Username og password for ny bruger

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Vindingen

Username og password for ny bruger

Indlæg af Vindingen »

Hej Ubuntuvenner

Jeg har downloadet og installeret Ubuntu 8.10 (desktop edition).
Det er gået over al forventning lige indtil nu hvor jeg vil logge på og den spørger efter username og password. Det kender jeg ikke. På intet tidspunkt igennem download og installation har jeg udfyldt disse data.

Hvad gør jeg for at komme videre?

VH Jeppe
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Username og password for ny bruger

Indlæg af soundpartner »

Vindingen skrev:Hej Ubuntuvenner

Det er gået over al forventning lige indtil nu hvor jeg vil logge på og den spørger efter username og password. Det kender jeg ikke. På intet tidspunkt igennem download og installation har jeg udfyldt disse data.

VH Jeppe

lad os starte fra en ende af...
du har downloadet ubuntu
du har brændt en cd med ubuntu
du har isat cd'en i drevet
du har rebootet maskinen og derved booted fra ubuntucd'en
du har installeret ubuntu og herunder har du svaret på 6 sider med spørgsmål om sprog, tastturlayout, brugernavn, partitionering osv
du har så efter installationen rebootet maskinen og står nu i ubuntu.

det brugernavn og kode du skal bruge er det du indtastede under installationen
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Vindingen skrev:Hej Ubuntuvenner

VH Jeppe
Hej og velkommen i forum.
ellers kan du jo altid geninstallere :(
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Vindingen

Indlæg af Vindingen »

Hej Soundpartner

Jeg har ikke brændt en cd (har ingen brænder). Jeg tænkte det måtte være nok at gemme på harddisken?
Jeg har heller ikke svaret på de seks sider spørgsmål.
Vindingen

Indlæg af Vindingen »

Jeg skal tilføje at de seks sider spørgsmål har jeg ikke svaret på af den enkle grund at jeg ikke har modtaget dem.
Jeg forstår ikke hvis det er nødvendigt at brænde en cd når man har en harddisk?
Stra

Indlæg af Stra »

Vindingen skrev:Jeg skal tilføje at de seks sider spørgsmål har jeg ikke svaret på af den enkle grund at jeg ikke har modtaget dem.
Jeg forstår ikke hvis det er nødvendigt at brænde en cd når man har en harddisk?
Kan ikke lade sig gøre at installere direkte på harddisken.

Man brænder et billede (image) af den fil man har downloadet (en såkaldt .ISO fil) og så kopier man det billede over på harddisken.

Kan også gøres via USB-pen.
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... omUSBStick

Dog er der en mulighed for at installere direkte i windows, en såkaldt wubi installation, hvor Ubuntu kører som et program i windows.
http://wubi-installer.org/
Det er dog en u-officiel Ubuntu og kan generelt ikke anbefales.

Stra
stra
Vindingen

Indlæg af Vindingen »

Det undrer mig at jeg ikke på noget tidspunkt i løbet af installationen fik besked på at brænde noget på en cd. Jeg læste godt lidt om det på et forum på Ubuntu.com, men jeg burde vel få besked om det i løbet af installationen?
Kan det lade sig gøre at brænde det der skal brændes over nu?
Kan en ekstern harddisk bruges istedet for en cd?
Stra

Indlæg af Stra »

Vindingen skrev:Det undrer mig at jeg ikke på noget tidspunkt i løbet af installationen fik besked på at brænde noget på en cd. Jeg læste godt lidt om det på et forum på Ubuntu.com, men jeg burde vel få besked om det i løbet af installationen?
Kan det lade sig gøre at brænde det der skal brændes over nu?
Kan en ekstern harddisk bruges istedet for en cd?
Har du ikke downloaded en fil som ligger et sted. Det er den, du skal brænde over og jeg ved ikke, om du kan bruge en ekstern harddisk til det, men tvivler, er ikke støt på det.

Nysgerrig hvad gjorde du for at installere?

Stra
stra
Vindingen

Indlæg af Vindingen »

Jeg klikkede på download på ubuntu.com og så hentede den de 698 MB.
Da den var færdig skete der intet så jeg forsøgte at åbne den fil der mest lignede start/installationsfilen og fik så beskeden at jeg ikke havde et program til at åbne den med. Jeg bad så XP om at finde et egnet program og hentede Isobuster som hjalp med at få installeret det.
Da det var gjort forsøgte at jeg starte det op hvorefter det vist skulle installeres igen (det så sådan ud) og da det var færdigt bad det om at computeren blev genstartet så det gjorde jeg.
Derefter startede den XP op igen, men jeg fandt et sted at jeg skulle trykke F12 for at afbryde opstarten. Det virkede, jeg fik muligheden for at vælge mellem XP og Ubuntu. Ubuntu gik så igang og kom frem til loginsiden og bad om username og password.

Jeg har ikke indtastet nogen af delene på noget tidspunkt så jeg kender dem ikke og den accepterer ikke tomme felter og de mest sandsynlige kombinationer.

Jeg ved ikke hvad det er for filer der skal gemmes på key eller brændes?

Jeg håber det forklarede forløbet så det er til at forstå.
Stra

Indlæg af Stra »

Vindingen skrev:Jeg klikkede på download på ubuntu.com og så hentede den de 698 MB.
Dem du har liggende her.

Den har tilsyneladende forsøgt at installere dem som en wubi installation, men det virker så ikke.

Stra
stra
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Vindingen skrev:Jeg klikkede på download på ubuntu.com og så hentede den de 698 MB.
Da den var færdig skete der intet så jeg forsøgte at åbne den fil der mest lignede start/installationsfilen og fik så beskeden at jeg ikke havde et program til at åbne den med. Jeg bad så XP om at finde et egnet program og hentede Isobuster som hjalp med at få installeret det.
Da det var gjort forsøgte at jeg starte det op hvorefter det vist skulle installeres igen (det så sådan ud) og da det var færdigt bad det om at computeren blev genstartet så det gjorde jeg.
Derefter startede den XP op igen, men jeg fandt et sted at jeg skulle trykke F12 for at afbryde opstarten. Det virkede, jeg fik muligheden for at vælge mellem XP og Ubuntu. Ubuntu gik så igang og kom frem til loginsiden og bad om username og password.

Jeg har ikke indtastet nogen af delene på noget tidspunkt så jeg kender dem ikke og den accepterer ikke tomme felter og de mest sandsynlige kombinationer.

Jeg håber det forklarede forløbet så det er til at forstå.

du har downloadet et program der laver et virtuelt drev og som prøvet at lave en wubi fra dette. det kan mig bevidst ikke lade sig gøre.
wubi er et moderigtigt forsøg på at lade windowsbrugere prøve ubuntu, men det er i min mening noget som fanden har skabt da det ofte giver et falsk intryk.

du kan læse mere om install af ubuntu her http://soundpartner.linux.dk/ub810
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede