KVM over RDP virker ikke ordentligt

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 22. mar 2020, 12:18

Hejsa.

Jeg har en windows maskine som min desktop.
Jeg har en Ubuntu server stående, hvor jeg gerne vil køre endnu en Ubuntu i KVM.

RDP via MSTSC virker fint til serveren, og alt kan kontrolleres. Men i KVM-ubuntuen, virker mus og tastatur ikke!

Det underlige er, at jeg har en anden Lubuntu server stående, hvor det virker, her føres mus og keyboard fint videre til KVM-maskinen over RDP. - Egentlig er det kun Keyboard der er problemet, da KVM maskinerne er uden GUI.

Nogen ide til, hvorfor jeg ikke kan sende keyboardet via RDP fra Windows over Ubuntuserveren til KVM-ubuntuen?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2020, 15:23

jeg vil forlsaa at bruge ssh i stedet.

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 22. mar 2020, 15:28

AJenbo skrev:jeg vil forlsaa at bruge ssh i stedet.

Det løser jo ikke problemet!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2020, 18:10

ckvist skrev:
AJenbo skrev:jeg vil forlsaa at bruge ssh i stedet.

Det løser jo ikke problemet!

Det kommer vel an på hvordan man definere problemet. Hvis det SKAL løses ved brug af RDP (en Windows protokol), så nej, men er det dit egentlige problem?

Hvis du blot gerne vil kunne administrere din virtuelle Ubuntu (som er uden GUI) så er SSH at fortrække. Der er flere SSH klienter til Windows, blandt andet er det nu understøttet i Microsoft PowerShell: https://www.howtogeek.com/336775/how-to ... -commands/

Ellers må du lige prøve at uddybe hvad dine krav til en løsningen er.

Jeg går ud fra at du prøver at logge direkte ind i KVM maskine fra din Windows maskine. Hvis det i stedet er tilfældet at du forbinder via RDP til din Ubuntu maskine og der fra åbner et program til administrering af KVM maskiner, og det ikke fungere over RDP, skal vi vide hvilket program det er du bruge til KVM håndtering.

Kører KVM maskinen ikke permanent på din Ubuntu server? I så fald kunne du i stedet SSH ind i Ubuntu serveren og køre

Kode: Vælg alt

virsh start KVM_NAVN
og så hoppe videre ind i KVM maskinen.

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 22. mar 2020, 18:21

AJenbo skrev:
ckvist skrev:
AJenbo skrev:jeg vil forlsaa at bruge ssh i stedet.

Det løser jo ikke problemet!

Det kommer vel an på hvordan man definere problemet. Hvis det SKAL løses ved brug af RDP (en Windows protokol), så nej, men er det dit egentlige problem?

Hvis du blot gerne vil kunne administrere din virtuelle Ubuntu (som er uden GUI) så er SSH at fortrække. Der er flere SSH klienter til Windows, blandt andet er det nu understøttet i Microsoft PowerShell: https://www.howtogeek.com/336775/how-to ... -commands/

Ellers må du lige prøve at uddybe hvad dine krav til en løsningen er.

Jeg går ud fra at du prøver at logge direkte ind i KVM maskine fra din Windows maskine. Hvis det i stedet er tilfældet at du forbinder via RDP til din Ubuntu maskine og der fra åbner et program til administrering af KVM maskiner, og det ikke fungere over RDP, skal vi vide hvilket program det er du bruge til KVM håndtering.

Kører KVM maskinen ikke permanent på din Ubuntu server? I så fald kunne du i stedet SSH ind i Ubuntu serveren og køre

Kode: Vælg alt

virsh start KVM_NAVN
og så hoppe videre ind i KVM maskinen.


Altså, jeg har ingen problemer med at administrere hverken KVM-hosten eller KVM-klienterne via SSH. Men der forklare jo ikke, hvorfor det ikke virker med RDP på den ene, når det virker på Lubuntu maskinen.

Som skrevet, så kan Lubuntuen fint finder ude af at viderestille tastetryk fra Windows maskinen til en KVM-klient. - Det virker ikke på Ubuntu maskinen.

Det er det eneste jeg gerne vil have løst.

Som eksempel: Min KVM-host er jo uden monitor, mus og tastatur. Nu vil jeg gerne lave en ny KVM-klient på den. Har skal jeg have installeret Ubuntu. Det kan jeg ikke bruge SSH til, da KVM-klient maskinen jo ikke har en SSH-server ... Den har faktisk intet!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2020, 19:55

Jeg tror ikke helt jeg kan foelse hvordan dine forskellige maskiner er sat op.

Er det:
Windows -<RDP>- Ubuntu GUI -<ukend program>- Ubuntu CLI KVM-klient (virker ikke)
Windows -<RDP>- Ubuntu GUI -<ukend program>- Lubuntu GUI KVM-klient (virker)

Eller:
Windows -<RDP>- Lubuntu GUI -<ukend program>- Ubuntu CLI KVM-klient (virker)

ckvist skrev: Det kan jeg ikke bruge SSH til, da KVM-klient maskinen jo ikke har en SSH-server ... Den har faktisk intet!

Hvis ikke der er SSH på din KVM så kan du ssh ind i din KVM-Server og koere foelgende kommando for at tilgaa en terminal baseret KVM

Kode: Vælg alt

virsh console <KVM_NAVN>


Du kan ogsaa installere Virutal Machine Manager paa din windows maskine og saa administere KVM maskinerne direkte fra din Windows maskine.

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 22. mar 2020, 20:32

AJenbo skrev:Jeg tror ikke helt jeg kan foelse hvordan dine forskellige maskiner er sat op.

Er det:
Windows -<RDP>- Ubuntu GUI -<ukend program>- Ubuntu CLI KVM-klient (virker ikke)
Windows -<RDP>- Ubuntu GUI -<ukend program>- Lubuntu GUI KVM-klient (virker)

Eller:
Windows -<RDP>- Lubuntu GUI -<ukend program>- Ubuntu CLI KVM-klient (virker)

ckvist skrev: Det kan jeg ikke bruge SSH til, da KVM-klient maskinen jo ikke har en SSH-server ... Den har faktisk intet!

Hvis ikke der er SSH på din KVM så kan du ssh ind i din KVM-Server og koere foelgende kommando for at tilgaa en terminal baseret KVM

Kode: Vælg alt

virsh console <KVM_NAVN>


Du kan ogsaa installere Virutal Machine Manager paa din windows maskine og saa administere KVM maskinerne direkte fra din Windows maskine.


Jeg prøver:
Windows (MSTSC) -> Ubuntu 18.04 GUI -> KVM-klient CLI <-- Virker ikke, da jeg ikke kan få tastetryk 'indtil til' KVM-klienten.
Windows (MSTSC) -> Lubuntu GUI -> KVM-klient CLI <-- Virker, da KVM-klienten fint fanger tastetryk.

Dine ovenstående eksempler viser ikke, hvordan jeg INSTALLERE Ubuntu 18.04 på en KVM-klient via SSH.

Jeg vidste dog ikke at der var en Virtual Machine Manager til Windows. Det kunne jo gøre livet meget nemmere. - Det vil jeg da se på.

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 22. mar 2020, 20:34

ckvist skrev:
AJenbo skrev:Jeg tror ikke helt jeg kan foelse hvordan dine forskellige maskiner er sat op.

Er det:
Windows -<RDP>- Ubuntu GUI -<ukend program>- Ubuntu CLI KVM-klient (virker ikke)
Windows -<RDP>- Ubuntu GUI -<ukend program>- Lubuntu GUI KVM-klient (virker)

Eller:
Windows -<RDP>- Lubuntu GUI -<ukend program>- Ubuntu CLI KVM-klient (virker)

ckvist skrev: Det kan jeg ikke bruge SSH til, da KVM-klient maskinen jo ikke har en SSH-server ... Den har faktisk intet!

Hvis ikke der er SSH på din KVM så kan du ssh ind i din KVM-Server og koere foelgende kommando for at tilgaa en terminal baseret KVM

Kode: Vælg alt

virsh console <KVM_NAVN>


Du kan ogsaa installere Virutal Machine Manager paa din windows maskine og saa administere KVM maskinerne direkte fra din Windows maskine.


Jeg prøver:
Windows (MSTSC) -> Ubuntu 18.04 GUI -> KVM-klient CLI <-- Virker ikke, da jeg ikke kan få tastetryk 'indtil til' KVM-klienten.
Windows (MSTSC) -> Lubuntu GUI -> KVM-klient CLI <-- Virker, da KVM-klienten fint fanger tastetryk.

Dine ovenstående eksempler viser ikke, hvordan jeg INSTALLERE Ubuntu 18.04 på en KVM-klient via SSH.

Jeg vidste dog ikke at der var en Virtual Machine Manager til Windows. Det kunne jo gøre livet meget nemmere. - Det vil jeg da se på.


Ved du hvor jeg kan hente Virtual Machine Mangeren til Windows? - Det er ikke noget Google umiddelbart kan hjælpe med.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf Klaus Rasmussen » 22. mar 2020, 20:50

Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 22. mar 2020, 20:55



Tak, måske.
Der kan jeg nu ikke finde en vmm til Windows.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf AJenbo » 22. mar 2020, 21:48

Beklager jeg glemte linket, https://virt-manager.org/

Jeg ved ikke lige om den Klaus har linket er relevant når du ikke har en Synoligy NAS.

Du burde også kunne udføre installationen via

Kode: Vælg alt

virsh console <KVM_NAVN>


Mht til hvorfor tastatur virker forskelligt mellem Lubuntu og Ubuntu. Måske benytter du et Wayland login på Ubuntu men X11 på Lubuntu?

Kunne du ikke også godt informere os om hvad det er for et program det er du har problemet med :D Er det også virt-manager, eller et andet GUI?

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 23. mar 2020, 07:00

AJenbo skrev:Beklager jeg glemte linket, https://virt-manager.org/

Jeg ved ikke lige om den Klaus har linket er relevant når du ikke har en Synoligy NAS.

Du burde også kunne udføre installationen via

Kode: Vælg alt

virsh console <KVM_NAVN>


Mht til hvorfor tastatur virker forskelligt mellem Lubuntu og Ubuntu. Måske benytter du et Wayland login på Ubuntu men X11 på Lubuntu?

Kunne du ikke også godt informere os om hvad det er for et program det er du har problemet med :D Er det også virt-manager, eller et andet GUI?


Der er da ingen virt-manager ti Windows.

Det er virt-manager der er problemet. - Tastetryk sendes ikke ind til den virtuelle maskine på Ubuntuen. - Det gør de på Lubuntuen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2020, 09:57

ckvist skrev:
AJenbo skrev:Beklager jeg glemte linket, https://virt-manager.org/

Der er da ingen virt-manager ti Windows.

Tryk på linket, tryk Download, tryk Win-x64 MSI eller Win-x86 MSI alt efter om det er 64, eller 32bit Windows du køre.

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 23. mar 2020, 10:54

AJenbo skrev:
ckvist skrev:
AJenbo skrev:Beklager jeg glemte linket, https://virt-manager.org/

Der er da ingen virt-manager ti Windows.

Tryk på linket, tryk Download, tryk Win-x64 MSI eller Win-x86 MSI alt efter om det er 64, eller 32bit Windows du køre.

LOL ... Jeg troede det var en overskrift, og kiggede på linkene nedenunder. Tak. :-)

ckvist
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. nov 2009, 12:37
IRC nickname: ckvist

Re: KVM over RDP virker ikke ordentligt

Indlægaf ckvist » 23. mar 2020, 11:01

AJenbo skrev:
ckvist skrev:
AJenbo skrev:Beklager jeg glemte linket, https://virt-manager.org/

Der er da ingen virt-manager ti Windows.

Tryk på linket, tryk Download, tryk Win-x64 MSI eller Win-x86 MSI alt efter om det er 64, eller 32bit Windows du køre.


Hej igen.
Kan det passe, at Virt-vieweren der kan hentes til Windows kun kan forbinde hvis der er et GUI på KVM-klienten? - For så hjælper det ikke noget.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster