Installation fra USB Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Installation fra USB

Indlægaf keniel » 2. jul 2017, 18:48

Jeg har fået en PC uden cd-drev. Jeg vil installere 16.04 på den, men hvordan gør jeg det uden cd-drev?
Jeg har downloaded filen.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Installation fra USB

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. jul 2017, 19:05

Brug en USB-stick. Højreklik på isofilen og vælg: Skriv til disk...
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Installation fra USB

Indlægaf keniel » 3. jul 2017, 21:56

Jeg forsøgte "skriv til disk", men den beder om en CD. Hvordan får jeg den på USBen? Skal den ikke pakkes ud eller?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation fra USB

Indlægaf AJenbo » 3. jul 2017, 22:47

På Ubuntu har du programmet "Oprettelse af startdisk" til at oprette en USB ud fra iso-filen.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Installation fra USB

Indlægaf keniel » 4. jul 2017, 22:11

Jeg har downloaded iso-filen til Harddisken. Forsøgt flere ting at skrive ISO-filen til en USB så jeg derfra kan installere Ubuntu, uden at det er lykkedes. Alt dette på samme PC.
Ingen CD-drev men USB-porte. Skal jeg virkelig via en cd, eller er der en ting jeg ikke har prøvet?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation fra USB

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2017, 22:30

Du skal som sagt bare bruge programmet Oprettelse af startdisk som er i Ubuntu fra start. Hvis ikke du har Ubuntu installeret og tilgængelig så beskriv lige for os hvad du sider med.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Installation fra USB

Indlægaf keniel » 5. jul 2017, 20:48

Som sagt, det er en PC uden CD-drev, og jeg vil installere Ubuntu på den. Jeg har hentet iso-filen til PCen, men efter det ved jeg ikke hvad jeg skal gøre. Den har 3 USB-porte. Kan man lave en USB-pen som PCen kan starte fra og installere Ubuntu derfra i stedet for en CD?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation fra USB

Indlægaf AJenbo » 5. jul 2017, 21:05

Ja det kan lade sig gøre...

Det eneste vi ved om din maskine er at den har USB og ikke et CD-drev, men du har stadig ikke fortalt om den har Windows, Mac OS eller noget helt tredje, måske har den slet ikke et operativ system?
Når du beskriver en ny maskine der ikke har Ubuntu og at du normalt installere via DVD (cd), er det jo nærtliggende at antage at du har en ældre maskine med Ubuntu som du som du kunne bruge til at oprette din USB fra.
Hvis du har brug for hjælp bliver du nød til at beskrive hvad du sider med, eller har vi ikke rigtig mulighed for at guide dig.

Hvis det eneste du har tilgængeligt er Windows så er der en beskrivelse (inklusiv link til det program du skal bruge) af hvordan du opretter en USB fra ISO-filen på vores Download sektion øverst her på siden.
Går du i stå i processen så husk at beskrive hvor langt du kom og hvordan du kom der til.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Installation fra USB

Indlægaf keniel » 5. jul 2017, 22:11

Det er en nyere maskine, hvor HD stod fuldstændig af. Havde en formateret HD som jeg satte i PCen, så den er fuldstændig tom.
I dag sælges der jo mange PCer uden CD-drev, og hvordan kan man installere Ubuntu på en sådan hvis man bare har denne ene? Så det jeg søger hjælp til er at oprette en USB start-/installationsdisk med Ubuntu, altså henter Ubuntu-filen på nettet og så "brænder" den til en USB, og derfra kan installere programmet som var det en CD.
PCen er sat til at kunne starte fra en USB.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation fra USB

Indlægaf AJenbo » 5. jul 2017, 22:17

Du skal have en computer med enten Windows, Mac OS X eller Linux for at lave en start USB.

Jeg har et par gange beskrevet hvordan man gør hvis man har en Ubuntu maskine til rådighed (Opret startdisk, eller skiv til disk som Klaus forslog), vejledning for Mac og Windows kan du læse ved at trykke på "Download" på øverst på siden.

Hvis ikke længere du har adgang til den maskine som du brugte til at hente filen med, må du spørge en bekendt om du må låne vedkommendes maskine til at oprette usb'en fra, eller eventuelt kontakte en computer repperatør. Vi kan desværre ikke hjælpe hvis ikke du har en fungerende maskine til at oprette usb'en fra. Det samme ville også gøre sig gældende hvis du skulle lave en Dvd.

keniel
Indlæg: 234
Tilmeldt: 14. feb 2008, 21:45
Geografisk sted: Helsingfors, Finland

Re: Installation fra USB  Emnet er løst

Indlægaf keniel » 13. jul 2017, 21:13

OK, forstået. Det kan altså ikke lade sig gøre.
Slutter og bukker.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation fra USB

Indlægaf AJenbo » 13. jul 2017, 22:52

Har du virkelig ikke adgang til en fungerende computer?

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster