Harddisk installerings problemer 8.10 + 9.04 beta
-
Harddisk installerings problemer 8.10 + 9.04 beta
Jeg er har brugt ubuntu siden 7.04. Jeg har senest ville installere 8.10 men det er som om det ikke vil se min harddisk. Når jeg starter op med live-cd'en virker alt fint. Jeg kan se mine partitioner under computer og endda montere dem. Når jeg så går ind under install og kommer til trin 4 kan programmet ikke se noget harddiske eller partitioner. 9.04 beta gør det samme men spørger om den skal unmounte sda(min primære harddisk). Det kan den dog ikke og viser så selv samme vindue. Hvad skal jeg gøre?
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Harddisk installerings problemer 8.10 + 9.04 beta
Mit forslag er, at du, via Live Cd'en starter Gparted op. Her kan du markere den partition du vil bruge. Hvis den er mounted kan du unmounte den gennem Gparted. Når partitionen er unmountet højre-klikker på på den markerede partition og vælger Check. Gparted vil nu tjekke dit filsystem, og, om muligt reparere det.
Hvis du alligevel skal lave en clean install kan du med fordel, under 9.04, når du kommer til 4 punkt i installationen vælge Manuel Partitionering. Marker den partition du vil bruge, højre-klik og vælg her Edit Partition. Unmount den, hvis den er mounted, og HUSK at vælge om den skal formateres eller ikke. Du kan med fordel formatere partitionen til det nye EXT4 filsystem, ving af i Formater, og HUSK at vælge / som mount-point.
Hvis du alligevel skal lave en clean install kan du med fordel, under 9.04, når du kommer til 4 punkt i installationen vælge Manuel Partitionering. Marker den partition du vil bruge, højre-klik og vælg her Edit Partition. Unmount den, hvis den er mounted, og HUSK at vælge om den skal formateres eller ikke. Du kan med fordel formatere partitionen til det nye EXT4 filsystem, ving af i Formater, og HUSK at vælge / som mount-point.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500