Op start problem Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 21. okt 2019, 20:13

Hej AJenbo ang. brugernavn Ja du havde ret
Når jeg kommer til orange bjælke trykker jeg alt+ctrl+F3 kommer ind til login skriver og password kommer til.
Failed to connect to https://changlogs. Ubuntu.com/meta - release - lts. Check your internet connection or proxy settings
jrgen@jrgen-Lenovo-H30-00:~$ Det er vel her jeg skal skrive sudu chmod hvor mange gange skal jeg trykke på mellem rum tasten? skal jeg slutte med Enter? derefter når jeg har trykket enter skal jeg vel trykke mit password? derefter Enter?
så skriver jeg sudo reboot Enter ?
derefter mit password ?
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 21. okt 2019, 21:01

Mindst 1 mellemrum der hvor de skal være. Ja til alle andre spørgsmål.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 21. okt 2019, 21:37

Hej
Da jeg kom frem til orange bjælke, trykkede jeg alt+ctrl+F3, skrev jeg login og password od sudu og password
jeg kom tilbage til orange bjælke med der står Jørgen, men når jeg klikker den, der står godkendelse fejl og kommer til sort skærm med blocks. jeg har prøvet at skrive i anden bruger, men Lenovoen gør som den hele tiden har gjort :(
Men nu har jeg mine dokumenter og billeder på Usb :D :D
mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. okt 2019, 21:42

Jorn skrev:Men nu har jeg mine dokumenter og billeder på Usb :D :D

Så vil jeg foreslå dig at jave en ren ny installation. Når du skal skrive dit navn, så prøv at skrive Joergen.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 21. okt 2019, 22:03

Hej
Har jeg forstådet det rigtig, når jeg kommer til orange bjælke og kommer ind via Login og Password, skal jeg sætte USBen med ubuntu 18.04 i Lenovoen ? Når den så har modtaget det den skal have, kan jeg tage den ud og sætte USBen med mine dokumenter og billeder ind ?
Eller skal den side i Lenovoen fra start?

Ang. En ren ny installation ? er det at opstarte min gamle 16.04 DVD og gen installer derefter sætte min Ubuntu 18.04 fra den nye USB i Lenovoen ?
Jeg kan prøve at sætte den nye USB med Ubuntu i Lenovoen og starte Lenovoen og se om den kommer til orange bjælke med no name
Mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. okt 2019, 22:10

Jorn skrev:Jeg kan prøve at sætte den nye USB med Ubuntu i Lenovoen og starte Lenovoen og se om den kommer til orange bjælke med no name

Ja gør det, men den skulle jo gerne komme til at give mulighed for at installere i stedet for at prøve.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 21. okt 2019, 22:41

Hej
Indlægaf Jorn » 17. okt 2019, 19:45
Hej Ajenbo
Jeg har været ude og købe en ny USB
Har downloadet på ny
På Denne USB står der
MyLocker.app
MyLocker.User Manual v1.1 (mode 8)
Mylocker v 2012
rufus-3.8p2
ubuntu-18.04.3desktop-amd 64 (2)
Jeg har slettet Rufus på den Nye USB, så nu står der MyLocker (det er vidst noget der er på USBen fra NY) og Ubuntu, mener at AJenbo skrev at Rufus kun skulle ligge på konens HPer. jeg har så sat den i Lenovoen, men Lenovoen kommer kun frem til Orange bjælke med Jørgen,
Mvh. Jørgen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 21. okt 2019, 22:45

Hej Klaus og AJenbo
Tak for hjælpen, jeg prøver med friske øjne i morgen
God nat herfra
Mvh. Jørgen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 21. okt 2019, 23:44

Uha, jeg tror du er blevet godt forvirret, du blander løse af løsning 1, 3, 4 og noget helt fjer. Og du har stadig ikke forstået hvordan du skal oprette din USB korrekt :(

Vi gemmer løsning 1 & 2, de er for tekniske og jeg har for lidt indsigt i hvad der er galt med din computer til at kunne guide dig ordentligt igennem dem.

Løsning 4 (DVD med 16.04) gemmer vi også da vi helst vil have en ren 18.04 installation.

Glem nu ALT hvad der er forgået op til nu og alt hvad du har "lært" om processen, undtagen at du HAR et backup :)

------------------

For at oprette en installations USB, kan man ikke blot lægge filerne på den. Man skal, lige som med en DVD, bruge et "brænder"-program. Når man gøre det vil ALT blive slettet fra USB'en, der for er det meget vigtig at du IKKE bruger din USB med backupet til dette.

Sådanne programmer kan hentes fra nettet, vi forslår 1 af 2 når man har en Windows maskine. Det ene heder "Rufus", det andet heder "Universal USB Installer". Vi starter med at prøve med at prøve Rufus.

0. Start med at lægge din USB på dit fysiske bord, så vi er sikker på du ikke kommer til at lægge filerne på den manuelt eller gøre tingende i den forkerte række følge.

1. Nu skal du sørge for at du har downloadet Ubuntu 18.04. Tjek enten om du har ubuntu-18.04.3-desktop-amd64 liggende på maskinen fra tidligere, eller hent den fra dette link: http://releases.ubuntu.com/18.04.3/ubun ... -amd64.iso

2. Indsæt USB'en i din maskine, men fortag dig INTET med den.

3. Hent Rufus fra dette link https://github.com/pbatard/rufus/releas ... s-3.8p.exe (hvis du gemmer den må du ikke gemme den på din USB)

4. Start Rufus på Windows maskinen.

rufus.png
rufus.png (44.06 KiB) Vist 410 gange


- Sørg først for at din USB er valgt på listen i toppen af Rufus (1)
- Tryk på VÆLG og find din ubuntu-18.04.3-desktop-amd64 (denne må IKKE være fra din USB) (2)
- Vendt men Rufus gør sig klar
- Tryk på START (3)
- Når processen er færdig trykker du på AFSLUT (4)

Hvis du vil verificere at processen er forløbet korrekt, kan du nu tilgå din USB, tjek at alle tidligere filer er fjernet fra den og at der i stedet ligger en mappe der heder "isolinux" på den. Hvis dette er tilfældet er USB'en korrekt klargjort til installation.

5. Indsæt USB'en i din maskine.

6. Tænd først nu din maskine.

7. Tryk F12 for at få opstarts valmuligheder

8. Vælg en af det punkter der omtaler USB, tryk enter

Du burde nu få valget om du vil prøve (try) Ubuntu, eller installer. Kommer du i stedet til den orange bjælke er maskinen ikke starte fra USB'en og du skal forsøge igen.

9. Vælg "Install Ubuntu" og følg vejledningen på skærmen.
- Vælg Dansk
- Vælg en normal installation
- Vælg at slette tidligere installationer og installer Ubuntu på ny
- Indtaste dit navn, juster det forslået brugernavn til et du bedre kan huske/lide
- etc

10. Efter computeren genstarter logger du ind på din ny installation

11. Indsæt din anden USB med backup, kopier de dokumenter, billeder og indstillinger du ønsker at få tilbage fra den forrige installation.

Hvis alt går vel vil du nu være i havn

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 22. okt 2019, 14:22

Hej AJenbo Tak for en fin beskrivelse
Jeg slettede det der var på min nye USB, så den lå på spisebordet ren og klar til at downloade ubuntu 18.04.3 fra konens HP computer, Rufus lå også på HPern.
Nu satte jeg den nye og rene USB i HPern, Men inden jeg kunne downloade skrev den at der manglede noget, tror det var syslinux og noget andet, men det skulle jeg lige acceptere, det gjorde jeg, under downloaden ville den selv hente hvad den skulle bruge, men i Rufus når jeg trykkede klar ( Position 3) var den grøn når den var færdig var den stadig grøn, jeg aktiverede den 3 gange, fordi jeg tænkte den er vel ikke grøn når den har kørt færdig, så derfor efter 3 gange trykkede jeg på den sidste knap (4) i rufus. Dette her står på USBen Ubuntu 18.04.3LTS amd64
disk-boot-casper-dists-EFI-install- isolinux-pics-pool-pressed-autorun-autorun- md5Sum- READE.diskdefines- syslinux.cfg- ubuntu Er det som det skal være? eller skal jeg starte forfra?
Har prøvet at installere i Lenovoen, men når jeg trykker på genstart kommer jeg til bage til siden med Try Ubuntu
også står den bare der, jeg kan ikke se at der sker noget, så jeg slukkede efter ca. 15 min
Jeg gør intet før min datter kommer hjem, hvis vi skal starte på en frisk med ny Rufus og Ny ubuntu
Mvh. Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Op start problem

Indlægaf Klaus Rasmussen » 22. okt 2019, 14:46

Jorn skrev:disk-boot-casper-dists-EFI-install- isolinux-pics-pool-pressed-autorun-autorun- md5Sum- READE.diskdefines- syslinux.cfg- ubuntu Er det som det skal være? eller skal jeg starte forfra?

Ja, det lyder rigtigt.

Jorn skrev:Har prøvet at installere i Lenovoen, men når jeg trykker på genstart kommer jeg til bage til siden med Try Ubuntu

Se nu lyder det knap så rigtigt. Der skulle have været en side før, hvor du kunne vælge dansk. En side med en masse sprog med engelsk fremhævet. Hvis du dér trykker pil op 3-4 gange står den på dansk. Så vil du på den næste side kunne vælge prøv Ubuntu eller installér Ubuntu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Op start problem

Indlægaf AJenbo » 22. okt 2019, 15:53

Jorn skrev:Men inden jeg kunne downloade skrev den at der manglede noget

Hvem er "den"? Det kan ikke have været Rufus, for den måtte du ikke åbne før efter du hade downloadet hvad du skulle.

Jorn skrev:i Rufus når jeg trykkede klar ( Position 3)

Som der står i teksten skulle du trykke "START", det er den knap der er markeret med rød lige under 3-tallet der henvises til. "Klar" er ikke en knap. Mht til om den er grøn efterfølgende er godt design eller ej skal jeg ikke udtale mig formeget om, men den er vel klar til at gøre det igen hvis du har lyst til at prøve flere gange.

Jorn skrev:disk-boot-casper-dists-EFI-install- isolinux-pics-pool-pressed-autorun-autorun- md5Sum- READE.diskdefines- syslinux.cfg- ubuntu Er det som det skal være? eller skal jeg starte forfra?

Det lyder som om du fik gjort det korrekt.

Jorn skrev:Har prøvet at installere i Lenovoen, men når jeg trykker på genstart kommer jeg til bage til siden med Try Ubuntu
også står den bare der, jeg kan ikke se at der sker noget, så jeg slukkede efter ca. 15 min

Fjern USB'en fra din comptuer, så skulle den starte normalt. Jeg tror du er i mål så godt klart.

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 22. okt 2019, 16:43

Hej Klaus o AJenbo Tak
Jeg prøver i aften
Mvh. Jørgen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 22. okt 2019, 23:22

Hej Klaus Mange mange tak for god service :D
Jeg har rodet med konens bil til nu :(
Det jeg mente var når jeg satte den nye USB i Lenovoen kom jeg frem til installer Ubuntu, der gjorde jeg som der stod, da den var færdig med at installer, kom der en rubrik frem med genstart, den klikkede jeg på og kom tilbage til Try Ubuntu, men efter 15 min. slukkede jeg Lenovoen.
Jeg har lige prøvet at starte Lenovoen, det ser ud til at virke, :D :D
Jeg kikker i morgen med friske øjne
Godnat herfra mvh. Jørgen

Jorn
Indlæg: 154
Tilmeldt: 11. okt 2019, 06:21
IRC nickname: Jorn
Geografisk sted: Faxe

Re: Op start problem

Indlægaf Jorn » 22. okt 2019, 23:28

Hej AJenb Mange mange tak for god service :D
Jeg har lige prøvet at starte Lenovoen, det ser ud til at den kører perfekt :D :D , jeg ser på den i morgen med friske øjne, der er vidst noget nyt :)
jeg er næsten lige kommet ind, problem med konens bil :(
Godnat herfra Mvh. Jørgen

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster