Svigtende/langsom WIFI på HP labtop Emnet er løst

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
bedisjoel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. jan 2019, 10:29

Svigtende/langsom WIFI på HP labtop

Indlægaf bedisjoel » 10. jan 2019, 20:05

Hej Forum.
Jeg har en lidt svag HP labtop (14-am001no) med et RTL8723BE PCIe Wireless Network kort. Da computeren er lidt svag har jeg lagt LUbuntu 18.04 LTS på den og det er faktisk udmærket.
Men min wifi er langsom, jeg har en 10/1 forbindelse ved Yousee og det kører som det skal på min anden computer og husets telefoner.
Jeg har ca 10m til routeren og når jeg flytter maskinen tæt på routeren kører det godt. Når jeg flytter min anden bærbare hen hvor Lubuntuen er kører den også fint.
Jeg har installeret en signalstyrke måler på min telefon, og siger også at signalet er ok.
Det ser jo ud til at modtageren i min computer er svag og der kan jo være noget om. Jeg har selvfølgelig surfet og har endelig fundet dette: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2261702 og et par stykker mere om samme emne.

Jeg har prøvet at skifte kanel på routeren og også at flytte lidt på computeren - uden resultat.
Min cromecast er slukket, men har heller ingen indflydelse.
Jeg vil gerne prøve at skifte til 5G, men ved ikke om netkortet understøtter og hvordan det gøres.
At trække et kabel er ikke en option.
Jeg overvejer en repeater, men det burde ikke være nødvendigt.

Er der nogen som har noget input?
m.v.h.
Jørgen

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Svigtende/langsom WIFI på HP labtop  Emnet er løst

Indlægaf Klaus Rasmussen » 11. jan 2019, 10:25

Hej Jørgen og velkommen til forum.

Hvad er det for en router og har du mulighed for at placere den mere centralt?

Der er beskrevet løsning her:

https://askubuntu.com/questions/1058379/wifi-signal-is-weak-in-ubuntu-18-04-with-rtl8723be
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Svigtende/langsom WIFI på HP labtop

Indlægaf lath » 13. jan 2019, 20:33

bedisjoel skrev:Hej Forum.
Jeg har en lidt svag HP labtop (14-am001no) med et RTL8723BE PCIe Wireless Network kort. Da computeren er lidt svag har jeg lagt LUbuntu 18.04 LTS på den og det er faktisk udmærket.
Men min wifi er langsom, jeg har en 10/1 forbindelse ved Yousee og det kører som det skal på min anden computer og husets telefoner.
Jeg har ca 10m til routeren og når jeg flytter maskinen tæt på routeren kører det godt. Når jeg flytter min anden bærbare hen hvor Lubuntuen er kører den også fint.
Jeg har installeret en signalstyrke måler på min telefon, og siger også at signalet er ok.
Det ser jo ud til at modtageren i min computer er svag og der kan jo være noget om. Jeg har selvfølgelig surfet og har endelig fundet dette: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2261702 og et par stykker mere om samme emne.

Jeg har prøvet at skifte kanel på routeren og også at flytte lidt på computeren - uden resultat.
Min cromecast er slukket, men har heller ingen indflydelse.
Jeg vil gerne prøve at skifte til 5G, men ved ikke om netkortet understøtter og hvordan det gøres.
At trække et kabel er ikke en option.
Jeg overvejer en repeater, men det burde ikke være nødvendigt.

Er der nogen som har noget input?
m.v.h.
Jørgen

Skift WiFi kanal på din router!

En kanal er en modtage og sende frekvens. Mange routere fra den samme Internetudbyder bruger den samme WiFi kanal.

Når routere og computer snakker på den samme kanal er det det samme som at mange råber - meget højt -i munden på hinanden i samme rum(kanal), og computere og routere har derfor svært ved at høre hinanden.

Hvis man skifter kanal (rum) kan man komme ind i et rum hvor der kun er nogle få stykker som er meget langt fra hinanden.

Hos mig er der kun 2 routere på kanalområdet jeg bruger. Jeg har konfigureret min router sådan at 2,4 GHz radioen er slukket (deaktiveret).

Skift frekvens område (bånd).

Der er væsentligt mere båndbredde (fri plads/plads til flere kanaler) på 5 Ghz (Giga hertz) båndet end på 2,4 GHz båndet, hvor man også finder Bluetooth, Wigbee og lignende.

Bemærk at både router og computer skal kunne 5 GHz før det er muligt at bruge 5 GHz

At finde en WiFi kanal (2,4 GHz) / kanal område (5 GHz9

Der findes programmer til linux, men det kan være svært for newbies at bruge dem, fordi de ikke ved hvad de skal kigge efter.

Det er nemmere at bruge en App. Jeg bruger Android, og bruger en app der hedder WiFiAnalyzer lavet af VMREM Software Development - bemærk at kombination af navn og software udvikler er vigtig, idet at du ellers risikerer at få en anden app installeret.

WiFiAnalyzer er Open Source.

For at finde kanaler skal du - via hamburger menuen - trykke på channel graph, vælge 5G, og så bladre i øverst vandrette menu for at kigge i kanal områdene.

Hos mig er der 19 routere på 2, 4 GHz, men kun 5 routere på 5 GHz. I kanalområde 100 -144, hvor min router sender/modtager er der kun mig og 1 anden router .

Der er slet ingen i kanalområder 149-165, men det kan være fordi at de frekvenser ikke er lovlige at bruge i Vest Europa, og telefonen derfor - i hardware - er lavet sådan at det er fysisk umuligt at bruge det kanal område.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

bedisjoel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. jan 2019, 10:29

Re: Svigtende/langsom WIFI på HP labtop

Indlægaf bedisjoel » 15. jan 2019, 14:19

Klaus Rasmussen skrev:Hej Jørgen og velkommen til forum.

Hvad er det for en router og har du mulighed for at placere den mere centralt?

Der er beskrevet løsning her:

https://askubuntu.com/questions/1058379/wifi-signal-is-weak-in-ubuntu-18-04-with-rtl8723be


Tak Klaus. Jeg er overbevist om at linket viser til løsningen, men desværre kan jeg ikke få det til at virke. Kan det virkelig være så svært at aktive den anden antenne indgang på det wifi-kort?????
Nå jeg prøver lidt mere søgen, der kommer en del relevante links når jeg googler "RTL8723-be". Jeg kæmper også en del med syntaxen, da jeg aldrig har lært unix ordentligt, men så har jeg jo forum.
m.v.h.

bedisjoel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. jan 2019, 10:29

Re: Svigtende/langsom WIFI på HP labtop

Indlægaf bedisjoel » 15. jan 2019, 14:29

[

En kanal er en modtage og sende frekvens. Mange routere fra den samme Internetudbyder bruger den samme WiFi kanal.

Når routere og computer snakker på den samme kanal er det det samme som at mange råber - meget højt -i munden på hinanden i samme rum(kanal), og computere og routere har derfor svært ved at høre hinanden.

Hvis man skifter kanal (rum) kan man komme ind i et rum hvor der kun er nogle få stykker som er meget langt fra hinanden.

Hos mig er der kun 2 routere på kanalområdet jeg bruger. Jeg har konfigureret min router sådan at 2,4 GHz radioen er slukket (deaktiveret).

Skift frekvens område (bånd).

Der er væsentligt mere båndbredde (fri plads/plads til flere kanaler) på 5 Ghz (Giga hertz) båndet end på 2,4 GHz båndet, hvor man også finder Bluetooth, Wigbee og lignende.

Bemærk at både router og computer skal kunne 5 GHz før det er muligt at bruge 5 GHz

At finde en WiFi kanal (2,4 GHz) / kanal område (5 GHz9

Der findes programmer til linux, men det kan være svært for newbies at bruge dem, fordi de ikke ved hvad de skal kigge efter.

Det er nemmere at bruge en App. Jeg bruger Android, og bruger en app der hedder WiFiAnalyzer lavet af VMREM Software Development - bemærk at kombination af navn og software udvikler er vigtig, idet at du ellers risikerer at få en anden app installeret.

WiFiAnalyzer er Open Source.

For at finde kanaler skal du - via hamburger menuen - trykke på channel graph, vælge 5G, og så bladre i øverst vandrette menu for at kigge i kanal områdene.

Hos mig er der 19 routere på 2, 4 GHz, men kun 5 routere på 5 GHz. I kanalområde 100 -144, hvor min router sender/modtager er der kun mig og 1 anden router .

Der er slet ingen i kanalområder 149-165, men det kan være fordi at de frekvenser ikke er lovlige at bruge i Vest Europa, og telefonen derfor - i hardware - er lavet sådan at det er fysisk umuligt at bruge det kanal område.

/Lars[/quote]

Hej.

Jeg har prøvet at skifte til en mindre belastet kanal, med hjælp fra en en Wifi-analyzer på telefonen, uden virkning.
Desværre understøtter RTL8723-be (wifikortet) ikke 5G. Så jeg kæmper med at få den anden antenne aktiveret.

Er her ikke nogen andre som kører linux/Ubuntu og som har et Realtek RTL8723-be PCI, wifi-interface kort? - Hvilken driver bruger I?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Svigtende/langsom WIFI på HP labtop

Indlægaf AJenbo » 15. jan 2019, 17:50

Hvad mener du med at aktivere en anden antenne?

bedisjoel
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10. jan 2019, 10:29

Re: Svigtende/langsom WIFI på HP labtop

Indlægaf bedisjoel » 16. jan 2019, 13:20

AJenbo skrev:Hvad mener du med at aktivere en anden antenne?


Hej.
Der er to antenner tilsluttet wifi-kortet, som er RTL8723-be. Hvordan de to antenner konfigureres afhænger af driveren til kortet.
Så vidt jeg har forstået er der en fejl i linux-driveren til wifi-kortet og der findes ikke en opdateret driver.

Tilbage til "Netværk"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster