IMAP med OAuth i Evolution?

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 13. dec 2020, 21:07

AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:har en leveringstid på 1-3 hverdage

Jeg ville lige kontakte dem og få dem til at bekræfte det da de skriver 29 januar for en 5800X i løs salg.

Ups, det havde jeg ikke set. Ja, jeg ringer til dem i morgen formiddag og spørger dem om en masse ting, heriblandt så også dette :-) Hvis de ikke har den på lager, kan det også være jeg bare skal løbe tilbage til MM-Vision alligevel.

AJenbo skrev:
marie@idiomatic skrev:... BIOS'en for at jeg kunne installere Linux, og når det var ændret, kunne de to diske ikke fungere som én.

Det er nok et Windows baseret software raid der har været I BIOS. Linux har også denne funtionalitet, den skal blot sættes op i Linux og ikke i BIOS. Hvis du væger at sætte disken op med LUKS når du installere skulle de være nogenlunde let at tilføje en disk mere til volumen på et senere tidspunkt.

marie@idiomatic skrev:Føniks giver to 2 TB SSD at vælge imellem. Er de mon lige fine begge to?

Nej, den dyre er den hurtige (PCIe frem for SATA)

OK. Men er vi enige om at jeg får den hurtigste løsning hvis jeg vælger en 2 TB SSD frem for fx 1 TB SSD + 1 TB HDD - uanset om jeg vælger SATA eller PCIe?

Under alle omstændigheder er jeg fristet til at gøre det for enkelhedens skyld, for dét med LUKS kender jeg intet til, og så ville jeg bare få brug for en masse hjælp igen.

AJenbo skrev:Tja, det får de jo løn for

Ja. Jeg stoler bare mere på jer.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 14. dec 2020, 12:57

Efter 45 minutter i telefonen med en meget tålmodig mand hos Føniks tror jeg vi er ved at være der. Er der én der vil lave sanity check?

https://www.fcomputer.dk/pc-system/c7607088?clientcfg=9875ba

Angående harddisk tænkte jeg egentlig at jeg nok ville tage 2 TB SSD, men da jeg indså at jeg kunne få fire gange så meget plads ved at kombinere (og endda stadig til en lavere pris), tænkte jeg mig lige om en ekstra gang. Nu har jeg valgt 1 TB SSD og hele 3 TB HDD.

Jeg får sikkert ikke brug for 3 TB til mine data, men på den anden side kan man aldrig vide. Jeg håber at kunne have computeren i 10 år eller mere, og jeg synes der er en tendens til at man ikke er i stand til at forestille sig hvor meget éns pladsforbrug vokser over tid.

Og når det lykkedes at få Linux til at bruge begge diske i den gamle, kommer det vel også til at lykkes i den nye. Så håber jeg bare I vil hjælpe mig hvis det driller igen.

Der er også en anden fordel ved at have én stor HDD (og dermed ikke risikere at skulle sætte endnu én i en skønne dag) når det handler om fremtidssikring: Jeg har alle mine data i Dropbox, og jeg ved ikke om det ville være helt ligetil at få en tredje harddisk "ind i Dropbox" når Dropbox jo ligger som en mappe på en eksisterende harddisk.

Giver det mening, synes I? Altså især opsætningen med 1 TB SSD + 3 TB HDD, men også den samlede konfiguration af hele maskinen?

Windows-licensen er bare en licens - vi har aftalt at jeg skriver i kommentarfeltet at de ikke skal præinstallere noget. Jeg forstod på ham at man sagtens selv kan brænde et installationsmedie fra Microsofts hjemmeside, så jeg tænkte at det ikke var nødvendigt at købe en dvd med. Er I enige?

Angående bundkortet, så var det nødvendigt at tage "det store" ved valg af denne CPU, sagde manden.

Derudover er jeg gået efter hastighed, holdbarhed og lavt støjniveau.

Jeg fik at vide at der SKULLE være et grafikkort i ved valg af denne CPU. (Hos MM-Vision sagde de ellers at man bare kunne pille det ud og køre på en chip i processoren - men hos Føniks sagde de at den chip ikke findes i denne processor, og at man derfor ikke ville få noget skærmbillede uden et grafikkort).

Angående CPU'en, så har de den hjemme til indbygning, blot ikke til løssalg.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 14. dec 2020, 14:21

Nu har jeg sørme bestilt den!

I hører utvivlsomt fra mig igen når der er ét eller andet der driller.

Hvor er det fantastisk at kunne spørge jer til råds herinde. Tak for den store indsats I gør for at hjælpe alle os der som udgangspunkt fatter minus ;-)

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 14. dec 2020, 15:00

Minsandten om de ikke allerede har svaret fra Tyskland! Ja, så er de ikke helt så sløve i optrækket som Trustpilot-anmeldelserne lader antyde. Men det kan selvfølgelig være at det er noget andet efter køb ...

Til gengæld har to af deres medarbejdere svaret mig uafhængigt af hinanden - den første har nok glemt at markere at han tog sagen - så jeg har fået to forskellige tilbud fra dem, og måske er det også interessant for jer at se hvad de har foreslået.

Tilbud 1 til 1.400,43 EUR (ca. 900 kr. mindre end jeg har måttet slippe hos Føniks):
http://alturl.com/di47i

Tilbud 2 til 1.850,26 EUR (ca. 2.500 kr. mere end hos Føniks):
http://alturl.com/iwmxu

Og begge dele er så kun med 3700X.

Til gengæld ville de jo så have taget sig af opgaven med at installere begge OS'erne og sikre at det virkede ("Ubuntu 20.04 LTS 64Bit" og "Windows 10 Pro 64Bit als virtuelle Maschine in Linux inkl. Lizenz").

Men mon ikke jeg får den bedste maskine til prisen hos Føniks. Og det andet skal jo nok også lykkes til sidst.

Men det er interessant at de bruger mange af de samme komponenter som hos MM-Vision (og som ikke var der hos Føniks - fx "Ultra Silent 750 (80+ Gold | 135mm | 750 Watt | Modular)", det tror jeg var præcis den samme, eller i hvert fald et meget lignende navn). Og de anbefaler mig også den samme skærm som MM-Vision gjorde: https://www.tuxedocomputers.com/de/Linux-Hardware/Zubehoer-Buecher-Co-/Monitore/27-LCD-Monitor-iiyama-Full-HD-IPS-HDMI-DisplayPort-Audio_1.tuxedo - 27" LCD-Monitor IIYAMA - Full-HD - IPS - HDMI - DisplayPort - Audio.

Valg af skærm har jeg lige udskudt lidt, for det mest presserende var jo at dem i gang med at bygge en maskine til mig.
Senest rettet af marie@idiomatic 15. dec 2020, 09:04, rettet i alt 1 gang.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 14. dec 2020, 15:08

Hov, to af URL'erne i mit foregående indlæg virker vist ikke - jeg ved ikke lige hvorfor? Jeg har forsøgt at redigere linjeskiftet væk (tænkte at det var derfor), men det kan jeg ikke, så der er åbenbart ikke noget egentligt linjeskift at slette - den sletter første bogstav på næste linje når jeg prøver. Nå, men så må I vel copy-paste URL'en hvis I vil se tilbuddene. Beklager.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf uniqorn » 14. dec 2020, 15:30

Shortul er hvad du skal bruge til URL'erne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf AJenbo » 15. dec 2020, 07:47

Det lyder alt sammen korrekt og som gode valg. Tillykke med den nye maskiner. Hvis den skal hold i 10 år er det godt du endte med den store CPU

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 15. dec 2020, 09:05

uniqorn skrev:Shortul er hvad du skal bruge til URL'erne.

Tak, uniqorn! Nu har jeg redigeret indlægget så linkene virker.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 15. dec 2020, 09:18

AJenbo skrev:Det lyder alt sammen korrekt og som gode valg. Tillykke med den nye maskiner. Hvis den skal hold i 10 år er det godt du endte med den store CPU

Tak, Anders! Ja, jeg fik overbevist mig selv om at det var bedre at tænke stort og langsigtet. Om det lige præcis bliver 10 år, ved jeg ikke, det var bare et tal jeg slyngede ud, men logikken var: Hellere bruge 13.000 kr. hvert 10. år (mangler stadig at købe skærm) end 10.000 kr. hvert 5. år ;-)

Desuden får jeg også fordelen af - i hvert fald i de første år - at have noget der har godt med overskud og ikke står og puster hele tiden. Det glæder jeg mig til.

Og: De forventer at jeg allerede kan afhente den i morgen! Hurtigere ordrebehandlings- og produktionstid kan man da næppe drømme om :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf AJenbo » 15. dec 2020, 11:43

Generelt syndes jeg ca. 8 år er max for hvad man kan få ud af en maskine hvis den stadig skal være rimelig at bruge. Men især med en stationær er der dog mulighed for at lave visse opgraderinger løbende.

Jeg kan tilføje af erfaring har jeg fundet ud af at det er en dårlig ide at betale 15000 hvert 10 år end 7500 hvert 5 :D

Hvis jeg skal spå lidt om mulighederne for opgradering i fremtiden så vil jeg sige du kan forvente at det højes kan blive 40% mere på CPUen, grundet at der efter sigende skal en ny type forbindelse til næste generation og så bliver det næsten en helt ny maskine der skal til efter det.

På ram siden vil du kunne vinde en 10-15% ved at tilføje 2 ekstra moduler, skifte til hurtigere eller begge dele.

Det er også sandsynligt at der vil findes hurtigere SSD til den tid som ville kunne give et boost.

Så hvis du smider 3000-5000 efter den om 5-8 år så kan du nok godt få den til at holde de 10.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 19. dec 2020, 11:03

Tak for fremtidstankerne, Anders. Ja, vi må se hvor længe den holder i praksis, og hvordan det hele udvikler sig.

Når jeg foretrækker at skifte så sjældent som muligt, er det ikke kun for at spare penge, men også for at spare tid og "hjernekraft". Som ikke-særlig-teknisk-begavet-person bruger jeg hver gang store mængder tid på at få alting installeret og på plads og lære at bruge de nye versioner af programmerne osv. Det er ganske vist også lidt sjovt og interessant - det gør bare et ret stort indhug i mine personlige ressourcer.

Nå, men egentlig ville jeg lige spørge om noget andet. Jeg har fået anbefalet hos Føniks at vælge en 27"-skærm med en opløsning på 2560 x 1440 - nærmere bestemt denne: http://alturl.com/7y6j4. Min læseafstand er ca. 67 cm, og på den baggrund anbefalede han 27". Det var mig selv der spurgte om det kunne være en god idé med en højere opløsning end 1080p, og så foreslog han den.

Jeg kan godt lide ideen om at kunne have flere vinduer åbne ved siden af hinanden, og jeg vil gerne undgå at billedet virker kornet. Men risikerer jeg at det hele bliver meget småt at se på? Og kan man i så fald lave en generel indstilling i Ubuntu som gør alt indhold større, eller ville jeg være nødt til at trykke Ctrl-plus e.l. hver eneste gang jeg skal læse et dokument?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf AJenbo » 19. dec 2020, 18:29

Jeg er selv rigtig glad for den opløsning, og vis også skærmstørelse, af samme årsag. Ja du kan godt skalere brugerflade I Ubuntu, men så er der jo mindre plads :o

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: IMAP med OAuth i Evolution?

Indlægaf marie@idiomatic » 19. dec 2020, 23:35

AJenbo skrev:Jeg er selv rigtig glad for den opløsning, og vis også skærmstørelse, af samme årsag.

Godt at høre. For jeg synes det er svært at regne ud på forhånd hvilken opløsning og skærmstørrelse der "passer godt sammen".

AJenbo skrev:Ja du kan godt skalere brugerflade I Ubuntu, men så er der jo mindre plads :o

Ja, det er klart. Men det er rart at vide at jeg kan ændre skaleringen "universelt" hvis det skulle vise sig at jeg oplever at tekst osv. generelt er for småt for mig. I det tilfælde må jeg jo så give køb på muligheden for mange data ved siden af hinanden, men vil vel stadig kunne glæde mig over et skarpere billede end jeg ville have fået med 1080p, ikke?

(Jeg kan ikke påstå at jeg helt forstår hvad der sker hvis man skalerer, men man gør vel ikke opløsningen mindre, eller hvad?)

Under alle omstændigheder ville jeg bare gerne være sikker på at det kan lade sig gøre at stille på skaleringen (om nødvendigt), så jeg ikke risikerer at brænde inde med en skærm hvor jeg ikke kan læse teksten fordi den er blevet for lille :-)

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 0 gæster