Min FRYSER også

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Min FRYSER også

Indlægaf vovsen » 20. sep 2017, 16:08

Ved åbning af Mail og Firefox (eller chrome) fryser PC i flere minutter hvorefter den vågner igen igen.
Der er ingen problemer med skærm m.m. når blot starten er overstået.
Pludseligt på et senere tidspunkt kan den så finde på det åndsvage mønster igen. Den fryser i 3-5 omgange sådan lige efter hinanden hvorefter jeg kan arbejde længe uden problemer.

Den starter ofte med en systemfejl i COMPIZZ - så det er noget gedigent piz at problemet ikke justeres.
Det er ikke skærmdrivere det handler om da jeg har tre forskellige maskiner der laver det samme stunt. De er noget bedagede, men det burde vel ikke betyde noget. 4 GB ram og en swapfil på 10 GB.
Opdateringen til 17.04 blev senest udført forleden med bevarelse af partitionen med /HOME.
/ blev formateret og geninstalleret.

Under opstarten kommer der en hel tekstside med hurtige info jeg knap når at læse - Terminal-agtige
Det gjorde der ikke i 'gamle dage'. Lige efter nyinstallationen ophørte dette, men kom så igen så det nu fylder næsten en side igen. Opstartprogrammerne har jeg prøvet at pille ud i den forrige installation uden det medførte nogen særlig ændring.

Har I nogle kommandoer der måske kan afdække hvad problemet handler om ?

Venligst
Erik

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2017, 17:10

Hvad står der i "systemfejl i COMPIZZ"?

Er der nogle grafiske fejl eller går skærmen blot i stå? Har du testet om du kan tilgå maskinen fra netværket (eventuelt via ssh) mens skærmen ikke reagere?

Selv om du har sagt det ikke kan være problemet, så prøv alligevel at oplyse om hvilket grafikkort og driver du har, gerne fra alle 3 maskiner.

Da det ikke noget andre generelt oplever og det opstår på 3 af dine maskiner, må det enten være noget fælles ved det hardware du har eller noget du sætter op på en bestemt måde modsat de fleste andre.

Prøv at oprette en testbruger og se om problemet opstår der (for at udelukke din /home).

Kør dmesg i en terminal for at se opstarts loggen, særlig godt at gøre det lige efter der har været et ophold for så står problemet sansynligvis nederst i loggen.

Prøv eventuelt at fange den tekst der kommer i starten med en video, så kan du tage et billede ud af videoen og se hvad der står.

Hvilke ændringer har du lavet ved systemet efter installationen?

Bruger du de officelle pakker eller er nogle dele opdateret via PPA eller på anden vis?

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Min FRYSER også

Indlægaf vovsen » 24. sep 2017, 14:39

ubuntu 17.04
Hukommelse 3,9 GiB
Processor Intel Core 2 Quad CPU Q8300 @ 2,50GHz x 4
Grafik GeForce GT 240/PCle/SSE2
OS-type 64 bit
Disk 147,0 GB

Der skrives at ingen proprietære drivere i brug, hvorefter det rettes til 2 i brug
Markering ud for NVIDIA binary driver - version 340 .....
Anvender processor microcode
Det er nu ikke noget jeg har pillet ved ud over at jeg har skiftet til den øverste, hvilket ingen ændring gav.
Nu har jeg så sidablet den sidste. Så får jeg se hvad der sker ved det.

Når maskinen fryser forsvinder alle farver (sort hvid) kan stadig se hvad der står men i sort/hvid.
Musen kan flyttes men ingen action før efter 1,5 min hvor musen husker nogle få klik.
Så arbejder maskinen fint i måske 3 minutter hvorefter den fryser igen i ca. 1 min. Derefter er der ikke rigtigt nogle problemer. Den kan dog finde på at fryse af og til måske efter 1 time eller .....

Har prøvet med en alternativ bruger. Det samme sker dér.

Jeg har ikke foretaget nogle ændringer i systemet ud over skærmdriveren - ej heller installeret 'sjove' programmer, der skulle kunne lave noget om. Det er derfor de officielle pakker der arbejdes med, hvorfor det er ret så "generende" at systemet ikke opfører sig som i 'gamle dage'

Sender dette og prøver så at starte forfra og fange meldingen fra "sudo dmesg" i terminalen efter frysning.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2017, 14:46

Du skal ikke skrive sudo før dmesg, undgå generelt at give sudo rettigheder til divs programmer om muligt, det er et sikkerhedsmæsigt problem og kan også gøre at programmer ikke fungere korrekt efterfølgende da dens filer så ikke længere er ejet af dig men root.

Når programmet mister sine farver betyder det at selve programmet ikke svare, maskinen selv køre stadig så din computer er ikke frosset. Både Thunderbird (mail?) og Firefox er Mozilla produkter og basere sig på samme kode, så det kunne tyde på det specifikt er problemer med at køre disse, prøv eventuelt at bruge Google Chrome/Chromium og se om det fungere bedre på din computer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2017, 14:50

Tjek også RAM/SWAP forbug omkring det tidspunkt hvor programmet stopper med at svare.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Min FRYSER også

Indlægaf vovsen » 24. sep 2017, 15:12

Hvordan gør jeg så lige dét?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 24. sep 2017, 23:05

Åben Systemovervågningen

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Min FRYSER også

Indlægaf vovsen » 26. sep 2017, 01:06

Systemovrervågning: alle processer viser % CPU = 0
Jeg har forsøgt at åbne chromium men den del er vist frosset.
Systemovervågningen viser 2826 åbne filer "chromium-browser -type=gpu-proces-field... og noget med driver bug ....
Jeg sidder og skriver dette mens det andet er frosset. Kan også tilgå "Filer" og et Racerspil" imens.
Skærmkortet virker fænomenalt under spillet.
Jeg har også set Filer fryse.
Fik så et foto af startforløbet og fandt ud af at smække det ind. ;-D
[img]
Opstart.jpg
[/img]
Vedhæftede filer
Opstart.jpg
Opstart.jpg (332.71 KiB) Vist 653 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 26. sep 2017, 01:46

Du skal skifte fane for at se oversigten over ram og swap forbrug.

Opstarts teske skriver blot at den ingen fejl hat fundet på disken og foretager en normal opstart.
Årsagen til at du ser den kort efter installationen kan være at du der hat aktiviteter den proprietære driver, som ikke integrere lige så godt med basis systemet.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Min FRYSER også

Indlægaf vovsen » 26. sep 2017, 22:47

Hukommelse 2,8 GiB (71,6%)af 3,9 GiB
Swap 3,1 MiB (0,0%) af 9,3 GiB

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 27. sep 2017, 00:11

Ok så er det nok ikke et ydelses problem.

Den fulde fejl tekst fra den fejl du nogle gange får, samt indholdet af dmesg efter et program er holdt op med at svare, er det næste vi har brug for.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Min FRYSER også

Indlægaf lath » 1. okt 2017, 13:01

vovsen skrev:Ved åbning af Mail og Firefox (eller chrome) fryser PC i flere minutter hvorefter den vågner igen igen.
Der er ingen problemer med skærm m.m. når blot starten er overstået.
Pludseligt på et senere tidspunkt kan den så finde på det åndsvage mønster igen. Den fryser i 3-5 omgange sådan lige efter hinanden hvorefter jeg kan arbejde længe uden problemer.

Den starter ofte med en systemfejl i COMPIZZ - så det er noget gedigent piz at problemet ikke justeres.
Det er ikke skærmdrivere det handler om da jeg har tre forskellige maskiner der laver det samme stunt. De er noget bedagede, men det burde vel ikke betyde noget. 4 GB ram og en swapfil på 10 GB.
Opdateringen til 17.04 blev senest udført forleden med bevarelse af partitionen med /HOME.
/ blev formateret og geninstalleret.

Under opstarten kommer der en hel tekstside med hurtige info jeg knap når at læse - Terminal-agtige
Det gjorde der ikke i 'gamle dage'. Lige efter nyinstallationen ophørte dette, men kom så igen så det nu fylder næsten en side igen. Opstartprogrammerne har jeg prøvet at pille ud i den forrige installation uden det medførte nogen særlig ændring.

Har I nogle kommandoer der måske kan afdække hvad problemet handler om ?

Venligst
Erik


Umiddelbart ville jeg gætte på at problemet er trashing. Jeg tror at det er thrashing fordi at problemet opsår som en systemfejl , når Chrome og Mail er årsagen til problemer.

Med andre ord så er det sandsynligvis OOM har være i aktion.


Diagnostisering

Jeg vil kigge efter OOM linier i log filer.
Hvis der ikke er OOM linier i log filer, så er det måske ikke OOM, men noget andet.

Metoder til diagnostisering:
  • Logfiler
  • Lave disk I/O overvågning: Er der meget trafik til og fra swap så er problemet trashing.
  • Midlertidigt koble swap ud . Problemet med trashing er at thrashing opstår meget senere i tid, så det gør det til gætteri hvilket program er årsag til thrashing.
    OOM går i aktion meget hurtigt, når et program forsøger at allokere hukommelse som ikke er til rådighed: Hvis et program, hvor en bruger har stor indflydelse på forbruget af hukommele, bliver offer OOM, så er det program meget sandsynligt årsagen til thrashing. Hvis det er faneblade i Chrome browseren der dør, så er årsagen at det er for mange faneblade der er åbnet.
    • Swap off kommando

      Kode: Vælg alt

      sudo swapoff -a

      Kernen vil først flytte alle pages i swap ind i fysik RAM, hvorefter den ikke vil bruge swap.
    • Man kobler swap ind igen med:

      Kode: Vælg alt

      sudo swapon -a

      Kernen vil swappe ud afhængig af vm.swappiness værdien.


Løsninger: en eller flere af ...
  • Skrue på vm.swappiness. Sæt vm.swappiness til en større værdi, så kernen er mere aggressiv med hensyn til at swappe pages i fysisk RAM ud i swap.
  • Købe og installere mere fysisk RAM
  • Ændre adfærd således at der ikke bruges så meget fysisk RAM. Det kunne være at have knap så mange faneblade i en browser åben på samme tid: I Firefox er der en indstilling som gør at den kun bruger hukommelse til et eksisterende faneblad, når man åbner et faneblad.

Hvad er swapping
Trashing er en tilstand hvor al fysisk RAM er i brug.

Den første del af trashing er at kernen vil forsøge at skaffe mere ledig plads i fysisk RAM ved at swappe en page (4 KB hukommelse) fra fysisisk RAM ned til en 4 KB blok på en swap partiton / i en swap fil.

Den anden del af trashing er når et program så forsøger at tilgå en virtuel adresse som er i en page i swap, så forsøger kernen at swappe en anden page ud for at erstatte den med den page, som programmet har brug for.

Derefter har man en ond cirkel, hvor programmer sørger for at pages flyver ind og ud af swap partitionen / swap filen. Da disk I/O er meget langsommere end fysisk RAM, så bliver maskinen meget langsom.

Det kan tage lang tid før OOM (Out Of Memory) algoritmen bliver aktiveret af kernen, med det formål at systemet (Ubuntu) overlever trashing tilstanden.

Når OOM går i aktion, så begynder den at taget livet af programmer indtil kernen og de resterende programmer har nok plads i fysisk RAM.

Når OOM bliver færdig med at lukke programmer, så skal pages for programmer der stadig er i live swappes ind i fysisk RAM. Swapping sker når et program forsøger at tilgå en page der er i swap. I den tid hvor swapping sker, så bliver Ubuntu en smule mere livlig, men den er stadig meget langsom: Programmer kører godt i et kort tidspunkt for så at holde en pause. Pauserne bliver mindre og mindre efterhånden som de fleste pages begynder at befinde sig i fysik RAM.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 2. okt 2017, 00:08

Det ville overaske mig lidt hvis det er problemet når free viser at der stadig er temmelig meget ram tilgængelig og kun et minimum af SWAP i brug. Men det er selvfølgelig godt at være sikker :)

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Min FRYSER også

Indlægaf vovsen » 2. okt 2017, 11:42

Jeg har så installeret Chromium browseren, men den kan overhovedet ikke starte. Den fryser konstant - jeg kan dog afslutte via 'svarer ikke'= Afslut.
Samtidig med at den fortvivlet prøver dét, kan jeg afvikle et racerspil for fuld power uden problemer.
Frysningerne finder sted med Thunderbird (ganske lidt) - Firefox meget mere . Efter 15 min (estinat) med 'kolde taster' normaliserer maskinen og der kan gå en times tid før der pludselig kommer et enkelt 'støn' igen.
Maskinen er fuldt bestykket med RAM 4 GB (for den gamle model) og SWAP-filen er anlagt til 10 GB.
OS partitionen er på 70 GB og /HOME også på 70 GB.
/home er brugt ca. 59 GB og / ca. 9 GB.
Der ligger ikke ret mange data i /home der 'bruges', så måske kan noget afg problemet ligge dér. Det skal dog lige med, at brug af en ny bruger ikke ændrer noget på maskinens adfærd. Så ......

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Min FRYSER også

Indlægaf AJenbo » 2. okt 2017, 12:51

AJenbo skrev:Den fulde fejl tekst fra den fejl du nogle gange får, samt indholdet af dmesg efter et program er holdt op med at svare, er det næste vi har brug for.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster