Hej
En Thinkpad har en skjult sikkerhedspartition hvor windows samt div. driver ligger klar. Er her nogle som har haft problemer med at ligge Ubuntu ind på en Thinkpad uden at slette denne sikkerhedspartition. Med andre ord hvordan ligger man det ind på en thinkpad uden at få slettet denne sikkerhedspartition ?
Thinkpad T43 og Ubuntu
-
- Geografisk sted: Århus
Re: Thinkpad T43 og Ubuntu
Hvis du vælger en manuel partitionering under installationen, kan du selv styre hvilke partitioner der bliver ændret
Det er essentielt at systemimplementere en real-time ekspansionsgate i floppycontrollerchippen, så executiven ikke dead-locker BIOS'en når den looper i det handshakede interface-mode under initial diskboot!
-
Re: Thinkpad T43 og Ubuntu
Lige en ting mere. Der er mange der ikke ved hvilke partitioner de skal oprette...
Den mest benyttede partitionering til linux er:
swap-område, hvilket svarer til 2x dine RAM, dog minimum 512 MB og max 2 GB
/ rod, hvilket er al ledig plads på disken....
Jeg har dog en anden opfattelse af tingene når man partitionerer, da jeg selv bruger custom kernels og mange gange bytter systemer ud for at prøve noget nyt... Hvis man er en der godt kan lide at prøve nogle alternativer, uden at gå på kompromis med tiden osv, så vil jeg anbefale at dele ens linux område mere op på harddisken, min er delt således op
/boot 200 MB til kernels grub m.m. (ext2) den behøver ikke journaliseres da der ikke skal søges efter filer på den
swap 2GB
/home 300 GB til alt hvad der ligger i home mappen for alle brugere (ext3 J)
/ 40 GB til linux, programmer m.m. (ext3 J)
Grunden til at jeg benytter ext3 som filsystem er at det er gennemprøvet, det er ikke en beta, det er under konstant forbedring og så virker det bare med ALLE linnux'er...
Men husk når du laver partitioner til linux så vælg et swap på min 512 mb og max 2 gb...
samt noget plads til linux og dine filer
Den mest benyttede partitionering til linux er:
swap-område, hvilket svarer til 2x dine RAM, dog minimum 512 MB og max 2 GB
/ rod, hvilket er al ledig plads på disken....
Jeg har dog en anden opfattelse af tingene når man partitionerer, da jeg selv bruger custom kernels og mange gange bytter systemer ud for at prøve noget nyt... Hvis man er en der godt kan lide at prøve nogle alternativer, uden at gå på kompromis med tiden osv, så vil jeg anbefale at dele ens linux område mere op på harddisken, min er delt således op
/boot 200 MB til kernels grub m.m. (ext2) den behøver ikke journaliseres da der ikke skal søges efter filer på den
swap 2GB
/home 300 GB til alt hvad der ligger i home mappen for alle brugere (ext3 J)
/ 40 GB til linux, programmer m.m. (ext3 J)
Grunden til at jeg benytter ext3 som filsystem er at det er gennemprøvet, det er ikke en beta, det er under konstant forbedring og så virker det bare med ALLE linnux'er...
Men husk når du laver partitioner til linux så vælg et swap på min 512 mb og max 2 gb...
samt noget plads til linux og dine filer