UBUNTU MATE 18.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

UBUNTU MATE 18.04

Indlægaf vovsen » 20. maj 2018, 23:52

Kørte ret fint med 18.04 Alfa og Beta, men det gik galt med den releasede endelige version.
Fik så et tip om at skifte til UBUNTU MATE 18.04 som skulle være beregnet til ældre hardware.
Dér skal jeg også vente ret længe i starten, men da jeg fik slettet opstartsprogrammerne gik det ret fint.
Nu vil jeg gerne have menustrukturen fra UBUNTU frem som man lover i reklamerne, men Boutiquen dør af den forespørgsel. Prøvede så at installere "Software" men får at vide jeg ikke har "LOV" til at gøre dette. Jeg er da logget ind som Admin.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: UBUNTU MATE 18.04

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. maj 2018, 00:31

Det er lidt svært at hjælpe dig når du udtaler dig i så vage vendinger. Men jeg skal gerne forsøge.

vovsen skrev:Prøvede så at installere "Software" men får at vide jeg ikke har "LOV" til at gøre dette. Jeg er da logget ind som Admin.

Prøver du fra terminalen?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: UBUNTU MATE 18.04

Indlægaf lath » 21. maj 2018, 00:56

vovsen skrev:Jeg er da logget ind som Admin.


Først lidt godt-at-vide terminologi:
Ordet "Admin" bruges ikke i Linux/UNIX/BSD systemer. Man bruger i stedet ordet "superbrugeren", som også kaldes for "root". Du vil se ordet root i terminalen, hvis terminalen kører i superbruger tilstand.

Du er ikke logget ind som superbrugeren.

Den bruger du logger ind som - har ret til at blive superbrugeren. For at køre/starte et program med superbruger rettigheder, så kræver det at du afgiver dit korrekte kodeord til sudo eller gksudo programmet før der sker noget.

Alle brugere der er medlem af sudoers gruppen kan blive en superbruger via sudo eller gksudo programmet.

Du giver et program superbruger rettigheder ved at starte programmet med sudo i terminalen, eller evt. bruge gksudo for en grafisk udgave af sudo. Nogle grafiske programmer startes - fra en menu - via gksudo.

Et lille tip:
Hvis du i artikel læser en terminal kommando tekst line, som begynder med "#"-tegnet, så betyder det at den kommando (program) skal køres med superbruger rettigheder.

/Lars
Senest rettet af lath 21. maj 2018, 01:21, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: UBUNTU MATE 18.04

Indlægaf lath » 21. maj 2018, 01:15

vovsen skrev:Dér skal jeg også vente ret længe i starten, men da jeg fik slettet opstartsprogrammerne gik det ret fint.
Nu vil jeg gerne have menustrukturen fra UBUNTU frem som man lover i reklamerne.


Hvis du virkelig godt kunne tænke dig at få menuen frem, så vil jeg foreslå at du ikke fjerner opstartsprogrammerne fra session. Faktisk så er det en rigtig dårlig ide at fjerne noget som helt fa listen, da de programmer er med til at MATE virker rigtigt.
hint: MATE starter menuprogrammet via listen af opstartsprogrammer. Menu programmet er i den liste.

vovsen skrev:Boutiquen dør af den forespørgsel. Prøvede så at installere "Software" men får at vide jeg ikke har "LOV" til at gøre dette. Jeg er da logget ind som Admin.


Det er fordi at Software Center (eller hvad det nu hedder idag) kræver superbrugerrettigheder.

Der er noget der hedder en desktop fil, og den indeholder alt hvad menu programmet skal vide om Boutiquen. En af dem er et "superbruger" flag.

Desktop filen for Boutiquen indeholder netop det flag, og flaget får menuprogrammet til at starte Boutiquen via gksudo.

Hvis du så - fra f.eks. Terminalen - starter Boutiquen uden at sætte gksudo eller sudo foran, så får programmet ikke superbruger rettigheder, og du får af den grund så ikke lov til at bruge programmet

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: DotBot [Crawler] og 0 gæster