Ubuntu solgt til Microsoft (Aprilsnar 2009)

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Ubuntu solgt til Microsoft (Aprilsnar 2009)

Indlægaf Christian.Arvai » 1. apr 2009, 14:02

Som nogle af jer helt sikkert allerede har læst på http://www.ubuntu.com , har Mark Shuttleworth solgt Canonical Ltd og rettighederne over Ubuntu videre til Microsoft Corporation, de skjulte forhandlinger har stået på siden 5 Januar 2009 og har nu resulteret i offentliggørelsen af det endelige salg af Canonical Ltd pr 30-4-2009, på baggrund af dette udkommer Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope, ikke som planlagt i slutningen af April og når den udkommer senere på året, bliver det som et betalingsprogram – i modsætning til tidligere.


Dette er selvfølgeligt sket pga. den store succes, som Ubuntu har haft de seneste år, alle som har set tallene fra Microsoft´s seneste årsregnskab og ved hvor mange ansatte, de har måtte fyrer det sidste år, forstår udmærket godt hvorfor de anser Ubuntu, som deres nærmeste konkurrent på IT markedet, opkøbet af Canonical Ltd var derfor et nødvendigt træk fra Microsoft´s side og desuden har det jo også hele tiden været tvivlsomt, hvor langt tid Mark Shuttleworth kunne blive ved med at pumpe penge i Canonical Ltd og Ubuntu, som selvfølgeligt er til gavn for alle mennesker i verdenen – men det kan manden jo desværre ikke leve af.


Der er flere ting som vil blive ændret inden den endelige udgivelsen af 9.04, bla. vil Open Office 3.0 blive erstattet af Microsoft Office pack og Firefox med Windows Explorer (selvfølgeligt mod en mindre brugerbetaling årligt fremover), der vil komme begrænsninger på div codecs til media playerne – for at disse holder samme standard som Microsoft media player, og Compiz vil blive fjernet - fordi det ikke virker sammen med flere af Microsoft´s programmer, som skal være standard i Ubuntu fremover.
Dette vil også gælde for codecs til VLC media player, så jeg retter naturligvis i guiden om VLC viewtopic.php?f=11&t=4101 hvis der kommer ændringer.


Der er dog den mulighed at man kan være hurtig, lave en helt ny install af Ubuntu 8.10 eller 9.04 beta og derefter opdatere denne, så man har et 100% funktionelt system, men pga. at der bliver lukket ned for opdateringer til Ubuntu d. 30-4-2009, så man skal ikke vente for langt tid med dette.
Hvis man vælger at lave en ny install, er det vigtigt at lave en backup af alle vigtige data´er på pc´en, der er altid en risiko for at man selv laver en fejl – med efterfølgende data tab.


Desuden har vi fra Redaktør-teams side aftalt grundigt at overveje, om vi i Ubuntudanmark.dk fremover kun skal supporte 8.10 samt de ældre udgaver af Ubuntu, fordi dette forum blev skabt til Open Source og ikke til betalingsprogrammer – som Ubuntu nu bliver til, det er ikke rimeligt at vi er så mange frivillige, der gratis skal rette op på fejl som Microsoft Corporation har lavet og som de helt sikkert fortsætter med at lave fremover.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf Jimmyfj » 1. apr 2009, 14:30

Med mindre det ER en spøg, så holder jeg lige min Debian 5.0 skive klar. Jeg finder ikke den sorm for spøg specielt morsom, hvilket jeg sikkert ikke er alene om.
Senest rettet af Jimmyfj 1. apr 2009, 14:44, rettet i alt 2 gange.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Hobsa
Indlæg: 81
Tilmeldt: 9. feb 2009, 17:47
Geografisk sted: Odense

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf Hobsa » 1. apr 2009, 14:33

Jeg håber at det er en af de GROVE aprilsnar ??

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf laoshi » 1. apr 2009, 14:36

Nej, den er god nok. Det forlyder at nogle af red. stadig forhandler om en større aftrædelses-godtgørelse. Og jeg har hørt at Eitreach søger at slå Anders Fogh af pinden som NATO-formand, hvis nu det ikke lykkes for tyrkerne.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

Hobsa
Indlæg: 81
Tilmeldt: 9. feb 2009, 17:47
Geografisk sted: Odense

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf Hobsa » 1. apr 2009, 14:40

Den med Eitrach tror jeg på :-)

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf eitreach » 1. apr 2009, 15:13

Jeg synes ikke vi skal bringe jokes ind i denne tråd, da jeg mener den er ret alvorlig.

Vi sad som bekendt alle i vores sædvanlige rundkreds i nat, for at finde ud hvad vi skulle gøre af os selv. Uden Ubuntu har vi nemlig ingen identitet, og uden folk at hjælpe, ville vi intet formål med vores tilværelse have. Med den kroniske lyd af kaffemaskine og vores ujævne vejrtrækning i baggrunden, besluttede vi os at hoppe i redningsbådene, og skabe vores egen, nye distribution. Den vil indeholde alle vores personlige telefonnumre, irc-nicks, jabber-kontoer og private hjemmeadresser, samt en nødknap midt på skrivebordet, så folk bliver nødt til at bruge os som hjælp, indtil vi får skabt et nyt netværk.

Det er en skam, at det måtte ende sådan - men Mark Shuttleworth, og os andre, har desværre i lang tid vidst at Canonical ikke gav overskud, og der er kun så mange penge der kan postes i det, før det begynder at blive bittert. Mark har før set verden oppefra, og det tror jeg han har været nødt til at gøre igen, i dette tilfælde.

Vi må håbe det bliver bedre imorgen.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf Christian.Arvai » 1. apr 2009, 15:42

Lad os nu se det fra den lyse side, dem af os som skriver guides, vil få det meget nemmere nu, hvor vi ikke skal teste nye udgaver og rette på guides hvert ½ år.

Selvfølgeligt kommer der en del arbejde, med at udvikle den nye distribution som eitreach nævnte, vi regner med at være klar med den om ca 2 år, men det kommer jo også an på, om vi kan skaffe flere frivillige til at programmere.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf eitreach » 1. apr 2009, 15:51

Indtil videre vil det gå under navnet Snarlpari Linux - og der vil selvfølgelig være rig mulighed for både at alpha, beta og gamma-teste det, langt ind i helvede, før den endelige udgivelse. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf soundpartner » 1. apr 2009, 17:27

Som forum syntes jeg dog vi skal være ret glade for det her der er sket.
da jeg blev kontaktet for ca en uge tid siden der var jeg meget modstander af ideen. men da jeg fik en pænt voldsom mundkurv på (den samme som de andre der har posted her i tråden går jeg ud fra) har jeg jo haft fint tid til at tænke over tingene.
Resultatet er at jeg syntes at vi skal juble. ikke mindst fordi det betyder at nogle af os meget aktive supportere rent faktisk får den lille erkendelighed at vi er blevet tilbudt job, og nu får chancen for at få penge for det vi ind til nu har gjort af lyst.

Personligt er jeg blevet ansat til at hænge ud her på forum ca 40 timer om ugen hovedsagligt i eftermiddg/aftenstimerne samt et par timer om morgenen.
jeg ved ikke om alle stillingerne er besat, men rygtet skulle sige at der alle dage 24 timer i døgnet skulle være mandskab på, og dobbelt bemanding i de "travle perioder"

Det skulle gerne betyde hurtigere hjælp til alle. og ikke mindst mere strømlinet hjælp.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf laoshi » 1. apr 2009, 17:31

Jeg kan også kun glæde mig. Også over at brugerne nu kommer til at vise at de sætter pris på supporten, da der bliver tale om et pay-pr-view system. Samtidig udløses der et ekstra gebyr for brugeren for problemer løst inden for 2 timer - og tilsvarende bonus til supporteren.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf soundpartner » 1. apr 2009, 17:39

laoshi skrev:Jeg kan også kun glæde mig. Også over at brugerne nu kommer til at vise at de sætter pris på supporten, da der bliver tale om et pay-pr-view system. Samtidig udløses der et ekstra gebyr for brugeren for problemer løst inden for 2 timer - og tilsvarende bonus til supporteren.

hmm det troede jeg de var gået væk fra igen...

men hey det glæder mig da lidt da jeg fik forhandlet ind i min kontrakt at hvis de valgte et sådant pay per view system at så skulle jeg ud over den normale månedsløn (som jeg i forvejen fik forhandlet pænt op (/me er super glad for det der "NY LØN" som de kalder det hvor man forhandler individuelt)) også skal have 70% af den takst der opkræves per view af tekster jeg har skrevet, og 90% af de svar der gives inden for 2 timer.

men hey... min kommende løn kommer jo som sådan ikke forum ved.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf lath » 1. apr 2009, 22:12

christian.arvai skrev:Som nogle af jer helt sikkert allerede har læst på http://www.ubuntu.com , har Mark Shuttleworth solgt Canonical Ltd og rettighederne over Ubuntu videre til Microsoft Corporation, de skjulte forhandlinger har stået på siden 5 Januar 2009 og har nu resulteret i offentliggørelsen af det endelige salg af Canonical Ltd pr 30-4-2009, på baggrund af dette udkommer Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope, ikke som planlagt i slutningen af April og når den udkommer senere på året, bliver det som et betalingsprogram – i modsætning til tidligere.


Dette er selvfølgeligt sket pga. den store succes, som Ubuntu har haft de seneste år, alle som har set tallene fra Microsoft´s seneste årsregnskab og ved hvor mange ansatte, de har måtte fyrer det sidste år, forstår udmærket godt hvorfor de anser Ubuntu, som deres nærmeste konkurrent på IT markedet, opkøbet af Canonical Ltd var derfor et nødvendigt træk fra Microsoft´s side og desuden har det jo også hele tiden været tvivlsomt, hvor langt tid Mark Shuttleworth kunne blive ved med at pumpe penge i Canonical Ltd og Ubuntu, som selvfølgeligt er til gavn for alle mennesker i verdenen – men det kan manden jo desværre ikke leve af.


Der er flere ting som vil blive ændret inden den endelige udgivelsen af 9.04, bla. vil Open Office 3.0 blive erstattet af Microsoft Office pack og Firefox med Windows Explorer (selvfølgeligt mod en mindre brugerbetaling årligt fremover), der vil komme begrænsninger på div codecs til media playerne – for at disse holder samme standard som Microsoft media player, og Compiz vil blive fjernet - fordi det ikke virker sammen med flere af Microsoft´s programmer, som skal være standard i Ubuntu fremover.
Dette vil også gælde for codecs til VLC media player, så jeg retter naturligvis i guiden om VLC viewtopic.php?f=11&t=4101 hvis der kommer ændringer.


Der er dog den mulighed at man kan være hurtig, lave en helt ny install af Ubuntu 8.10 eller 9.04 beta og derefter opdatere denne, så man har et 100% funktionelt system, men pga. at der bliver lukket ned for opdateringer til Ubuntu d. 30-4-2009, så man skal ikke vente for langt tid med dette.
Hvis man vælger at lave en ny install, er det vigtigt at lave en backup af alle vigtige data´er på pc´en, der er altid en risiko for at man selv laver en fejl – med efterfølgende data tab.


Desuden har vi fra Redaktør-teams side aftalt grundigt at overveje, om vi i Ubuntudanmark.dk fremover kun skal supporte 8.10 samt de ældre udgaver af Ubuntu, fordi dette forum blev skabt til Open Source og ikke til betalingsprogrammer – som Ubuntu nu bliver til, det er ikke rimeligt at vi er så mange frivillige, der gratis skal rette op på fejl som Microsoft Corporation har lavet og som de helt sikkert fortsætter med at lave fremover.


Dette må være dages bedste Aprilsnar :lol:
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf Christian.Arvai » 1. apr 2009, 22:22

APRILSNAR :mrgreen:


Jeg kunne bare ikke dy mig for at lave denne aprilsnar, men for god ordens skyld vil jeg lige sige, at det absolut intet har på sig og at det kun er en joke - som jeg selv har brygget sammen, at der så var nogle morsomme sjæle, der kom med indlæg der forbedrede joken, kan jeg kun morer mig endnu mere over.

Jeg flytter tråden til offtopic og redigere overskriften – så det tydeligt fremgår at dette er en aprilsnar.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ubuntu solgt til Microsoft

Indlægaf Warhawk » 1. apr 2009, 23:34

christian.arvai skrev:Jeg kunne bare ikke dy mig for at lave denne aprilsnar, ...

Hehe, det skal du bestemt ikke høre noget ondt for. Jeg synes at det er den bedste aprilsnar, jeg har læst i dagens løb - og det er også fedt at andre har spillet med på den :lol:

Det ville dog være skrækkeligt hvis det skete i virkeligheden. M$ derimod ville nok juble hvis de kunne nedlægge alt open source og tvinge Windoze på alt hvad der kræver et OS.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

Jeg
Indlæg: 393
Tilmeldt: 20. apr 2008, 13:07
Geografisk sted: Århus

Re: Ubuntu solgt til Microsoft (Aprilsnar 2009)

Indlægaf Jeg » 2. apr 2009, 12:00

Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster