60GHZ
Ram: 496mb Ram

Graphics:
Graphicscard: Mobile Intel 915GM/GMS, 910GML Express
Graphicscard chipset: Intel  915GM/GMS, 910GML Express Chipset.
Graphicscard RAM: 96Mb

Networking:
Wireless card: Intel PRO/Wireless 2200BG Network Connection
Ethernet/LAN card: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

HDD: SAMSUNG HM060II
HDD controller: Intel 82801FBM Ultra ATA Storage Controllers - 2653

CD/DVD Drive: _NEX DVD+RW ND-6650A

Det er skrevet på engelsk da jeg har prøvet på et engelsk forum også  :P

Er der nogen som ved noget!? Det irreterere mig ret så grundigt...
Hej og velkommen i forum.

Noget tyder på der er noget galt med dit downloadede image. Ligeledes ser det ud til du har lige lidt ram til at køre livCD med Ubuntu.

Så mine forslag er
1) prøv at downloade fra et andet sted.
og download den alternative-CD i stedet for desktopCD (krvæer ikke så mange ram for at installeres)

2) forsøg evt med ubuntu 08.04.2 eller xubuntu i stedet

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Stra

Indlæg af Stra »

louismathies skrev:Jeg har lige prøvet at hente min image fra et andet sted (Torrent) og jeg har checket MD5 checksummen, ingen fejl der.
og den giver samme fejl?

Jeg har så lige prøvet at proppe min gamle Ubuntu 7.10 i computeren. Og den loader uden problemer!

Hvad er denne alternative Iso for noget? kan man også prøve Ubuntu med den?
AlternativeCD er tekstbaseret og ikke grafisk (er dog nem at bruge) og kan ikke prøves først.

stra
stra
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Noget som kan skabe problemer ved installation er brug af for dårlige cd-skiver. Så ud over at checke md5 og brænde iso'en ved laveste hastighed er det også vigtigt at brænde på en kvalitetsskive.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Henrichard
IRC nickname: Henrichard

Indlæg af Henrichard »

Jeg har oplevet noget af de samme problemer som beskrevet her i tråden. Jeg prøvede først med den CD, som var tilsendt til mig fra Canonicial, altså en "professionel" CD. Den viste en hel masse hurtigt, og det lykkedes mig i et splitsekund at læse ordet "fail" som stod med røde bogstaver. Jeg forsøgte så at teste CD og her kom der en meddelelse om at der var fundet fejl i 3 filer.

MEN, så prøvede jeg den på min kones lille bærbare, og her fungerede den fint. Tilbage igen til min egen store PC, med AMD 64 processor og 1 GB ram. Nu forsøgte jeg at vælge Dansk i stedet for engelsk og så kom der dette skærmbilledet med en masse fejlmeddelelser, som vist ovenfor i tråden.
Så forsøgte jeg med 2 forskellige iso filer hhv. i386 og amd64. Begge viste samme fejl, at skærmen bliver sort og der bare står loading - please wait.
Ærgerligt, for jeg har brugt påsken til at forberede mit skift til ubuntu, og så lykkedes det ikke.

Nogen gode forslag?
mvh Henrik
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Henrichard skrev:Jeg har oplevet noget af de samme problemer som beskrevet her i tråden. Jeg prøvede først med den CD, som var tilsendt til mig fra Canonicial, altså en "professionel" CD. Den viste en hel masse hurtigt, og det lykkedes mig i et splitsekund at læse ordet "fail" som stod med røde bogstaver. Jeg forsøgte så at teste CD og her kom der en meddelelse om at der var fundet fejl i 3 filer.

MEN, så prøvede jeg den på min kones lille bærbare, og her fungerede den fint. Tilbage igen til min egen store PC, med AMD 64 processor og 1 GB ram. Nu forsøgte jeg at vælge Dansk i stedet for engelsk og så kom der dette skærmbilledet med en masse fejlmeddelelser, som vist ovenfor i tråden.
Så forsøgte jeg med 2 forskellige iso filer hhv. i386 og amd64. Begge viste samme fejl, at skærmen bliver sort og der bare står loading - please wait.
Ærgerligt, for jeg har brugt påsken til at forberede mit skift til ubuntu, og så lykkedes det ikke.

Nogen gode forslag?
mvh Henrik

Hej og velkommen til forum :)

Er det 8.10 eller den nye 9.04 du har downloadet og prøvet ? (og du huskede vel at brænde den ved laveste hastighed).

Hvad er navnet og modeltypen på den pc ? (send gerne et link med/om pc´en).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Henrichard

Indlæg af Henrichard »

Hej Redaktør,

Det er 8.10 og de 3 CD'er jeg selv brændte (2 med i386 og 1 til AMD64 processor) var alle brændt med lav hastighed, men den tilsendte CD må formodes at være den bedste kvalitet, og alle 4 CD'er virkede ikke rigtigt på min PC (men godt nok på min kones lille bærbare - så det er næppe CD'erne der er problemet).

Min PC er en HP Pavilion a828.dk som er bestykket med en AMD Athlon 64 processor 3400+ og 1 GB DDR Ram (bestående af 2 stk. på hver 500 MB). Nvidia Geforce FX 5500 grafikkort. Jeg har en Western Harddisk i på 200 GB og netop installeret en 750 GB Samsung SATA harddisk. Jeg havde tænkt mig at installere Ubuntu på den nye 750 GB harddisk.

Jeg har netop foretaget en geninstallering af min PC med Windows XP, men det skulle næppe være problemet, da Ubuntu vel skulle tage over lige umiddelbart efter BIOS opstarten. Jeg har ikke foretaget nogle ændringer i BIOS, så jeg kan ikke se, hvordan jeg skal løse problemet.

Rart hvis det lykkes. Jeg er nemlig træt af windows, og vil gerne blive dygtig til ubuntu så jeg kan få et stabilt system.

På forhånd tak for alle råd og vejledninger.

mvh Henrik
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Det lyder mærkeligt, har du prøvet med alternative-CD i stedet for desktopCD ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Henrichard

Indlæg af Henrichard »

Nej, jeg har læst at "alternative CD" er tekst/liniebaseret, så jeg venter på næste generation af Ubuntu, og prøver igen. Eventuelt må jeg jo købe en ny lille maskine.

mvh Henrik
Stra

Indlæg af Stra »

Henrichard skrev:Nej, jeg har læst at "alternative CD" er tekst/liniebaseret
mvh Henrik
Ja, men det er kun under installation at den er tekstbaseret, og det er ikke svært, du skal, som med den grafiske, svare på nogle spørgsmål og foretage nogle valg.

Har du forsøgt med 08.04.2?
Hvis det kan lykkedes kan du prøve at opgradere til nyere version.
Årsagen til problemerne kan også være noget med hardware-sammensætningen der gør knuder, især hvis maskinen ikke er helt ny, og her kan en ældre dist udgave måske bedre lade sig installere.
Og så kører 08.04.02 stabilt og hurtigt og er langtidssupportet.

stra
Senest rettet af Stra 21. apr 2009, 15:23, rettet i alt 2 gange.
stra
Henrichard

Indlæg af Henrichard »

Hej Stra,

Hmm. lyder interessant. Jeg prøver begge løsninger (alternative CD og en lidt ældre version) i week-enden. Jeg vender tilbage med resultatet.

Tak for tippet.

mvh Henrik
svend loksø

Indlæg af svend loksø »

Det er vi mange der har prøvet
hent ver. 7.1 den kører og så opdater med alt-f2 og skriv update-manager -d
det varer en krig men så kan du slæbe din lortemaskine med op.
Det har jeg lige lavet og kører 9.04 den er flot og hurtig.

svend loksø
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Jeg har også været udsat for at en gammel CD/DVD-ROM læser/brænder ikke læser skiver af visse fabrikater, og at den også kan ødelægge mediet ved at lave ridser i den (cirkulære ridser).

Så måske det er værd at overveje at udskifte CD/DVD-ROM læseren/brænderen. Det er heller ikke svært. Hvis man ikke bruger vold, og ikke "tilpasser" stikkene er der kun én måde både strømkabel, signalkablet kan sættes på.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags