Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 12. jul 2018, 09:52

BrianP skrev:
AJenbo skrev:Den guide du har fulgt antager at edit er synonym for "nano", men det er det ikke på dit system (sikkert "vi" i stedet), så du kan bare skrive "sudo nano /etc/default/grub" i stedet så burde det fungere som resten af guiden beskriver det. Eller du kan skrive "sudo gedit /etc/default/grub" for at få det grafiks.

Bagsiden ved at gøre det på denne måde som du har fundet er at du skal gøre det før den holder op med at boote og at du vil se debug informationen hver gang du starter maskinen. Du kan læse lidt om hvordan du kommer i GRUB menuen her:
https://wiki.ubuntu.com/RecoveryMode
Så vidt jeg husker er det venstre shift man skal holde nede under opstarten. Samt hvordan man starter Ubuntu i gendannelses tilstand.

Mht til Windows så er det eneste du skal gøre at sætte legacy support til disabled i den menu du viser i billed 2, og se om Windows starter. Hvis den ikke starter sætter du Legacy support tilbage til enabled, hvis den starter kan du geninstallere Ubuntu.



mht Windows, så begyndte windows at loade filer, og så står der GPT formatted disk. Legacy boot not supported.

Nu virker windows ikke længere :-(
Jeg kan ikke gå i repair, så nu ved jeg ikke hvad jeg skal gøre (trykker jeg F10 står den på legacy enable igen)
billede 4 2 linje, der står nu bare navn på ssd og ikke windows boot længere.
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 12. jul 2018, 10:07

Mystisk det lyder næsten som om den er gået i en tilstand hvor den kun har legacy. Hvis du har windows installations mediet kan du starte fra det og så køre startup repair, det burde løse problemet.

Har du i øvrigt forsøgt at køre programmet i Ubuntu via Wine?

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 12. jul 2018, 10:12

AJenbo skrev:Mystisk det lyder næsten som om den er gået i en tilstand hvor den kun har legacy. Hvis du har windows installations mediet kan du starte fra det og så køre startup repair, det burde løse problemet.

Har du i øvrigt forsøgt at køre programmet i Ubuntu via Wine?


Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre inde i "repair", men jeg har installations cd fra HP
Nej, jeg aner ikke hvad wine er.
Punkt 1. er at få windows til at virke så jeg kan arbejde :-)
Denne kunne ikke repair, men den kunne gendannes og har nu tilføjet et nyt gendannelsespunkt, så windows7 er ok igen.
Så satte jeg disk i med Ubuntu på, så røg windows igen, og nu kan jeg ikke repair eller gendanne, det går godt :-)

a) Jeg kan få windows til at gendanne og virke når jeg ikke har ubuntu ssd i maskinen, men ellers ikke. Det værste er at min disk-image ikke booter, der siger den også det er en gpt-disk som ikke virker i legacy mode. Nu er det med, skal jeg lave et nyt disk-image på en ny ekstern harddisk for at sikre mig. Det virker som om der mangler usb-boot under UEFI (øverst i billede 4), nogle ide til hvordan man løser dette problem med windows ikke vil boote når ubuntu-ssd er i maskinen ?
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 12. jul 2018, 12:15

Wine er et kompatibilitets lag til Linux der gør at man kan køre Windows programmer. Du kan installere det via software centeret.

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 12. jul 2018, 12:33

AJenbo skrev:Wine er et kompatibilitets lag til Linux der gør at man kan køre Windows programmer. Du kan installere det via software centeret.


Det synes jeg ikke jeg har lyst til. Windows 7 har på flere maskiner kørt fuldstændigt problemfrit, og jeg har programmer som jeg skal leve af på det system.
Ubuntu har vist sig meget ustabilt i den tid jeg har haft med det at gøre, så det skal bruges til programmer der ikke koster en bondegård, og så må tiden vise hvad jeg skal mht. ubuntu.

Jeg skal nu have løst det her så jeg kan komme videre med ubuntu fra før, cntrl+X virkede, men så fik jeg en ny menu frem hvor det endnu ikke lykkedes at komme ud af så den "quiet splash" er stadig ikke væk når jeg genstarter ubuntu.

Men aller først skal jeg finde ud af at komme til der hvor jeg var da jeg stod op :-)
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 12. jul 2018, 14:45

sudo gedit /etc/default/grub

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 12. jul 2018, 16:05

AJenbo skrev:sudo gedit /etc/default/grub



Den virker nu, men systemet som helhed er ødelagt af at lave det med legacy. Jeg kan ikke have en ubuntu disk i min workstation samtidig med windows,, når windows skal starte siger den bare, GPT formatted disk. Legacy boot not supported.. press key to reboot, og det ved jeg ikke hvordan det skal laves (det samme for disk-image for win7)
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 12. jul 2018, 22:30

Du skal muligvis installere uefi bootloader for windows.

Hvad er forskellen for når disken sider i og ikke sider i?

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 12. jul 2018, 22:47

AJenbo skrev:Du skal muligvis installere uefi bootloader for windows.

Hvad er forskellen for når disken sider i og ikke sider i?


Hvis kun windows ssd er i (alene) starter det normalt.
Med ubuntu i loader den filer, og så komme det frem at jeg kan kører den i repairmode eller normal, men ingen af delene virker, og den kommer frem og siger det er en GPT disk og kan ikke køre i legacy.
Starter jeg Ubuntu med windows disk i, virker ubuntu (indtil videre).
Ubuntu alene, virker indtil videre (jeg har ik updateret eller upgraderet endnu, er spændt på om det virker i morgen.
Når jeg tager ubuntu ssd ud igen, så virker windows repair, den siger så den ikke kan reparerer men den kan gendanne til gendannelsespunkt og virker så igen.

Har du et link til en tutorial lignende uefi bootloader ?
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2018, 01:47


BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 13. jul 2018, 12:11

AJenbo skrev:https://www.google.dk/amp/s/neosmart.net/wiki/fix-uefi-boot/amp/


Jeg har nu prøvet fix #1 for windows 7. Det virker ikke når jeg har sat ubuntu disk i maskinen. Jeg prøvede først at lave fix #1 med ubuntu disk i maskinen, men det kunne jeg ikke.
Jeg har brugt dvd under Uefi boot sources (billede 4, der er dvd under windows boot manager.

Jeg prøvede igen både fix #1 og fix # 2, her siger den:

This tool can only be run on systems booted using a PC/AT BIOS. This system was booted using EFI or some other firmware type.

Betyder det at jeg skal lave en ny bootorder for at få den dvd ned under Legacy ? (hvis jeg kan det)

PS: hvis jeg går i bootmenu nu og vil boot windows 7 derfra, så vælger jeg sata0, så siger den at: GPT-formatted disk. Legacy boot not supported. (her har jeg kunne boote windows på sata0 under Legacy)

PS2: under windows i manualen, er der vist en HP der står secure boot Enabled, den er faktisk disabled på det billede, jeg blev forvirret over det billede og var så inde på HP og tjekke det. (https://support.hp.com/nz-en/document/c04784866)

Nu gik jeg i setup utillity-->F10-->boot order, hvor jeg får vist følgende billede:

IMG_0338.JPG
IMG_0338.JPG (130.63 KiB) Vist 616 gange


Her er der harddrive under UEFI, det er der ikke hvis man kigger i boot-menu billede 4, er det rigtigt ? (boot menu ser stadig ud som billede 4)
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2018, 13:01

"PC/AT BIOS" = Legacy

Prøv at kontakte HP support mht til Windows boot

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 13. jul 2018, 13:24

AJenbo skrev:"PC/AT BIOS" = Legacy

Prøv at kontakte HP support mht til Windows boot



Ja, det prøver jeg (i den forbindelse vil jeg gerne advare mod at købe brugt computer selvom det er i en forretning, de havde installeret windows 10, og så forsvinder min computer ud af HP's system af en eller anden grund jeg endnu ikke har fundet ud af. Også selvom den windows disk der er installeret på nu har jeg fået tilsendt af HP, de er meget flinke og hjælpsomme hvis man kan få fat i dem, men deres support er godt nok tung at komme ind i :-) ).

PS: Nu fik jeg hul igennem og de fik registreret min computer :-)

Du hører nærmere her i tråd hvis jeg finder løsning.

God weekend
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2018, 13:50

Håber det lykkes for dig :)

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 1. aug 2018, 14:47

AJenbo skrev:Håber det lykkes for dig :)

Mange tak AJenbo
Det er ikke lykkedes med Ubuntu endnu, jeg tror jeg dedikere en workstation udelukkende til Ubuntu. Jeg har fået support fra HP på den anden workstation og windows fungerer fint nu :-)

Jeg vender tilbage senere når jeg er helt klar til at installere Ubuntu på den anden computer :-)
Med venlig hilsen
Brian

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster