Official PPA for nVidia chips

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Official PPA for nVidia chips

Indlægaf Jimmyfj » 8. okt 2015, 08:38

Sidder du med et nVidia grafikkort i din computer (stationær ell. laptop) så kan denne PPA sikre dig den nyeste driver til din GPU:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:graphics-drivers/ppa


Kode: Vælg alt

sudo apt-get update


Kode: Vælg alt

sudo apt-get dist-upgrade


Finder kommandoen dist-upgrade en opdateret driver, og installere den, skal du genstarte dit system før driveren tages i brug :shock:

Hvordan oplever du driveren efter opdatering? Du skal lige huske, at denne PPA er til bleeding-edge-software og kan indeholde fejl. Dog ikke fejl, som vil ødelægge din installation. Men 'fejl' i form af endnu ikke aktiverede features.

Så inden du flyver til tasterne, så giv lige den nye driver lidt tid til at 'modne' inden du dømmer den ude.

Edit:

Der skulle også være en Radeon-PPA på vej, men jeg har endnu ikke fundet den.

/Jimmy/
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2015, 11:39

Jeg ville faktisk ikke kalde det bleeding edge, det er den officielle og certificerede udgave fra Nvidia. Jeg har haft en rigtig god oplevelse ved at bruge det ppa.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf Jimmyfj » 8. okt 2015, 12:54

AJenbo skrev:Jeg ville faktisk ikke kalde det bleeding edge, det er den officielle og certificerede udgave fra Nvidia. Jeg har haft en rigtig god oplevelse ved at bruge det ppa.


Bleeding-edge fordi driverne, trods titlen af en officiel PPA ikke er tilgængelige i Ubuntu samtidig.

nVidia 352.xx driveren er den nyeste i repo, altså uden denne PPA, som giver mig 355.11-driveren til mit GeForce GT440-kort.

Selv har jeg en god oplevelse med driveren, som jeg har brugt siden denne PPA blev tilgængelig via webupd8-repoet for små to uger siden.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2015, 13:27

Men det må vel stå for Ubuntus regning at de ikke følger med opdateringerne af drivere til hardware. Det ville være bleeding-edge hvis det var en af Nvidias beta drivere. Hvad ville du ellers kalde det; hemorrhaging-edge?

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf poulb » 8. okt 2015, 19:20

Jimmyfj skrev:Sidder du med et nVidia grafikkort i din computer---klip---
/Jimmy/

Jeg burde sikkert vide det... men...
Hvordan kan man se hvilket kort der er i "kabinettet". Det er vel afgørende for valg af ppa.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf Jimmyfj » 8. okt 2015, 19:45

poulb skrev:
Jimmyfj skrev:Sidder du med et nVidia grafikkort i din computer---klip---
/Jimmy/

Jeg burde sikkert vide det... men...
Hvordan kan man se hvilket kort der er i "kabinettet". Det er vel afgørende for valg af ppa.
vh
Poul


Kode: Vælg alt

lshw -C video
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf Jimmyfj » 8. okt 2015, 19:48

AJenbo skrev:Men det må vel stå for Ubuntus regning at de ikke følger med opdateringerne af drivere til hardware. Det ville være bleeding-edge hvis det var en af Nvidias beta drivere. Hvad ville du ellers kalde det; hemorrhaging-edge?


Jeg bygger min mening om 'bleeding-edge' på følgende oplysninger:

http://www.webupd8.org/2015/08/new-official-proprietary-gpu-drivers.html
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf AJenbo » 8. okt 2015, 20:03

poulb skrev:
Jimmyfj skrev:Sidder du med et nVidia grafikkort i din computer---klip---
/Jimmy/

Jeg burde sikkert vide det... men...
Hvordan kan man se hvilket kort der er i "kabinettet". Det er vel afgørende for valg af ppa.
vh
Poul

Den grafiske metode:
Menuen øverst til højre (hvor du slukker computeren)->Om denne computer

Jimmyfj skrev:
AJenbo skrev:Men det må vel stå for Ubuntus regning at de ikke følger med opdateringerne af drivere til hardware. Det ville være bleeding-edge hvis det var en af Nvidias beta drivere. Hvad ville du ellers kalde det; hemorrhaging-edge?


Jeg bygger min mening om 'bleeding-edge' på følgende oplysninger:

http://www.webupd8.org/2015/08/new-official-proprietary-gpu-drivers.html

Hvis det er pga. det har samme driver som "xorg-edgers", så vil jeg lige pointere at det kun er drivere og ikke xorg som findes i det ppa du omtaler. Grunden til at det er samme driver er er den driver er nødvendig for at den seneste udgave af xorg fungere. Det er der med helt undtaget den del der gør det til bleeding-edge, men blot den seneste driver.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf Jimmyfj » 9. okt 2015, 07:44

@AJenbo

Fra beskrivelsen af PPA'en:

At the time I'm writing this article, the PPA provides the latest stable Nvidia driver (352.30) as well as the latest beta (355.06), along with libvdpau 1.1 and vdpauinfo 1.0, for Ubuntu 14.04, 15.04 and 15.10, with some older packages (Nvidia 346.87) for Ubuntu 12.04.


Hvis ikke 'The latest Beta' er bleeding-edge i din verden, hvad er så?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf zob » 9. okt 2015, 12:26

Er det ikke bare noget med at 352.x er en LTS release fra Nvidia og 355.x ikke er?
http://www.nvidia.com/object/unix.html

Og herfra http://news.softpedia.com/news/NVIDIA-Linux-Long-Lived-Driver-Branch-Gets-Updated-with-Fixes-460819.shtml :
NVIDIA has several working branches for the Linux drivers and they each serve a different purpose. The current update is for the Long Lived branch, which is one of the least updated versions. This branch usually lands in various official repositories for Linux distros because it's considered to be very stable.

If you are an NVIDIA user, you also know that there is also the Short Lived branch, which sees lots of improvements and fixes. This doesn't usually get integrated in repos because it changes too often and the releases are not tested enough. From time to time, NVIDIA also pushes a Beta update, which is completely untested and rarely added to repos.

Finally, there is the Legacy GPU version, which actually encompasses a few iterations. It's designed for users with very old video cards. These driver updates don't get any new features, only compatibility improvements.
Man kan eventuelt vælge at bruge de betegnelser som Nvidia selv bruger Long lived og Short lived branch. På Nvidias side hedder 355.11 latest short lived branch, om det så er en beta, ligner en diskussion vi også har haft om ubuntu short term releases. Men for min skyld ingen alarm hvad end I kalder det.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Official PPA for nVidia chips

Indlægaf AJenbo » 9. okt 2015, 18:37

Mange spil rekumendere eller kræver 355

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster