Strømstyring: Power state Hibernate / Dvale

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Strømstyring: Power state Hibernate / Dvale

Indlægaf lath » 26. nov 2017, 04:44

Min XUbuntu 16.04 installation kan - ud af boksen - ikke hibernate / dvale, så jeg har kigget efter en løsning.

Jeg har prøvet:

Kode: Vælg alt

sudo pm-hibernate

... som ikke virker.

Skærmen flasher lidt og derefter kan tastatur og mus ikke bruges.
Løsning til det problem er varm boot (PSU hardware reset via bundkortet) dvs. uden en pæn nedlukning.

Jeg har fundet: https://www.kernel.org/doc/Documentation/power/states.txt som jeg synes ser ret spændende ud.

Jeg har også fundet ud af det har noget at gøre med systemd, hvilket giver mening, da den er med til at starte Ubuntu op.


Mit skriv herunder er ikke testet!


Man skulle automagisk få en hibernate / dvale knap i Luk ned dialogboksen, hvis man laver den her polkit regel:

i en ny fil :
/etc/polkit-1/localauthority/50-local.d/com.ubuntu.enable-hibernate.pkla
... skal man skrive:

Kode: Vælg alt

[Re-enable hibernate by default in upower]
Identity=unix-user:*
Action=org.freedesktop.upower.hibernate
ResultActive=yes

[Re-enable hibernate by default in logind]
Identity=unix-user:*
Action=org.freedesktop.login1.hibernate;org.freedesktop.login1.handle-hibernate-key;org.freedesktop.login1;org.freedesktop.login1.hibernate-multiple-sessions;org.freedesktop.login1.hibernate-ignore-inhibit
ResultActive=yes

Kode er sakset fra https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/power-hibernate.html"Enable hibernate"

Vigtigt !

Man skal huske at genstarte polkit servicen / daemonen:

Kode: Vælg alt

sudo systemctl restart polkitd.service



/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster