Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
Frede
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2009, 18:21
Geografisk sted: Holbæk

Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf Frede » 18. jan 2018, 20:51

Hej jeg har kun brugt ubuntu 14.04 nogle få mdr. det går nogenlunde med at tumle dette på en bærbar Acer-aspire-one.
Som nævnt driller min TDC-dongle mig til mobil bredbånd, den bruges på den store bærbare med Win 10 og på tablet Android, når donglen sættes i nævnte installeret den selv et prog. i løbet af nogle få min.
Har forsøgt med at have den siddende i op til 15 min den blinker bare og den får ingen forbindelse med masten.
Så er det hvordan søger man efter den eller hvordan får jeg øje på den, så den kan installere programmet eller få hjælp til dette.
Hvordan kommer jeg videre i dette, på nuværende tidspunkt er er det surt at den skal drille sådan.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf AJenbo » 18. jan 2018, 22:36

Hej og velkommen til forummet

14.04 er efterhånden 4 år gammel, er der en grund til at det er en lidt ældre udgave du køre?

Enheder som den påstævnte kommer sjældent med driver eller programmer til Linux, men mange af dem understøttes dog allerede fra start i Ubuntu. Måden hvorpå de er lavet så de selv inkludere en Windows driver er at de faktisk har 2 usb enheder i 1, den ene er et virtuel cd-drev, og den anden er modemmet. Når enheden indsættes installeres driveren og skifter der efter fra cd-drevet over til modemmet. I Ubuntu kræver det en liste af kendte enheder der har denne dobbelt tilstand. Frem for at prøve at forklare hvordan man manuelt opdatere den liste vil jeg først forslå at du opgradere til 16.04 (18.04 kommer til april), for det kunne let være at den allerede kender enheden.

Generelt vil du opleve at man i Ubuntu ikke skal hente og installere programmer som man er vand til det fra Windows, drivere er som oftest inkluderet og programmer bør hentes via software centret frem for forskellige hjemme sider.

Brugeravatar
Frede
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2009, 18:21
Geografisk sted: Holbæk

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf Frede » 19. jan 2018, 02:00

Hej det er tilfældigt at det blev den version hentede den for et par år siden, det var først i slutningen af november 2017 jeg kom i gang. Havde prøvet en anden ver. som dobbelt instal for små 10 år siden, men det var for bøvlet- Så det blev opgivet, men nu er det en ren ubuntu på en Acer-aspire-one med HD 250 - 2 GB Ram - 32 bit - mener det er en 1.4 GB processor.
Det var da nok en god ide at hente en nyere ver. og ikke bruge mere tid på denne ældre.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf AJenbo » 19. jan 2018, 10:05

Det lyder som Acer Aspire One D255 med en Atom N550 cpu. Den kan faktisk godt køre 64bit.
Fordelen ville være at Kunne 64bit programmer som chrome, det kræver dog en ny installation for at skifte. Hvis du vælger at blive på 32bit kan du opgradere til 16.04 ved at køre opdateringshåndtering.

Brugeravatar
Frede
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2009, 18:21
Geografisk sted: Holbæk

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf Frede » 20. jan 2018, 15:17

Jeg har undersøgt min Acer-aspire-one den hedder ikke det du skriver, men CPU er en Intel Atom CPU N280 @ 1.66 GHz x 2. OS-type = 32-bit.
Så jeg er i tvivl om det går med 64-bit, jeg er indstillet på at lægge en ny ren install. af 16.04.3 LTS bit-32 ind for at der ikke er noget tilbage som vil/kan drille donglen og da der ikke er noget på som betyder alverden, har jo lært en del ved at køre med ubuntu i ca 2 mdr. Er jeg helt ved siden af.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf Kurt Christensen » 20. jan 2018, 15:25

Frede skrev:Jeg har undersøgt min Acer-aspire-one den hedder ikke det du skriver, men CPU er en Intel Atom CPU N280 @ 1.66 GHz x 2. OS-type = 32-bit.
Så jeg er i tvivl om det går med 64-bit, jeg er indstillet på at lægge en ny ren install. af 16.04.3 LTS bit-32 ind for at der ikke er noget tilbage som vil/kan drille donglen og da der ikke er noget på som betyder alverden, har jo lært en del ved at køre med ubuntu i ca 2 mdr. Er jeg helt ved siden af.

Du kan jo prøvekøre Ubuntu(lubuntu?) med en 64 bits fra en cd.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf AJenbo » 20. jan 2018, 17:11

Hvad model er det så?

N280 kan ikke køre 64bit

Brugeravatar
Frede
Indlæg: 4
Tilmeldt: 3. feb 2009, 18:21
Geografisk sted: Holbæk

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf Frede » 21. jan 2018, 12:57

Det er Aspire-One AOD250
Model Name: AOD250 det er hvad der står på undersiden, jeg har besluttet at formatere om. Så derefter må vi se hvad som hænder.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. jan 2018, 13:20

Frede skrev:Model Name: AOD250 det er hvad der står på undersiden, jeg har besluttet at formatere om. Så derefter må vi se hvad som hænder.

Siger stadig ikke noget endegyldigt om arkitektur! Der skal være 4 cifre mere: Acer Aspire One AOD250-xxxx

Hvis ikke du kan se det nogen steder, så ville jeg downloade Lubuntu 64 bit, lægge den på en USB-stick og vælge prøv Lubuntu. Det er ikke en skrivefejl, hvis ikke den har mere end maks. 2 Gb RAM, bør du vælge Lubuntu.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opsætning af USB TDC-mobil dongle

Indlægaf Klaus Rasmussen » 21. jan 2018, 14:12

Nå ja undskyld, det gør det så alligevel. Ser ud til de alle har: Intel Atom N270, som er 32 bit.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster