Problemer med installation via USB

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Problemer med installation via USB

Indlægaf Jann.L » 15. aug 2017, 12:21

Jeg er løbet ind i problemer med installation af Ubuntu 16.4 på en helt ny Windows 10 maskine.
Jeg brugte samme USB-enhed, som jeg med held brugte sidste år på en Windows 10 computer. Denne var lavet på følgende måde:
1) Download af 64 bit udgaven af ubuntu 16.4 fra http://www.ubuntu.com/download/desktop
2) Fremstilling af iso-fil på USB-enhed med Win32 Disk Imager
3) Genstart af computeren fra USB-enhed
4) Vælg Try Ubuntu withour instaling, når jeg nåede dertil
For et år siden gik alt fint. Denne gang kom et blankt Ubuntu skrivebord frem, men ikke mere og en fejlmeddelelese viste sig et lille øjeblik efter at jeg havde trykket på forskellige knapper.
Jeg vil godt have et bud på om jeg skal lave en frisk USB-enhed, om jeg stadig kan bruge Win32 Disk Imager eller om det kan være andet, der er galt?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problemer med installation via USB

Indlægaf AJenbo » 15. aug 2017, 15:13

Jeg er ikke bekendt med Win32 Disk Imager, normalt henviser vi Windows brugere til at bruge Universal USB Installer som vi linker til fra download sektionen.

Det kunne være grafikkortet der er problemer med omkring den standard driver der er i Ubuntu. Hvilket grafikkort er det?

Hvad står der i fejlbeskeden, uden en egentlige tekst står vi jo endnu dårligere end dig mht til at finde en løsning på et problem vi ikke kender.

Jann.L
Indlæg: 18
Tilmeldt: 4. dec 2015, 11:33

Re: Problemer med installation via USB

Indlægaf Jann.L » 16. aug 2017, 09:40

Det er nok grafikkortet. Det er et ret kraftigt et: NVIDIA GeForce GTX 960. Det er ikke afgørende, at jeg har Ubuntu på denne maskine, da jeg har to andre med Ubuntu og Lubuntu.
Hvad fejlbeskeden viste, ved jeg ikke. Den viste sig kun i meget kort øjeblik som en hvid firkant for oven. Jeg nåede kun lige at få fornemmelsen af ordet "Fejl" eller "Error".
Jeg tror at jeg dropper installationen.
Næste gang jeg laver en installations USB prøver jeg med Universal USB Installer. Jeg synes at Win32 lyder lidt forældet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problemer med installation via USB

Indlægaf AJenbo » 16. aug 2017, 09:58

Jeg har selv et GTX 980 i min maskine, når først man har installere Nvidia driveren (det er ikke svært) er der ikke nogen problemer.

Den åbne driver som er der som standard kan desværre have problemer med Nvidia kort. Du skal deaktivere grafikkortet under installationen og bagefter installere den propritære driver fra Yderligere Drivere.
Alternativt kan du også prøve med 17.04 da den har en nyre udgave af den åbne driver og installationen der for muligvis vil fungere med grafikkortet, jeg vil dog stadig råde dig til at installere den den propritære driver bagefter da du vil få mere ud af dit grafikkort på den måde.

Her er en vejledning til hvordan du deaktivere grafikkortet under installationen:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/ ... nomodeset/

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster