Systemindstillinger slettet Emnet er løst

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Systemindstillinger slettet

Indlægaf vovsen » 12. jun 2017, 11:22

Hvordan får man retableret Systemindstillinger (Aktiveres fra tandhjulet og menuen i højre top, som også bruges tilk at lukke maskinen ned)
Håndtering af brugere, Printere, Skærme, Netforbindelser m.m. kan ikke tilgås pt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2017, 12:07

På hvilken måde fungere det ikke? Kan du ikke åbne det, mangler menu punktet, mangler der funktioner i programmet, fryser eller lukker det?

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf vovsen » 12. jun 2017, 14:08

Jeg klikker på tandhjulet
Menuen rulles ned
Klikker på "Systemindstillinger..."
Intet sker !!!

"Pizzahjulskæreren" findes ikke i menusøjlen til venstre.

Jeg kan ikke administrere brugernes konti.
Jeg er admin, men der er andre konti der ikke skal bruges.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2017, 14:19

Pizzahjulskæreren? Mener du Ubuntu ikonet som åbner program menuen (dash)?
icon.png
icon.png (32.76 KiB) Vist 702 gange


Er det samme probelem fra alle konti på din computer eller kun for din bruger?

Hvad sker der hvis du prøver at åbne systemindstillinger via terminalen:

Kode: Vælg alt

unity-control-center


Det kunne godt lyde som om du har fået fjernet store dele af brugerfladen (unity), har du haft andre installeret eller på anden vis rodet rundt i opsætningen af brugerfladen?

Prøv at installere systemindstillinger igen:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install unity-control-center

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf Christian.Arvai » 12. jun 2017, 16:21

Du har, som Ajenbo også siger det, sandsynligvis rodet med så meget, at der er slettet vigtige pakker i Sys.

Da det ikke er den første tråd, hvor at du har problemer med det visuelle (Unity og udseende), ville jeg personligt overveje at tage en backup, og så installere Ubuntu igen.

Generelt vil jeg også anbefale alle at lære at bruge VirtuelBox. På den måde kan man afprøve alle ideer, uden at risikere at smadre ens primære system.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf vovsen » 16. jun 2017, 00:39

Åbnede Terminal og indsatte "unity-control-center"
Dette startede så. Hurra.
Lukkede terminal
Gik op i højre øverste hjørne og aktiverede "Systemindstillinger"
Derved startede programmet "unity-control-center" med de ønskede muligheder, som ikke virkede tidligere.

Det skal dog lige med at platformen er blevet systemopdateret i mellemtiden af den automatiske opdatering..

Jeg er helt enig med Christian - indrømmer at jeg har "rodet" - har slettet nogle programmer.
Tvivler dog på at det gik ud over "Unity-control-center"

"Frysningen" af systemet er nu mindsket signifikant, så der er håb forude.
Pizzahjulskæreren er åbenbart tandhjulet med nøglen. :)

Det var altså IKKE nødvendigt at installere "unity-control-center"

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2017, 08:19

Ikonet øverst til højre er et kombineret tandhjul og strøm ikon. Jeg mindes ikke at der er nogen nøgle ikoner, prøv eventuelt med et par billeder

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf vovsen » 17. jun 2017, 10:44

;-) Nøgle kan oversættes til både Key og Wrench eller Spanner..

Jeg skal lige anføre at det roderi C Arvai antyder jeg har udført kun er udført via Ubuntu Software kontrollen (jeg kan også på anden men "farlig måde" som jeg dog holder mig fra. Derfor er jeg lidt overrasket over at man kan komme så galt afsted som novice der bare vil rydde lidt op i alle de programmer man prøver om de evt. kan bruges konstruktivt.

Så er der kun tilbage at maskinen fryser af og til samt er MEGET lang tid om at kunne begynde at arbejde. Den kan dog huske nogle af klikkene på programikonerne.

Jeg har fået Backup af /home til at virke med 'gamle' backups. så både filer og Post er sikret.
Så er det kun arbejdet med at geninstallere programmerne der holder mig tilobage fra en ny installation.
(Et tidligere foreslået "Script" forslag virkede ikke, så .....!) :(
Vedhæftede filer
Pizzahjul eller tandhjul med fastnøgle.png
Pizzahjul eller tandhjul med fastnøgle.png (1.75 KiB) Vist 581 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf AJenbo » 17. jun 2017, 13:32

Et pizza hjul har ikke tænder:
Billede
Så det må nok være et tandhjul, hvilket jo også giver mening med det stykke værktøj der også er på billedet samt at programmet bruges til at justere på systemet... Igen jeg kan godt lidt se det minder om et pizza hjul men det er ikke behjælpelig med uofficielle øgenavnet når man skal prøve at kommunikere præcist.

Der er specefikt en fast nøgle, det ville have skabt mindre forvirring, hvilket du også har skrevet i filnavnet...

Jeg hade også troet at du referered til en fast placering af en knap og ikke et ikon du selv har fast gjort efter godt befindende.

Når man fjerner dele af standard systemet kan det nogle gange fjerne meta pakker (pakker der ikke selv er et program, men en suite som indhenter andre programmer. Eller andre programmer der afhænger af det pågældende programs funktionalitet. Hvis du så svare ja til det står du tilbage med et system hvor du selv er ansvarlig for at alle nødvendige relationer er korrekt efter en opgradering.
Hvis du ikke ønskede at se programmerne i din program liste ville det nok være best blot at fjerne dem der fra og ikke afinstallere dem.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf vovsen » 17. jun 2017, 22:56

"Hvis du ikke ønskede at se programmerne i din program liste ville det nok være best blot at fjerne dem der fra og ikke afinstallere dem."
Det er korrekt, men så vil eventuelle 'skjulte' afviklinger tage RAM-plads og sinke systemet unødigt. Det er så 'systyempinligt' at man kan fjerne noget som er grundlæggende vigtigt for systemet. Nå men det er historie.

Jeg ville som 'uheldig' nybegynder bruger (eller som en, der ikke har sat sig ind i alle de finurligheder det fortrinlige operativsystem indeholder) gerne have mulighed for at afgive en eller flere kommandoer i terminalen, der ligesom nulstiller operativsystemet til en slags REN status i stil med en "Ny Installation", men hvor de installerede programmer bevares.
Muligvis kan man gøre noget brugbart med "dpkg" , men jeg skal ikke have klinket noget. :)
Har på ingen måde intentioner om at forsøge noget på egen hånd i den forbindelse. Det kan gå grueligt galt.
Hvorfor nævner jeg dette systemværktøj ? Jow - fordi det netop blev OPDATERET via en af de mange systemopdateringer man laver fordi der er mange "småfejl" der kan forbedres.
At min gamle maskine sender fejlmeddelelser ind i en kontinuerlig strøm, fordi jeg har bedt den om at gøre det på opfordring - Nå ja , der er med garanti andre problemer der har større opbakning. Helt fint - Jeg har jo god tid som pensionist. ;-D
Jeg vil da også gerne sige undskyld fordi jeg omtalte tandhjul med fastnøgle som et pizzahjul. Det var en graverende fejl.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf AJenbo » 18. jun 2017, 01:54

Det tager ikke ram når du ikke køre det.

Det er ikke system kritisk, men den er kritisk for funktionaliteten som du ønsker så det ville jeg mene du måtte have sat dig ind i før du valgte at fjerne den.

Med du kan trække en liste af alle pakker på et fungerende system og så installere dem då dit eget.
Du kan også geninstallere pakker så de får deres standard konfiguration igen.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf vovsen » 19. jun 2017, 03:00

1: "Men du kan trække en liste af alle pakker på et fungerende system og så installere dem då dit eget."
2: "Du kan også geninstallere pakker så de får deres standard konfiguration igen."

Hvordan gør man det ?

Hvis man laver en ny installation, men genbruger den gamle /home der ligger på sin egen partition, beholder den nye installation så den gamles "dårlige" parametre. Jeg har en mistanke om at konfigurationer kan gemmes i /home (og så for den enkelte bruger der oprettes.
(Jeg er den eneste bruger i dette tilfælde - og er admin)

Hvilke mapper skal man slette for at undgå dette.
Det er klart at man skal installere alle ønskede programmer igen.

Der er et mindre problem, da det kan være besværligt at finde det korrekte navn til programmerne.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf AJenbo » 19. jun 2017, 08:57

Den vil huske dine bruger indstillinger i begge tilfælde, hvert program gemmer sine indstillinger i en mappe for sig selv så uden at være specefikt kan vi ikke sige hvad du skal slette. Du kan prøve at oprette en ny bruger for at teste om et problem er på system eller bruger niveau.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf vovsen » 19. jun 2017, 09:24

Fint nok og god ide med skift af bruger.

Så var der bare de to spørgsmål i starten som mangler et muligt svar. :)

1: "Men du kan trække en liste af alle pakker på et fungerende system og så installere dem då dit eget."
2: "Du kan også geninstallere pakker så de får deres standard konfiguration igen."

Hvordan gør man det ?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Systemindstillinger slettet

Indlægaf AJenbo » 19. jun 2017, 10:28

1. en liste af pakker installeret på et system:

Kode: Vælg alt

dpkg --get-selections | grep install | awk '{print $1}'


2.:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude reinstall $(dpkg --get-selections | awk '{print $1}')


Brug af dem er på eget ansvar.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster