VLC media player guide ( i Ubuntu 8.10 , 9.04 og 9.10 )

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.

foretrækker du grafisk eller terminal installation ?

1: installation som grafisk løsning (mest visuel)
93
65%
2: installation som terminal løsning (mest kommandolinie)
51
35%
 
Afgivne stemmer: 144

duddimobil
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. maj 2009, 07:01

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 og 9.04)

Indlægaf duddimobil » 17. maj 2009, 10:44

Hej

Jeg har installeret en hel ren installation af Ubuntu 9.04 på min stationærer computer, dvs. der er ikke skyggen af Windows.
Jeg har fulgt din guide til punkt og prikke for VLC media player. Jeg har installeret alle de beskrevne pakker ved hjælp af Synaptic og jeg har fjernet totem-mozilla vha. synaptic.
Jeg har været inde i opdateringshåndtering og kontrolleret og installeret opdateringer.

Jeg kan åbne VLC player og jeg kan afspille lydfiler (MP3) uden problemer.

Nu kommer så problemet: Jeg kan ikke afspille DVD'er. Jeg kan ikke afspille .AVI og jeg kan ikke streame fra dr.dk. Hvis jeg prøver at udfører en af disse ting så åbner VLC player men lukker ned lige så hurtigt igen.

Jeg kan oplyse at VLC player virker uden problemer på min laptop hvor jeg har både Ubuntu og Windows XP installeret, dual boot.

Håber der er en der har et godt råd.

Tak for alt det gode frivillige arbejde.

Duddimobil

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 og 9.04)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. maj 2009, 10:50

Hej og velkommen til forum :)



Er du sikker på at du installerede pakken "libdvdcss2 " ? , det er den der gør at man kan afspille dvd´er i ubuntu.

Den del med Dr må jeg lige kigge lidt nærmere på, det er absolut ikke første gang at der er problemer med DR og jeg kan se på http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/20070207112953.htm at de pt har et problem.

Men det med AVI filerne forstår jeg ikke, selv uden at man installere nogle codecs er AVI understøttet af VLC http://www.videolan.org/vlc/features.html , har du prøvet med flere forskellige AVI filer ?



PS: Nu skriver du installeret det via synaptic, du huskede vel også at installere Medibuntu via terminalen ?





EDIT:

Jeg har nu fået testet alle link til DR igennem og jeg har ingen problemer med at modtage netstreaming.

Har du sat ”brug rtp over rtsp (tcp)" som beskrevet i kap 9 ?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

duddimobil
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. maj 2009, 07:01

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 og 9.04)

Indlægaf duddimobil » 17. maj 2009, 15:20

Hej igen

jeg har prøvet at lege lidt med det. eftersom jeg har en ren installation prøvede jeg at fjerne Ubuntu 9.04 og i stedet installere Ubuntu 8.04 og så fulgte jeg din vejledning ved at bruge terminalen. I 8.04 kunne jeg afspille DVD'er jeg kunne afspille avi filer jeg kunne streame live via http://drstreaming.nordija.dk/vlcplugin.html, MEN jeg kunne ikke se dr.dk tv (ikke live).

Så fjernede jeg igen Ubuntu 8.04 og installerede 9.04 og igen fulgte jeg din vejledning ved at bruge Terminalen (punkt 2B: INSTALLERING VIA TERMINAL) og nu kan jeg ikke afspille DVD'er, afspille avi, se dr live tv og dr.dk tv.

jeg har sat flueben i ”brug rtp over rtsp (tcp)" som beskrevet i kapitel 9.

Jeg har ikke i nogen af tilfældende installeret MediaPlayerConnectivity.

Du skriver at DR for tiden har problemer, men min anden computer (laptoppen) kører dr.tv uden problemer.

Min computer er en gammel sag Intel Pentium 4 CPU 2.80 GHz, hukommelse 480,9 MB

Hilsen Duddimobil

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 og 9.04)

Indlægaf Christian.Arvai » 17. maj 2009, 16:13

Jeg kan også godt modtage DR, men de skriver at der pt er problemer på deres hjemmeside.

Det virker som om at vlc ikke samarbejder rigtigt med dit hardware.

Hvis det virker i 8.04 kan du evt bruge 8.04 og så hente den nye vlc til den, du kan læse om den opgradering af vlc i 8.04 i kap 16 her viewtopic.php?f=11&t=3060

Jeg har lige lavet en ny install med 9.04 og testet guiden, så selve kommandoerne er ikke årsagen til fejlen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 , 9.04 og 9.10 )

Indlægaf Christian.Arvai » 6. nov 2009, 04:36

Guiden er blevet ændret så den passer til den nye VLC 1.0.2 som er standard i Ubuntu 9.10, den gamle udgave af guiden med 0.9.9 udgaven af VLC, har jeg lagt op på odt (open office), så den stadigt kan findes hvis det er nødvendigt, link til download er i guiden.

Jeg har samtidigt skaleret alle billederne i guiden, så den er mere overskuelig, man kan så klikke på de enkelte billeder og få et billede i fuld størrelse frem.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: VLC media player guide ( i ubuntu 8.10 , 9.04 og 9.10 )

Indlægaf Christian.Arvai » 22. nov 2009, 12:15

Der er en fejl i VLC 1.0.2, som gør at man ikke kan gemme en playliste, fejlen er rettet i den nyeste udgave (VLC 1.0.3), og jeg vil hurtigst muligt få skrevet et kapitel, om hvordan man opgradere til VLC 1.0.3
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: VLC media player guide ( i Ubuntu 8.10 , 9.04 og 9.10 )

Indlægaf Artificial Intelligence » 20. jan 2010, 18:30

Jeg har en guide til at bygge vlc 1.0.4, for dem der vil rode lidt med det - Dog er den rettet mod kubuntu (KDE) 64-bit: http://ubuntuevolution.wordpress.com/20 ... pin-icons/

For 32-bit fjern: --build=x86_64-linux-gnu og build_alias=x86_64-linux-gnu fra configure kommandoen

for Ubuntu fjern: --disable-gnomevfs fra configure kommandoen
og installere: libgnomevfs2-dev

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: VLC media player guide ( i Ubuntu 8.10 , 9.04 og 9.10 )

Indlægaf zob » 21. jan 2010, 13:50

Der er også deb-filer til installation til 1.04 på getdeb.net nu: http://www.getdeb.net/software/VLC

Og mon ikke man kan installere den gennem ubuntu-tweak.

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster