soundpartner skrev:Henning.J skrev:Når jeg forsøger at opdatere via opdateringshåndtering får jeg ovenstående, og selvom jeg klikker "Delvis opgradering" sker der ikke noget.
og
Kode: Vælg alt
henning@henning-farfar:~$ sudo apt-get upgrade
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Følgende pakker er blevet holdt tilbage:
ekiga evolution-indicator flashplugin-nonfree gstreamer0.10-plugins-bad
indicator-applet indicator-messages pidgin-libnotify
0 opgraderes, 0 nyinstalleres, 0 afinstalleres og 7 opgraderes ikke.
Har jeg et problem, eller er det noget der løser sig efterhånden?
mvh
Henning
grunden til at de ikke kan installeres er højst sansynligt (eller kan i hvert fald være) at du ikke har softwarekilderne til at installere programmet fra. har du installeret medibuntu og lignende repos?
ok nu har jeg undersøgt sagen lidt nærmere... jeg havde selv kun 3 pakker der ikke kunne opdateres og det var ekiga, brasero og libbrasero-media0
med disse 3 pakker kom jeg til følgende resultat:
ekiga: det kan ikke opdateres da den nyere version konflikter med den gamle version. eller rettere nogle dependensies konflikter. det kan fint løses med følgende:
sudo aptitude purge ekiga -y $$ sudo aptitude autoclean && sudo aptitude install ekiga -y
som fjerner ekiga i den gamle version, fjerner ubrugte pakker og installerer ekiga igen.
brasero: (hvilket du jo ikke har problemer med men nu tager jeg den alligevel) der er man i jaunty gået over til at bruge nautilus-cd-burner i stedet og denne konflikter med brasero. her og nu kan man vælge om man vil bruge den ene eller anden. vælger man at bruge nautilus-cd-burner så gå i terminalen og skriv
sudo aptitude purge brasero libbrasero-media0 -y
så får man ikke beskeden om at de ikke kan opdateres mere.
ønsker man at bruge brasero så er det som før
sudo aptitude purge brasero libbrasero-media0 -y $$ sudo aptitude autoclean && sudo aptitude install brasero -y
de andre du har problemer med dem har jeg ikke selv problemer med, men du kan afinstallere dem og prøve at installere dem på ny og se hvad de siger... f.eks med braserro der fik jeg denne meddelelse efter at have afinstalleret og ved forsøget på at installere igen:
sudo aptitude install brasero
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Læser oplysninger om udvidet status
klargører pakketilstande... Færdig
Følgende NYE pakker vil blive installeret:
brasero libbrasero-media0{a}
Følgende pakker vil blive AFINSTALLERET:
nautilus-cd-burner{a}
0 pakker opgraderet, 2 nyinstalleret, 1 til afinstallering og 0 ikke opgraderet.
Skal hente 0B/1632kB arkiver. Efter udpakning vil 6914kB blive brugt.
Vil du fortsætte) [Y/n?]
vælger du n for nej så vil den ikke installere brasero men fortsætte med at bruge nautilus-cd-burner.
du kan derfor vælge om det er programmer du bruger eller om det er er ligegyldigt og de "nye" programmer er bedre/vigtigere
på sigt tror jeg nok at broblemerne skal blive løst. vi snakker trods alt stadig beta.
det skal så også lige siges at jeg kun har problemer på de maskiner jeg har opdateret på. ved en cleaninstall af final her om 2 uger tror jeg ikke at disse problemer vil opstå