Ubuntu 19.10 Eoan Ermine

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Ubuntu 19.10 Eoan Ermine

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. maj 2019, 11:15

Bliver frigivet 17. Oktober 2019.

Daily Build: http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 19.10 Eoan Ermine

Indlægaf Jimmyfj » 22. jul 2019, 18:35

Har lige opgraderet til 19.10 Eoan Ermine og er pænt imponeret over Linux Kernel 5.2.0.9 som er rigtig stabil og hurtig.

Første gang jeg prøvede Eoan Ermine gik der et eller andet galt. Pludselig, efter genstart, mødte jeg en sort skærm hvor det eneste jeg kunne gøre var at sidde og glo på den. Om igen. Andet forsøg virker stabilt og er behagelig at arbejde med. Er dog lidt tilbageholdende med at opdatere, da sidst jeg gjorde det endte det galt. Men, hvo intet vover......

Jeg er glad for at være tilbage på testing udgaven - Det giver noget andet at leve lidt på kanten med alfa-software (der er stadig et par måneder til vi rammer beta).

Ting jeg har oplevet med 19.10 er; meget hurtigere boot-up, bedre styring af grafikken, kører med nVidia onboard grafikkort på nouvou-driveren, hvilket virker fantastisk. Jeg har ikke fortrudt at jeg ændrede min sources.list til eoan, og opgraderede via apt full-upgrade.

Jeg opgraderede fra en clean 19.04, som jeg havde installeret med de programmer, jeg er vant til at bruge: Firefox 68, Chrome-dev, GIMP, LibreOffice, Brasero disk burning tool, vlc, Synaptic, gdebi og mange andre.

Programmerne starter hurtigt op, og fungerer i det hele taget rigtigt godt.

Har du oplevelser med 19.10 så kast dine oplevelser her i tråden, så vi kan hjælpe med at gøre Eoan Ermine endnu bedre ved at rapportere fejl hvor vi kan.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 19.10 Eoan Ermine

Indlægaf Jimmyfj » 18. aug 2019, 18:20

Fresh install - Fra bunden med 17-08-19 ISO.

Efter installation skulle der opdateres, og der var allerede 222 opdateringer, hvilket må siges at være en del. Selv om det var mange opdateringer, inklusiv en ny kerne, så tog det ikke lang tid at få dem installeret.

Efter opdatering var det på tide at installere Synaptic og få installeret den sædvanlige omgang programmer: Gimp, Ubuntu-restricted-extras, Gdebi, til installation af .deb-filer, Brasero og Chromium. Har også installeret Google Chrome Unstable, der, selv om den hedder unstable, faktisk er et friskt bekendskab.

Systemet er installeret på en no-name LG computer med quad-core fra AMD med 4 GB RAM.

Jeg oplevede, til tider, meget disk-aktivitet, som, af uransagelige årsager, er skyld i at systemet bliver endog meget optaget. Til af begynde med troede jeg det var et Chrome-problem, men selv om jeg har prøvet en install kun med Chromium, da jeg mistænkte Chrome for at stå og afvikle et script var der stadig meget aktivitet. Denne suspekte aktivitet er fuldstændig ophørt under denne install, hvilket lader det stå hen i det uvisse, hvad den aktivitet skyldtes. Jeg kan heller ikke få den aktivitet til at skyldes unattended upgrades, eller at systemet skulle afvikle noget cron-job.

Jeg har ikke lige tjekket Top for at finde ud af hvad det var for processer, der stod og kørte. Som sagt oplever jeg ikke nogen suspekt aktivitet under denne installation, hvilket kan undre en del, men det er ikke noget jeg klager over som en mangel.

Kernel er oppe i version 5.2.0.13 som kører rigtig godt og kontrollerer min hardware til perfektion.

Det er vigtigt at slå fast, at vi her taler om ALPHA-software, og skal du bruge den, så skal du kunne tåle at du kommer til at installere den et par gange eller tre, da vi er i et meget tidligt stadie af udviklingen.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 19.10 Eoan Ermine

Indlægaf Jimmyfj » 12. sep 2019, 17:06

Efter dagens opdateringer må der siges at være sket noget.

Kernel = 5.3.0.10 - GNOME = 3.34

Jeg oplevede tilfældige frysninger af systemet, gerne med et døgns mellemrum, (PC er aldrig slukket). Disse frys betyder, at jeg var tvunget til kold genstart hårdt og kontant, hvilket højest er irriterende.

Inden dagens opdateringer oplevede jeg igen helt uforklarlig meget disk aktivitet hvilket sløvede systemet så meget at det blev ubrugeligt. Hvad denne aktivitet skyldes kan jeg ikke få opklaret med mindre jeg har top kørende hele tiden - hvilket vil resultere i at jeg så skulle sidde og studere Top, hvilket ikke ville give noget resultat da det kun er under normal brug jeg observere fænomenet. Den nye kerne kører stabilt og selv om jeg har flere faner åben i Chrome trigger det ikke den mærkelige opførsel.

Dog måtte jeg reboote systemet tre gange inden det lavede en normal boot up. Det har jeg oplevet tidligere, men ikke fundet nogen logisk forklaring på. Fejlen er ikke gentagende, for genstartet jeg maskinen normalt starter den normalt op. Det er kun ved kold genstart jeg oplever at må boote flere gange inden systemet indlæses korrekt.

Jeg har ikke rigtigt testet GNOME endnu, men at den er kommet op i version 3.34 er en god ting, da det retter en del på systemsiden. Der er unægteligt blevet rettet nogle bugs siden version 3.32 og jeg glæder mig til at se hvor stabil GNOME er i denne version.

Nu nærmer vi os 19.10-beta, hvilket skulle ske den 17 september, hvis jeg husker ret - Man skal stadig ikke bruge beta-versioner på produktions-maskiner. Jeg glæder mig til den endelige udgave den 17 oktober 2019.

GNOME 3.34 released:

https://mail.gnome.org/archives/devel-announce-list/2019-September/msg00004.html

Her er hvad softpedia har at fortælle om udgivelsen:

https://news.softpedia.com/news/gnome-3-34-desktop-environment-officially-released-here-s-what-s-new-527374.shtml
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster