Jeg har nu kört med Ubuntu 8.10 og 9.04 i en maneds tid pa min gamle stationære Dell og synes rigtig godt om det. Derfor valgte jeg at tage skridtet videre og forsögte at dual-boote Ubuntu 9.04 med Vista pa min Asus bærbar, men det endte med at Asus'en udelukkende kunne finde Ubuntu og Vista var abenbart væk. Sa efter at have kört recovery cd og driver cd osv. er Vista oppe og köre igen, og Ubuntu er blevet slettet helt fra Asus'en. Men jeg vil meget gerne have Ubuntu pa min bærbare, fordi jeg synes sk... godt om styresystemet og selve konceptet, men er samtidig nödt til at köre med Vista til nogle spil og programmer...og sa sevlfölgelig pga. den yderst IT-vanefaste kæreste
Jeg har sa vidt som muligt forsögt at fölge Jimmyf's rigtig gode guide til dual-boot og læst flere forskellige guides pa nettet, men der er dog nogle huller, som jeg mangler at fa fyldt op.
Efter geninstallationen af Vista har jeg faet to drev, C:(Vista) og D: (Data), min hdd er 160GB og de fylder cirka lige meget. Det er sa her min störste problemstilling dukker op.
Da jeg förste gang installerede Ubuntu pa min Asus, installerede jeg det pa D:, og det endte jo ikke helt efter hensigten
Skal jeg installere Ubuntu pa C: sammen med Vista, evt. lave noget hdd shrink först af Vista harddisken? Og vil Ubuntu sa oprette en ny partition pa C: sadan, at Ubuntu og Vista vil köre med hver deres 40GB fra det tidligere C:? Hvis det er sadan man gör det, vil jeg sa have adgang til D: fra bade Vista og Ubuntu, f.eks. i forbindelse med musik og billeder?
Eller vil det være det optimale at installere Ubuntu pa D:?
Haber det giver mening det jeg har skrevet, og haber der er nogle der kan hjælpe, for jeg vil rigtig gerne kunne körer Ubuntu pa min Asus, da det er et fantastisk styresystem, og jeg er mega træt af Vista...
Mvh.
Kris
Hjælp til Dual-Boot (Ubuntu-Vista)
-
- IRC nickname: Ludakris
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: Hjælp til Dual-Boot (Ubuntu-Vista)
Ubuntu bruger ikke betegnelserne c: og d:, men partioner.Ludakris skrev:Jeg har nu kört med Ubuntu 8.10 og 9.04 i en maneds tid pa min gamle stationære Dell og synes rigtig godt om det. Derfor valgte jeg at tage skridtet videre og forsögte at dual-boote Ubuntu 9.04 med Vista pa min Asus bærbar, men det endte med at Asus'en udelukkende kunne finde Ubuntu og Vista var abenbart væk. Sa efter at have kört recovery cd og driver cd osv. er Vista oppe og köre igen, og Ubuntu er blevet slettet helt fra Asus'en. Men jeg vil meget gerne have Ubuntu pa min bærbare, fordi jeg synes sk... godt om styresystemet og selve konceptet, men er samtidig nödt til at köre med Vista til nogle spil og programmer...og sa sevlfölgelig pga. den yderst IT-vanefaste kæreste
Jeg har sa vidt som muligt forsögt at fölge Jimmyf's rigtig gode guide til dual-boot og læst flere forskellige guides pa nettet, men der er dog nogle huller, som jeg mangler at fa fyldt op.
Efter geninstallationen af Vista har jeg faet to drev, C:(Vista) og D: (Data), min hdd er 160GB og de fylder cirka lige meget. Det er sa her min störste problemstilling dukker op.
Da jeg förste gang installerede Ubuntu pa min Asus, installerede jeg det pa D:, og det endte jo ikke helt efter hensigten
Skal jeg installere Ubuntu pa C: sammen med Vista, evt. lave noget hdd shrink först af Vista harddisken? Og vil Ubuntu sa oprette en ny partition pa C: sadan, at Ubuntu og Vista vil köre med hver deres 40GB fra det tidligere C:? Hvis det er sadan man gör det, vil jeg sa have adgang til D: fra bade Vista og Ubuntu, f.eks. i forbindelse med musik og billeder?
Eller vil det være det optimale at installere Ubuntu pa D:?
Haber det giver mening det jeg har skrevet, og haber der er nogle der kan hjælpe, for jeg vil rigtig gerne kunne körer Ubuntu pa min Asus, da det er et fantastisk styresystem, og jeg er mega træt af Vista...
Mvh.
Kris
Du kan fint instalerere Ubuntu på den ene partion (det du kalder D:) Vælg under menupunktet partioner til manuel partionering. Se denne guide http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos
Ubuntu vil bagefter kunne finde og tilgå din Vista partion og dine billeder og musik, mens det modsatte ikke vil være tilfældet. Vista kan kun se sig selv, (typisk for den væren sig selv nok, som præger Microsoft).
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Det, jeg vil anbefale dig at gøre er, som guiden siger, at dele disken 50-50 mellem de to systemer. Grunden til, at du ikke har kunnet starte begge systemer, er at du muligvis har installeret GRUB boot-loaderen på drev d, mens din BIOS står til at boote fra drev C, hvilket ikke stemmer med fakta.
Halverer du disken skulle du, via Samba være i stand til at se begge drev fra Ubuntu, men også, hvis jeg husker ret, fra din Vista-installation, når du starter op i Windows. Jeg ved af erfaring at det er sådan i Windows 7. Er din /home-mappe under Ubuntu delt som en Samba disk skulle du kunne se, men ikke skrive til, din /home-mappe under Vista. Der findes programmer, som gør dig i stand til at skrive til EXT3 partitioner fra Vista, men jeg kan ikke på stående fod huske navnet på det..
Inden du begynder at skabe din dual-boot vil jeg lige minde dig om, at det er MEGET VIGTIGT, at du lige defragmenterer din Windows, da der let kan gå ged i boot-sequence hvis ikke dette er gjort.
Halverer du disken skulle du, via Samba være i stand til at se begge drev fra Ubuntu, men også, hvis jeg husker ret, fra din Vista-installation, når du starter op i Windows. Jeg ved af erfaring at det er sådan i Windows 7. Er din /home-mappe under Ubuntu delt som en Samba disk skulle du kunne se, men ikke skrive til, din /home-mappe under Vista. Der findes programmer, som gør dig i stand til at skrive til EXT3 partitioner fra Vista, men jeg kan ikke på stående fod huske navnet på det..
Inden du begynder at skabe din dual-boot vil jeg lige minde dig om, at det er MEGET VIGTIGT, at du lige defragmenterer din Windows, da der let kan gå ged i boot-sequence hvis ikke dette er gjort.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
- IRC nickname: Ludakris
Mange tak jeres tips, tror jeg har fået afklaret nogle af de ting jeg var i tvivl om. Jeg vil prøve at installere Ubuntu på C: sammen med Vista og fordele pladsen 50-50 mellem dem. Det betyder ikke så meget om Vista kan se Ubuntu partionen, da Ubuntu vil være mit primære styresystem og Vista kun brugt til de spil og programmer Ubuntu ikke kan klare.