Hvordan finder jeg mine filer ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf Kim71 » 11. okt 2016, 16:15

Jeg har installeret en FreeNAS server og på den lavet en FTP server. Her er tilsluttet nogle kamera, som gemmer billeder på denne server i mappen /mnt/FreeNAS/ tror jeg...for jeg kan simpelthen ikke finde dem. Eller jo, de bliver gemt, for jeg ved det virker. Når jeg logger ind på FTP-serveren, så kommer jeg ind i den mappe hvor billederne er gemt som de skal. Så de er der, når jeg bruger et FTP program.

Men når jeg åbner "Files" programmet, så kan jeg simpelthen ikke finde den mappe hvor billederne skulle være. Trykker jeg på "Computer" og vælger mappen mnt, så er den helt tom.

Jeg har to harddiske i min computer, og kigger jeg på harddisk nr 2, så er den også helt tom.

Jeg har en ide om at det hele bliver gemt i root mappen, men den kan jeg ikke få adgang til via "Files".

Jeg har prøvet at uploade en file til min FTP-server, og så på ubuntu søge efter denne file, for at se hvor den leder mig hen - men det trick virker ikke.

Hvordan finder jeg frem til hvor mine billeder bliver gemt ?

- Kim -

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2016, 16:26

Hvilken mappe har du sat FTP serveren til at dele.

Monterings punktet på klient maskinen siger ikkr noget om hvor den deltr mappre rt på serveren.

Jeg vil foreslå du bruger sftp frem for ftp (ikkr relateret)

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf Kim71 » 11. okt 2016, 16:41

Jeg har under "Path" skrevet /mnt/FreeNAS/ så jeg gik ud fra at den ville vælge den mappe.

Det var derfor jeg lage en file ind i mappen på min FTP-server, som jeg kender navnet på, så jeg kunne søge efter den. Men det virker ikke.

Jeg kører min forbindelse på en VPN forbindelse, så det burde være sikkert i forhold til at komme ind udefra.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2016, 17:28

"Path" skrevet /mnt/FreeNAS/

Det lyder som om det er på klient maskine. Det er server konfigurationen du skal se på. Klienten får ikke adgang til hele serveren ubetinget.

Prøv at søge efter filen med:

Kode: Vælg alt

find / -name *


Andre på samme VPN ville kunne lytte med, og så ville det også være nemmere at sætte op en anden gang, eller at lade andre få adgang der til.

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf Kim71 » 11. okt 2016, 17:57

Jeg vil prøve at kigge på sftp, for at se hvad det er. Jeg er ikke stødt på det før, men det skal da undersøges.

Når jeg er på min FTP-server, logget ind som root, så kan jeg få adgang til disse mapper - se vedhæftet billede. Og der ligger alle mine filer inde i root mappen, i deres egne mapper.

mnt mappen er tom, selvom jeg har lavet en path der til.

Jeg ved ikke om det har en betydning, men jeg kører min FTP-server i FreeNAS, i en virtualBox. Kan det måske betyde at jeg kun kan få adgang til filerne, når jeg er i den virtuellebox, og ikke når jeg via "Filer" browser rundt i mapperne ?
Vedhæftede filer
Screenshot from 2016-10-11 17-50-11.png
Screenshot from 2016-10-11 17-50-11.png (20.22 KiB) Vist 475 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2016, 18:04

sftp er filoverførsel via ssh, så det vil allerede være sat op på din server.

mnt mappen er der hvor serveren mounter montere andre systemers mapper. /mnt/FreeNAS/ på klient maskinen er der hvor du har monteret en af serverens mapper.

Du bør ikke bruge root som logind, nogensinde. Det giver adgang til at rode med alt. /root er hjemme mappen for rootbrugeren, i modsætning til alle normale brugere har den ikke hjemme under /home.

Det du viser et billede af virker til at være roden af filsystemet, altså /

Ja, hvis FTP programmet køre på den virtuelle maskine får det kun adgang til at dele de filer den virtuelle maskine har adgang til.

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf Kim71 » 11. okt 2016, 18:56

Jeg skal også have oprettet en anden bruger på min FTP server, som ikke har root adgang. Nu brugte jeg mere denne bruger for at have fuld adgang så jeg kunne finde mine filer.

Jeg kan godt se jeg mangler noget grundlæggende viden omkring Ubuntu og dens måde at håndtere harddiske, mapper og filer. Det må jeg vist læse op på.

Kigger jeg på computer -> mnt så er den mappe tom. Her forventede jeg at finde mappen FreeNAS, som er der jeg i min FTP har sat den op til at gemme filerne.

Mine FTP programmer kører ikke på den virtuellemaskine, det er kun min FreeNAS server + FTP server. Men jeg tænkte bare på, om jeg så var afskåret fra at få adgang til filerne, når jeg var udenfor den virtuellemaskine, og når jeg brugte "filer" til at kigge i mapper med.

Bruger jeg et FTP program, så kan jeg godt finde filerne. Det giver mig jeg adgang til den virtuellemaskine.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2016, 19:49

Det er det samme prencip på Windows. Hvis du på computer A deler Jespers Dokumenter og på computer B sætter det som netværksdrev E:
Hvis du så begynder at gemme filer på E: på maskine B vil de ikke være på E: på maskine A, men i mappen Dokumenter under brugeren Jesper.

Det samme gør sig gældende her. Du har delt mappen /root på din FTP-server, og monteret den som /mnt/FreeNAS på maskine B. Det vil sige at når du på maskine B gemmer filer i mappen /mnt/FreeNAS vil de ligge i mappen /root på din FTP-Server.

Jeg har tabt tråden omkring hvor din Virutelle maskine er i forhold til din FTP server, klient og hvor du forsøger at finde dine filer.

Som standard vil SFTP og FTP være sat op til at tilgå hjemme mappen for den bruger som der logger ind. For root er det /root, for dig /home/kim. Det kan dog også sættes op med virtuelle brugere og fælles mapper.

Kim71
Indlæg: 47
Tilmeldt: 21. sep 2016, 13:09

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf Kim71 » 11. okt 2016, 20:20

Det begynder at give lidt mening nu, med de mapper :)

Jeg har oprettet en virtualmaskine på min computer, hvor i jeg har installeret FreeNAS. FreeNAS kan mange ting, bl.a afvikle en FTP-server. Så min FTP-server kører i FreeNAS, som igen kører i min virtuellemaskine. Det er måske lidt indviklet :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hvordan finder jeg mine filer ?

Indlægaf AJenbo » 11. okt 2016, 20:59

Ok, så ligger filerne inde i den virtuelle maskine (som har sit eget fil system).

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster