Dual-boot Vista/Ubuntu på Acer 7520G

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Andreas

Dual-boot Vista/Ubuntu på Acer 7520G

Indlæg af Andreas »

Hej.

Jeg installerede for ikke så længe siden Ubuntu på min stationære, med dual-boot så andre i huset stadigvæk kan bruge XP.

I dag besluttede jeg mig så for, at jeg ville prøve at installere det på min bærbar, også med dual-boot med vista. Computeren er en Acer Aspire 7520G.
Der er dog et problem når jeg prøver. Jeg bruger Soundpartners guide: http://soundpartner.linux.dk/ub810

På min bærbare er der i forvejen 3 partitioner, så når jeg laver den første, /boot, så kan jeg efter det ikke lave flere partitioner. Er der et max på 4 partitioner på hver harddisk, og hvis der er, er det så muligt at snige sig udenom eller gøre noget, så jeg kan installere Ubuntu og stadig beholde Vista?

edit: Glemte lige at nævne, at jeg har lavet en bootable USB stick med unetbootin
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Dual-boot Vista/Ubuntu på Acer 7520G

Indlæg af Stra »

Der er begrænsning på 4 primære partioner, så nogle af dem skal laves som underpartioner af en primær. (kan ikke lige huske hvad de kaldes :( )

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Andreas

Indlæg af Andreas »

logiske?

Jeg laver, som der står i guiden, en primær /boot partition, men når jeg har lavet den, kan man ikke lave flere.. ? Det virker lidt mærkeligt :|
Stra

Indlæg af Stra »

Andreas skrev:logiske?
jeps

Jeg laver, som der står i guiden, en primær /boot partition, men når jeg har lavet den, kan man ikke lave flere.. ? Det virker lidt mærkeligt :|
Nej for du har nu fire primære.

Kan du ikke lige lave et skærmbillede af dine partitioner, så vi kan se hvad det er du har på den maskine.

Stra
Senest rettet af Stra 5. apr 2009, 21:23, rettet i alt 1 gang.
stra
Andreas

Indlæg af Andreas »

Hej igen.

Først et billede af partitionerne
Billede

Og et af installationsskærmen
Billede

EDIT:
I kan også få et fra GParted. De to partitioner Acer og Data er henholdsvis mit C:\ og D:\ drev. PQSERVICE ved jeg ikke lige hvad er..
Billede
Stra

Indlæg af Stra »

Jeg vil tro du skal markere den partition, der er unallaocated og så oprette dem med device/create partition table. Det skulle give mulighed for at lave dem som logiske, under den sidste primære.

stra
stra
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Stra skrev:Jeg vil tro du skal markere den partition, der er unallaocated og så oprette dem med device/create partition table. Det skulle give mulighed for at lave dem som logiske, under den sidste primære.

stra

sda1 er en recowery partition
sda2 er vista
sda3 er vista data

disse er alle 3 primære...

var det mig ville jeg nok tage en backup af sda3 og slette denne helt. derefter lave en primær /boot, og lave en ny men denne gang logisk partition til vista data samt logiske til / og /home
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Andreas

Indlæg af Andreas »

Soundpartner: Altså slette data på Vista, tilbage i Ubuntu lave /boot som primær, og så bare lave de andre som logiske, og så burde det virke?

Stra: Jeg er ikke sikker på om jeg helt forstår det du siger..
Hvis jeg laver den 4. primære partition (en 200 mb stor /boot), kan jeg ikke lave flere, hverken primære eller logiske.

Hvis jeg går ind i GParted, er der mulighed for at lave en extended partition?

Kan man gøre det, og skal det så se sådan her ud:
Billede

Eller skal boot oprettes under New partition #4?
Stra

Indlæg af Stra »

Sådan kan du gøre det, men jeg tror ikke, du skal kalde den /boot, bare ingenting, og hvis du ikke kan lave en logisk /boot, så undlad den hellere. Og så vil jeg nok kun lave / til 10 GB, og lade resten være /home

stra
stra
Andreas

Indlæg af Andreas »

Altså kalde new partition #4 for ingenting, lave / til 10 gb og resten til home, og lave en logisk /boot
Men vil jeg så få en valg om jeg vil boote Vista eller Ubuntu, hvis det er en logisk partition og ikke en primær??
Stra

Indlæg af Stra »

Andreas skrev:Altså kalde new partition #4 for ingenting, lave / til 10 gb og resten til home, og lave en logisk /boot
Men vil jeg så få en valg om jeg vil boote Vista eller Ubuntu, hvis det er en logisk partition og ikke en primær??
Det vil jeg bestemt mene.

Stra
stra
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Endelig kan du også lade ubuntu 8.10 ligge på en pendrive (8 GB ) hvis din comp. kan boote fra USB.
Min Zepto kan ændre boot med tasten F12 lige i opstart af bios.
8.10 kører fint på en pendrive men dog ikke så hurtigt.
Rigtige mænd tager ikke backup.
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Jeg har kigget lidt på dine partitioner.

Der kan laves 4 primære partitioner på een harddisk.
Eller 3 primære og mange logiske partitioner i en udvidet partition. (extended)

Jeg vil også foreslå at du laver en udvidet partition med en logisk partition i det frie område.
Og så flytte data over i den nye Partition..........med mindre Vista henvises til netop drevet D:
Nu kan gamle D: slettes og gøres til frit område.
ubuntu kan så lægges i "største frie område" og den formaterer selv og laver en swap i extended partition

[ (.PQ.) (.........Vista......)(...ubuntu...) { (.swap.)(...data fra D:...) } ]

PQ minder mig lidt om PowerQuest (partitionMagic)
Rigtige mænd tager ikke backup.
Andreas

Indlæg af Andreas »

Hej

Undskyld jeg ikke har svaret før, men jeg hari kke lige haft tid til at komme på.
Er det muligt at installere Ubuntu, uden at rette på den nuværende Vista installation?

Jeg vil nemlig gerne beholde D:\ drevet, da jeg ikke regner med at skifte helt over til Ubuntu på den her computer, men beholde dual-boot, og ligesom at det er godt at holde home drevet adskilt fra der hvor Ubuntu installerer sig, så vil jeg også godt have det delt op i Windows, så når jeg formaterer, slipper jeg for at skulle til at komme alt muligt i forskellige mapper igen.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Andreas skrev:Hej

Undskyld jeg ikke har svaret før, men jeg hari kke lige haft tid til at komme på.
Er det muligt at installere Ubuntu, uden at rette på den nuværende Vista installation?

Jeg vil nemlig gerne beholde D:\ drevet, da jeg ikke regner med at skifte helt over til Ubuntu på den her computer, men beholde dual-boot, og ligesom at det er godt at holde home drevet adskilt fra der hvor Ubuntu installerer sig, så vil jeg også godt have det delt op i Windows, så når jeg formaterer, slipper jeg for at skulle til at komme alt muligt i forskellige mapper igen.

du kan prøve at lave det hele som logiske partitioner, men der er ca 50% chance for at det betyder at både windows og ubuntu ikke kan starte...
Det er virkelig ikke så svært.

1:lav en logisk partition i ntfs (dit nye D: drev i vista)
2: flyt alt data fra D: til det nye drev
3: slet D: og lav partitioneringen som jeg beskrev ovenfor
4: installer ubuntu
5: boot i vista og lav det nye drev (sikkert kaldt F:) om til D:

alternativt kan du dukke op til releasepartyet for jaunty jackalope her om 14 dage så er der sikkert en masse mennesker der kan hjælpe dig i gang
Senest rettet af soundpartner 10. apr 2009, 16:23, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede