Hej nu har jeg lavet en instalation af ubuntu 904 på hdd2, og på hdd1 ligger win....., problemet er at når jeg starter min pc ,så kan jeg vælge mellem win-wista eller ubuntu men ubuntu virker ikke her, derimod virker ubuntu hvis jeg i bios vælger hdd2 som boot allerhelst ville jeg bare gerne have fjernet valgmuligheden for at vælge i starten.
jeg ved at valgmuligheden kommer fra en wubiinstall som blev slættet af et renseprogram da det ikke kendte dette udemærket program ved navn ubuntu.
kan jeg på nogen måde instalere ubuntu på hdd2 og have valgmuligheden mellem win og ubuntu når jeg starter min pc (ikke wubi)
Jeg kan ikke undvære win... da jeg kører nogle 8bit winprogrammer ØV-ØV jeg har ikke prøvet dem i wine eller i vitualpc men det må komme senere.
fjerne wubi men ikke ubuntu "LØST"
-
- Geografisk sted: Gedesby/Sydfalster
fjerne wubi men ikke ubuntu "LØST"
Senest rettet af gedesby 9. apr 2009, 13:20, rettet i alt 1 gang.
Sømand af Verden
FAR T4 UBUNTU 11.04 64bit
What do you wear - freeware
Acer Aspire 8943g 2 x hdd/500gb 8 gb.ram
-
- IRC nickname: ChrisBuchholz
- Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark
Re: fjerne wubi men ikke ubuntu
Sagtens - smid en ubuntu cd/usbpen i din computer og start denne op. Sørg for at computeren læser fra cd'en/usbpennen, og så går du ellers igang med at installerer ubuntu. Så vil du på et tidspunkt skulle vælge hvor ubuntu skal installeres, og så skal du ellers bare sørge for at den installerer på hdd2. Så vil ubuntu selv finde ud af der også ligger en windows installation på siden, og så vil den give mulighed for at du kan vælge mellem disse under start-up.
Chris Buchholz
http://chrisbuchholz.name
http://chrisbuchholz.name
-
Hej ChrisBuchholz jeg har instaleret på hdd2. det jeg gerne vil af med er, når jeg starter min pc så har jeg valgmuligheden: windovs vista
ubuntu
men når jeg vælger ubuntu, kommer den med en fejlmedd.og beder mig om at køre win.. recovery.
ubuntu på hdd2 virker fint, men den vælger jeg via opstartsguiden i bios opstarten.
sorry hvis jeg ikke fik forklaret mig ordentligt i første forsøg
ubuntu
men når jeg vælger ubuntu, kommer den med en fejlmedd.og beder mig om at køre win.. recovery.
ubuntu på hdd2 virker fint, men den vælger jeg via opstartsguiden i bios opstarten.
sorry hvis jeg ikke fik forklaret mig ordentligt i første forsøg
Sømand af Verden
-
- Redaktør
- IRC nickname: laoshi
- Geografisk sted: Vejle
Det ser ud til at du skal have redigeret i din opstartsmenu. Det kan du gøre med System > Administration > Startup Manager.
Den er vist installeret som standard. Ellers henter du den i terminalen.
Her kan du så under boot-options vælge hvilken boot-mulighed der skal være default.
Den er vist installeret som standard. Ellers henter du den i terminalen
Kode: Vælg alt
sudo apt-get install startupmanager
Her kan du så under boot-options vælge hvilken boot-mulighed der skal være default.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"
(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)
http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
-
problemet er nok at jeg ikke har fået fjernet resterne af en "mislykket wubiinstall"
"mislykket wubiinstall" havde ubuntu instaleret via wubi da jeg senere startede win.... op og kørte et renseprogram fjernede det ca 2 gb "ukendte" filer ( ubuntu ) men den fjernede ikke muligheden for at vælge ubuntu i starten.
så lige nu har jeg på hdd1 en win... der virker og en wubi-ubuntu som ikke virker.
på hdd2 kører og virker ubuntu 904 fint dog mangler jeg dvd og netværk men det er nok fordi jeg har valgt amd64 som sis163u ikke understøtter.så mit næste forsøg bliver nok 32bitversionen
"mislykket wubiinstall" havde ubuntu instaleret via wubi da jeg senere startede win.... op og kørte et renseprogram fjernede det ca 2 gb "ukendte" filer ( ubuntu ) men den fjernede ikke muligheden for at vælge ubuntu i starten.
så lige nu har jeg på hdd1 en win... der virker og en wubi-ubuntu som ikke virker.
på hdd2 kører og virker ubuntu 904 fint dog mangler jeg dvd og netværk men det er nok fordi jeg har valgt amd64 som sis163u ikke understøtter.så mit næste forsøg bliver nok 32bitversionen
Sømand af Verden
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Wubi installationen skal fjernes via windows, da den ligger på den del. Mon ikke det kan gøres, ved at bruge windows værktøjet til at fjerne/tilføje programmer.gedesby skrev:problemet er nok at jeg ikke har fået fjernet resterne af en "mislykket wubiinstall"
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Tak for rådet men den metode har jeg prøvet problemet er bare at når jeg er inde i tilføj/fjern (windows)
så findes wubi ikke.
det er kun under startup lige efter at jeg har startet computeren at wubi (på skrift) existerer.
så findes wubi ikke.
det er kun under startup lige efter at jeg har startet computeren at wubi (på skrift) existerer.
Sømand af Verden
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Er der ikke et andet værktøj på windows så, som kan rydde op?gedesby skrev:Tak for rådet men den metode har jeg prøvet problemet er bare at når jeg er inde i tilføj/fjern (windows)
så findes wubi ikke.
ellers prøv at geninstallere en wubi ubuntu og derefter fjerne den. Fidusen med WUBI er, at det hele foregår i windows.
stra
stra
-
hej og tak jeg installerede wubi og efter installationen gik jeg ind i tilføj fjern og fjernede ubuntu og nu er wubiboot væk
tak tak
tak tak
Sømand af Verden
-
Re: fjerne wubi men ikke ubuntu "LØST"