Raspberry Pi 4 B,1/2/4GB RAM, Gigabit Ethernet, Bluetooth 5.0, WiFi, 2x USB 3.0, Mini HDMI til 2 stk 4K skærme

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Raspberry Pi 4 B,1/2/4GB RAM, Gigabit Ethernet, Bluetooth 5.0, WiFi, 2x USB 3.0, Mini HDMI til 2 stk 4K skærme

Indlægaf lath » 25. jun 2019, 22:11


Herunder:
Tekst i SVG billedet er transparent hvid, så SVG teksten vises ikke godt på Ubuntu DK forum, som bruger lidt mindre hvidt baggrundsfarve - det giver en meget dårlig kontrast.


Billede

Tech Specs.
https://www.raspberrypi.org/products/ra ... fications/

Oversigt:
https://www.raspberrypi.org/products/ra ... 4-model-b/
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Raspberry Pi 4 B,1/2/4GB RAM, Gigabit Ethernet, Bluetooth 5.0, WiFi, 2x USB 3.0, Mini HDMI til 2 stk 4K skærme

Indlægaf AJenbo » 26. jun 2019, 01:28

I det mindste er det ikke en hvid baugrund på forummet :P

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Raspberry Pi 4 B,1/2/4GB RAM, Gigabit Ethernet, Bluetooth 5.0, WiFi, 2x USB 3.0, Mini HDMI til 2 stk 4K skærme

Indlægaf leifjoha » 15. dec 2019, 14:20

Nogle erfaringer:
Nu kører en Rasbberry Pi 4B 4 GB fint. Den er hurtigere og klart bedre end model 3. Jeg er tæt på en let Linux PC. Der er ikke kommet Ubuntu Mate endnu, men erfaringerne fra 3 var skuffende - Debian var meget bedre.

Musen virker også i 4 træg og hængende. Det rettes ved:

Kode: Vælg alt

usbhid.mousepoll=0


indsættes sidst i cmdline.txt der ligger \boot


Endelig fik jeg en god vej til netværksprinter (Canon Pixma iP 7250) i Debian (og Ubuntu).

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install cups
sudo apt-get install cups-backend-bjnp
sudo adduser <navn> lpadmin             
sudo service cups restart


<navn> dit usernavn i systemet

Selve installation af printer sker via

http://localhost:631

Efter opsætning af Samba og tilretning af smb.conf i /etc/samba må jeg konstatere, at forbindelse mellem Linux maskiner via lokalnet er ok, men med Windows stadig problematisk.
Fra Windows kan jeg ikke se Linux PC, fra Linux går det fint, når der åbnes for server i filhåndteringen, her skal der skrives

smb://192.168.0.102

Min Windows PC faste lokale IP4 adresse - selvfølgelig også windows usernavn og med password.

Mine to Linux maskiner en bærbar med Ubuntu 19.10 og en Rasberry Pi 4B med Debian har fast IP når de er LAN kablet.

Hvorfor Rasberry Pi 4? På grund af GPIO som nemt styres med Python. Simple opgaver som lukkertidsmåling ved gamle kameraer. Her er man kommet i "Arduino land" !

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Raspberry Pi 4 B,1/2/4GB RAM, Gigabit Ethernet, Bluetooth 5.0, WiFi, 2x USB 3.0, Mini HDMI til 2 stk 4K skærme

Indlægaf leifjoha » 16. dec 2019, 09:31

Testet videre og forsøgt med Ubuntu ud fra den Ubuntu Server 64 som er udviklet til RasberryPi 4, efterfulgt af installation af en desktop (prøvet Lubuntu og Xubuntu). Hvis jeg overhovedet kommer igennem:
  • Resultat meget langsom boot,
  • Problem med sprogvalg,
  • Træg reaktion på tastning,
  • Museproblem (hænger i bevægelse) som jeg ikke kan løse, da bootfil - cmdline.txt ikke findes
  • Der er ikke Ethernetforbindelse kun WiFi.
  • Skærmstørrelse kan ikke ændres og passer ikke helt til min skærm
Konklusion:
Brug ikke kræfter på Ubuntu før der kommer et færdig fejlfrit billede.
Brug Rasbian/Debian

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster