Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 9. jul 2018, 22:16

Hej Ubuntu Danmark.
Jeg er totalt newbie her.
Jeg har en HP z620 med 3 diske, ssd0=sata0 til windows 7 og en ssd1=sata1 til Ubuntu og en hdd=sata3 til windows lager.

Ønskes, når jeg starter pc skal windows 7 starte op automatisk, trykker jeg på F9 så skal jeg gå i boot menu (billede 4), vælge sata1 og så skal Ubuntu starte. Dette virker efter hensigten.
Jeg ønsker ikke dual boot.

Problem er at Ubuntu ikke virker efter en dag, så får jeg som vist i billede 6.

a) Jeg har installeret Ubuntu 16.04 desktop, den siger det ser ud som jeg har uefi mode, men det kan jeg ikke se at jeg har ud fra billede 2. Den siger videre at fortsætter jeg vil jeg have problemer med at starte op i legacy mode, så går jeg et skridt tilbage og installere ubuntu (som så må være i legacy mode.)

b)Jeg har installeret Ubuntu som Erase disk and Install Ubuntu. (der har jeg fået nogle underlige fejl på min windows disks, så en jeg talte med sagde jeg skulle installere som "something else", hvor jeg skulle installere Ubuntu som ext4 mount / som primær og swab som primær. dette skulle medvirke at ubuntu ikke skulle blande sig med windows.

Det virker, kører fantastisk en dags tid, Så virker det ikke længere.
Jeg har prøvet hvor swab er som logical, jeg får igen samme resultat efter en dag.

Jeg har herunder vedhæftet 6 billeder, 4 billeder af firmware og 1 billede fra Ubuntu hvor vi ser de 3 diske, og det 6. billede er hvor systemet går ned, går i "loop" og aldrig starter op.



1 startup menu og 2 legacy mode.JPG
billede 1 og 2
1 startup menu og 2 legacy mode.JPG (272.42 KiB) Vist 926 gange


3 system information og 4 boot menu.jpg
billede 3 og 4
3 system information og 4 boot menu.jpg (353.63 KiB) Vist 926 gange


5 disks set i ubuntu og 6 ubuntu chrash.jpg
billede 5 og 6
5 disks set i ubuntu og 6 ubuntu chrash.jpg (312.15 KiB) Vist 926 gange
Med venlig hilsen
Brian

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf Klaus Rasmussen » 10. jul 2018, 08:18

Hej Brian og velkommen til forum.

Jeg er ikke sikker på jeg kan gennemskue problematikken. Hvorfor vil du ikke have dual-boot?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 10. jul 2018, 14:24

Jeg vil forslå at du ikke bruger Legacy boot, det er kun til hvis du har et gammelt operativ system som ikke understøtter UEFI (det har Ubuntu gjort de sidste 6 år).

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 10. jul 2018, 23:59

Klaus Rasmussen skrev:Hej Brian og velkommen til forum.

Jeg er ikke sikker på jeg kan gennemskue problematikken. Hvorfor vil du ikke have dual-boot?


Hej Klaus.
Fordi det er mere stabilt har jeg fået at vide, og jeg har det fint med at trykke F9 og vælge Ubuntu.
Jeg bruger ikke Ubuntu hele tiden, jeg bruger det når jeg fx simulere Finite Element (Maskiningeniør simuleringer for spændinger i systemer), så jeg har brug for det virker og det skal virke stabilt (hvilket det ikke gør nu), men det meste af tiden bruger jeg windows da de fleste af de programmer jeg skal bruge kun virker der. Det er vigtigt for mig at systemerne er helt adskilt, da jeg også har prøvet at ubuntu kunne lave uorden i windowsdelen, og jeg har ikke tid til windows ikke virker.

mvh Brian.
Med venlig hilsen
Brian

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 11. jul 2018, 00:02

AJenbo skrev:Jeg vil forslå at du ikke bruger Legacy boot, det er kun til hvis du har et gammelt operativ system som ikke understøtter UEFI (det har Ubuntu gjort de sidste 6 år).


Hej Ajenbo

Jeg downloadede en Ubuntu 16.04 desktop, den sagde at jeg havde Uefi, men hvis jeg installerede det, så er det ikke sikkert jeg kan boote OS som er bios.
Mit windows er legacy, spørgsmålet er så, kan jeg ødelægge min windows ved at installere Ubuntu som Uefi ? (Med boot som vist ). Skal jeg eventuelt installere Ubuntu hvor jeg tager Hdd ud med windows på indtil Ubuntu virker ?

Mvh. Brian
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2018, 09:54

Ja det er bedst at tage disken ud under installationen.

Det vi lidt mangler at vide er hvad der gør det stopper med at virke. Er det efter en windows opdatering? Hvor langt kommer den når det ikke virker?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2018, 09:56

Er der en grund til at du bruger 16.04 frem for 18.04?

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 11. jul 2018, 10:39

AJenbo skrev:Ja det er bedst at tage disken ud under installationen.

Det vi lidt mangler at vide er hvad der gør det stopper med at virke. Er det efter en windows opdatering? Hvor langt kommer den når det ikke virker?


Når jeg tænder Ubuntu kommer ubuntu frem og prøver at starte, og jeg venter på den kommer til hvor jeg kan skrive bruger og password, det sker aldrig.
De fleste gange får jeg sort skærm efter den har blinket nogle gange og så kommer meddelelsen som vist i billede 6.

Windows update er slået fra og de fleste gange Ubuntu er installeret og gået ned har windows slet ikke være aktiveret, ja eller ssd med windows har ikke engang været i maskinen, det ændrer intet.

Når jeg har installeret Ubuntu, virker det fint en dag op til to dage, så når jeg tænder den om morgenen får jeg sort skærm som før beskrevet. (både hvor der kun er Ubuntu i maskinen og når windows også er i maskinen).
Med venlig hilsen
Brian

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 11. jul 2018, 10:52

AJenbo skrev:Er der en grund til at du bruger 16.04 frem for 18.04?


Ja, nye styresystemer er som regel altid mere fejlbehæftet end nogle der har kørt nogle år, og da Ubuntu 16.04 får opdateringer til 2021 synes jeg det virker mest passende.

Jeg fik Ubuntu på den her maskine får et år siden, der havde jeg windows 10 på den anden ssd, det virkede indtil jeg ville skifte virusscanner, jeg afinstallerede kaspersky og så chrashede windows 10 totalt.

Så var der en del problemer med windows 10 installation, så jeg droppede windows 10 og har nu windows 7.
I den process , for at tjekke det ikke var ssd der lavede noget ged i dette, så slettede jeg ubuntu og brugte den disk. Nu har jeg så problemer med Ubuntu i stedet.
Er det den ssd selvom både proconsult (computerfirme i odense, og mine egne test af ssd siger hardware i computeren er perfekt ? )

Spørgsmål, når jeg installere ubuntu 16.04 desktop version, når den siger den kan se der er UEFI, men fortsætter jeg installationen kan jeg få problemer med at starte OS op som er bios (legacy? ), HVIS jeg installere Ubuntu som UEFI, kan det ødelægge opsætning i firmware, eller min windows disk når jeg sætter den i maskinen ??
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2018, 17:50

Hvis du ændre Legacy/UEFI tilstanden kan det godt betyde du ikke vil kunne boote systemer som er blevet installeret under den anden tilstand. De vil dog virke igen hvis du skrifter tilbage.

Opstarten ser ud til at komme forbi grub men gå i stå under linux boot processen, prøv at fjerne "quiet splash" fra boot parameter i GRUB (hold venstre shift nede underopstart, try e for at redigere). Så kan vi nok se mere.

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 11. jul 2018, 21:23

AJenbo skrev:Hvis du ændre Legacy/UEFI tilstanden kan det godt betyde du ikke vil kunne boote systemer som er blevet installeret under den anden tilstand. De vil dog virke igen hvis du skrifter tilbage.

Opstarten ser ud til at komme forbi grub men gå i stå under linux boot processen, prøv at fjerne "quiet splash" fra boot parameter i GRUB (hold venstre shift nede underopstart, try e for at redigere). Så kan vi nok se mere.



a) Hej, først jeg gerne vide, skal den ssd jeg installere ubuntu på være gpt eller mbr ? Jeg kan se i windows at den er gpt, men det kan jeg hurtigt lave om.

b) Når jeg installere ubuntu 16.04 desktop versionen, er der så en bestemt måde jeg skal gøre det på, for at gøre det nemmere for mig selv, fx Erase disk og install Ubuntu, eller Something else ubuntu på ext 4 mount / og primær og swab på primær eller logical ? (jeg installere den som legacy) (** jeg skulle vidst have installeret windows 7 i Uefi mode øv)
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 11. jul 2018, 23:37

Ud fra dine billeder kunne det godt se ud som om Windows er installeret så den både kan starte i legacy og uefi tilstand. Prøv at skifte og se om det er tilfældet.

Det er ikke rigtigt vigtigt om disken er formateret som GPT eller MBR, GPT tillader flere partitioner og går lidt hånd i hånd med UEFI, men jeg tror ikke det har noget at sige her.
Jeg vil forslå at installere via "Erase disk and install Ubuntu", den sætter oftest partitionerne op på en fornuftig måde.

Primær og logical giver kun mening når man taler MBR, MBR er begrænset til 4 (primær), den sidste kan så deles op i 128 logiske. Problemet med de logiske partitioner er at de er fanget inden i den sidste af de primære partitioner og derfor ikke kan flyttes frit rundt, det er heller ikke alle systemer der kan tilgå logiske paritioner og ikke alle systemer kan tilgå alle 128 (mange er begrænset til ca. 60). Så hvis du skal bruge mere end 4 partitioner er det måske bedst at vælge GPT. Men hvis du skal tilgå disken med nogle gamle værktøjer kan det være MBR er mere kompatibelt.

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 12. jul 2018, 09:04

BrianP skrev:
AJenbo skrev:Hvis du ændre Legacy/UEFI tilstanden kan det godt betyde du ikke vil kunne boote systemer som er blevet installeret under den anden tilstand. De vil dog virke igen hvis du skrifter tilbage.

Opstarten ser ud til at komme forbi grub men gå i stå under linux boot processen, prøv at fjerne "quiet splash" fra boot parameter i GRUB (hold venstre shift nede underopstart, try e for at redigere). Så kan vi nok se mere.



a) Hej, først jeg gerne vide, skal den ssd jeg installere ubuntu på være gpt eller mbr ? Jeg kan se i windows at den er gpt, men det kan jeg hurtigt lave om.

b) Når jeg installere ubuntu 16.04 desktop versionen, er der så en bestemt måde jeg skal gøre det på, for at gøre det nemmere for mig selv, fx Erase disk og install Ubuntu, eller Something else ubuntu på ext 4 mount / og primær og swab på primær eller logical ? (jeg installere den som legacy) (** jeg skulle vidst have installeret windows 7 i Uefi mode øv)


mht "quiet splash", jeg kan ikke tilgå den ved at holde shift nede, men jeg har gjort som i dette link: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2331376.
Jeg går i terminal og skriver:
sudo edit /etc/default/grub
Så sletter jeg, quiet splash.
Når jeg skal save, trykker jeg cntr+X , så kommer popup med >close this terminal there is still process running in the terminal< . Den skriver closing terminal will kill it ?
Så laver jeg en: sudo update-grub.
Hvordan Saver man når man har fjernet quiet splash, for når jeg har genstartet og går ind og kigger, står der stadig quiet splash ?
PS: angående windows7, der har jeg læst en del på HP hjemmeside, og det er over mit niveau, så jeg eksperimenterer ikke med det, så skal jeg lave en ny installation, hvilket jeg ikke gør alene.
Her er nogle billeder:
1n.jpg
1n.jpg (617.65 KiB) Vist 798 gange

2n.jpg
2n.jpg (608.54 KiB) Vist 798 gange

3n.jpg
3n.jpg (760.7 KiB) Vist 798 gange


PS: jeg har ikke installeret fra trejdepart eller updateret Ubuntu, bare installeret og gjort som beskrevet.
Med venlig hilsen
Brian

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf AJenbo » 12. jul 2018, 09:33

Den guide du har fulgt antager at edit er synonym for "nano", men det er det ikke på dit system (sikkert "vi" i stedet), så du kan bare skrive "sudo nano /etc/default/grub" i stedet så burde det fungere som resten af guiden beskriver det. Eller du kan skrive "sudo gedit /etc/default/grub" for at få det grafiks.

Bagsiden ved at gøre det på denne måde som du har fundet er at du skal gøre det før den holder op med at boote og at du vil se debug informationen hver gang du starter maskinen. Du kan læse lidt om hvordan du kommer i GRUB menuen her:
https://wiki.ubuntu.com/RecoveryMode
Så vidt jeg husker er det venstre shift man skal holde nede under opstarten. Samt hvordan man starter Ubuntu i gendannelses tilstand.

Mht til Windows så er det eneste du skal gøre at sætte legacy support til disabled i den menu du viser i billed 2, og se om Windows starter. Hvis den ikke starter sætter du Legacy support tilbage til enabled, hvis den starter kan du geninstallere Ubuntu.

BrianP
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. jun 2018, 08:41

Re: Hvordan installeres Ubuntu på separat ssd, og bootes fra bootmenu i firmware

Indlægaf BrianP » 12. jul 2018, 09:47

AJenbo skrev:Den guide du har fulgt antager at edit er synonym for "nano", men det er det ikke på dit system (sikkert "vi" i stedet), så du kan bare skrive "sudo nano /etc/default/grub" i stedet så burde det fungere som resten af guiden beskriver det. Eller du kan skrive "sudo gedit /etc/default/grub" for at få det grafiks.

Bagsiden ved at gøre det på denne måde som du har fundet er at du skal gøre det før den holder op med at boote og at du vil se debug informationen hver gang du starter maskinen. Du kan læse lidt om hvordan du kommer i GRUB menuen her:
https://wiki.ubuntu.com/RecoveryMode
Så vidt jeg husker er det venstre shift man skal holde nede under opstarten. Samt hvordan man starter Ubuntu i gendannelses tilstand.

Mht til Windows så er det eneste du skal gøre at sætte legacy support til disabled i den menu du viser i billed 2, og se om Windows starter. Hvis den ikke starter sætter du Legacy support tilbage til enabled, hvis den starter kan du geninstallere Ubuntu.



mht Windows, så begyndte windows at loade filer, og så står der GPT formatted disk. Legacy boot not supported.
Med venlig hilsen
Brian

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster