Overskrevet partition

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Store Nord
Indlæg: 92
Tilmeldt: 9. aug 2008, 20:28

Overskrevet partition

Indlægaf Store Nord » 10. sep 2020, 00:45

En en mine venner mistede adgang til sine filer en dag, hvor hun kom at nedgradere Windows 10 til Windows 8 fordi Windows 8 recovery stadig var på maskinen.
Jeg havde for længe siden et linux-program, der kunne grave ned igennem lagene på en harddisk og fjerne det sidst installerede system og derved afdække det foregående og så fremdeles.
Jeg vil meget gerne hjælpe damen med at få sine filer igen. Er der nogen, der kan huske programmet? og findes det stadig. Det ville da være mærkeligt, om sådan et godt program er gået helt i glemmebogen.
Jeg bruger nu Ubuntu 20.04 på et stationært tower, men min harddisk er stor, så jeg kunne sagtens få plads til et ældre Ubuntu også.
I Politiet er de sikkert gode til at lave den slags, men vi almindelige dødelige burde vel også kunne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Overskrevet partition

Indlægaf AJenbo » 10. sep 2020, 03:28

Vigtigt hvis computeren bliver startet i Windows (eller på anden måde skriver til harddisken) vil filer gå permanent tabt. Undgå så vidt muligt at tænde computeren, ind til i har gjort hvad i kan for at rede data.

Det er ikke muligt blot at genskabe den tidligere installation. Hvis der er blevet skrevet til det samme data område vil den forgående data være gået tabt. Hvis filsystemets struktur er blevet overskrevet så er der ikke længere nogen struktur på den data der kan redes, og du vil så ikke længere have fil navne og mapper, og da nogle filer er bygget op af flere fil typer kan disse blive genkendt som mindre individuelle filer uden at kunne samle det til en hel fil igen.

Der findes programmet testdisk, som kan skanne harddisken for mulige fil systemer og så genoprette dem, men når der har været lavet en ny Windows installation oven på skal du nok ikke regne med det store her. Det var nok eller den form for genskabelse du omtaler.

Sammen med testdisk kommer også programmet photorec som kan skanne disken for filer den genkender. Disse kan den så forsøge at genskabe på an anden disk. Word/Write dokumenter vil ofte dukke op som zip filer og det er så op til dig at gætte at fil_00000123.zip er dansk-stil.docx. Jeg er bange for at det lidt er det eneste du kan gøre her.
Du vil her også ende med rigtig mange små tekst filer (ikke Word/Write dokumenter) som er dele af operativsystemet m.m. alt sammen i en præve vælling. Den eneste hjælp du har er fil endelsen (eks. .jpg). Hvordan i beslutter jer for at sortere i resultatet kommer an på hvor vigtig det er og hvor specifikt i ved hvad i leder efter. Den hurtige er at konkludere at almindelige brugere næppe har lavet tekst filer eller meget små billeder, så dem man man starte med at slette, det er normalt største delen af det der bliver fundet.

Det er lige sådan en situation der fremhæver det nødvendige i at lave backups, er det for svært at overskue for personen kan en løsning i skyen som drop bock, google drive etc være en nødvendig onde hvis ikke de vil risikere at miste deres data.

Hvis personen er usandsynligt heldig kan Windows have lavet et backup, men det er nok ikke sandsynligt. Oftest forgår sådanne recovery programmer ved blot at overskrive en del af disken.

Held og lykke og spøg endelig hvis i får brug for hjælp til processen.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster