HOWTO: Hvis Firefox 78.0.2 starter med en XML fejl meddelelse : <toolbarbutton id= ...

Har du en guide til en funktion eller et program? Har du tips og trick, som du gerne vil dele med andre? Post dem her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

HOWTO: Hvis Firefox 78.0.2 starter med en XML fejl meddelelse : <toolbarbutton id= ...

Indlægaf lath » 20. jul 2020, 15:28

I håb om at dette indlæg kan være nyttigt, så skriver jeg her en løsning som måske eller måske ikke kommer til at ske i Ubuntu.

Problemet
Ovre hos os i openSUSE Tumbleweed skriver Firefox 78.0.2 når den starter op:

Kode: Vælg alt

[color=#FF0000]<toolbarbutton id="UITourTooltipClose" class="close-icon"
--------------^[/color]

... i en meget lille boks uden noget andet.

Det ser således ud:
Billede

Løsning
Problemet er at der i ens profile mappe er en fil der hedder addonStartup.json.lz4 med nogle forkerte oplysninger:

De forkerte oplysninger for sprogpakken "ar" er:

Kode: Vælg alt

"path": "langpack-ar@firefox.mozilla.org"
"rootURI": "file:///usr/lib64/firefox/browser/extensions/langpack-ar@firefox.mozilla.org/"

men de burde være:

Kode: Vælg alt

"path": "langpack-ar@firefox.mozilla.org.xpi"
"rootURI": "jar:file:///usr/lib64/firefox/browser/extensions/langpack-ar@firefox.mozilla.org.xpi!/"


Fejlen opstår også ved andre sprog pakker, for eksempel : da

I alle tilfælde så løses problemet ved at slette addonStartup.json.lz4 i profile mappen.
Firefox opretter en ny fil med det samme navn med de rigtige oplysninger næste gang du starter Firefox.

Jeg skal lige bemærke at jeg deaktiverede alle tilføjelser i Firefox safe mode, men det skulle ikke være nødvendigt.

Firefox startes i safe mode ved at køre kommandoen:

Kode: Vælg alt

firefox -safe-mode &

Bemærk: Du lukker Firefox ned, hvis du lukker terminalen. Hvis du vil lukke Terminal vinduet uden at et program du har startet via terminalen også lukker ned, så skal du i terminalen trykke tastekombinationen : CTRL+d

Relevante bug rapporter:

Profile mappen finder du i $USER/.mozilla/firefox
Jeg har kun 1 profile mappe, så profile mappens navn ender med ".default". En mappe der ender med ".default" er den profil Firefox bruger, hvis du ikke starter Firefox op uden at bruge Profile Manageren.

Du starter Firefox i Profile Manger tilstand ved at køre kommandoen:

Kode: Vælg alt

firefox --ProfileManager &

Bemærk: Du lukker Firefox ned, hvis du lukker terminalen. Hvis du vil lukke Terminal vinduet uden at et program du har startet via terminalen også lukker ned, så skal du i terminalen trykke tastekombinationen : CTRL+d

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Guides og HowTo's"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster