Defekte HDD

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Defekte HDD

Indlægaf Klaus Rasmussen » 27. jul 2016, 11:09

Jeg har to store HDD (Tb) som er stået af, den største pga anvendelse af forkert strømforsyning, den mindste formentlig pga alder/slidtage.

Nogen der har erfaring med at rode med dette problem? (Redde disken eller i hvertfald data)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Defekte HDD

Indlægaf Christian.Arvai » 28. jul 2016, 12:12

Jeg oplever løbende at, mine HDD dør pga alder og nedslidning. Prøv at se driftstiden under Diske>>Flere handlinger (tandhjulet øverst til højre)>>SMART-data og selvtest.

Jeg købte 4 stk 500 GB HDD for omkring 9 år siden, og den som er "helt død" havde vist ca 3 års effektiv drift. Flere af de andre i den serie ligger på over 2 år pt, og de kører faktisk stadigt perfekt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Defekte HDD

Indlægaf lath » 29. jul 2016, 22:01

Klaus Rasmussen skrev:Jeg har to store HDD (Tb) som er stået af, den største pga anvendelse af forkert strømforsyning, den mindste formentlig pga alder/slidtage.

Nogen der har erfaring med at rode med dette problem? (Redde disken eller i hvertfald data)


Recovery metoder, når din HDD står af.
  • Kopier din backup til en ny HDD/SDD
  • Få et firma til tage HDD pladerne ud (i et renrum), og sætte dem ind i en tilsvarende hardisk, og så kopiere data som rå bits, og/eller kopiere indholdet af filsystemerne.
    • Har en mekansik HDD lavet en eller flere head crash - så er det fysisk umuligt at få data ud fra de områder, da overfladen på disken er skrabet af.
    • Det kan nemt blive meget dyrt - det er billigere at tage backup med jævne mellemrum - gerne automatisk, så det bliver gjort.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster