Historien om "Projekt Utopia"

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Historien om "Projekt Utopia"

Indlægaf lath » 2. aug 2015, 20:11

Jeg startede ud med at bruge Linux i 1999 med Gnome 1 desktoppen på en Red Hat Linux distro på en computer med 64 (senere 96) MB RAM og en AMD i686 kompatibel, 300 MHz single-core maskine.

I 1999 og nogle år frem var hardware-support på Linux ikke rigtig noget at håbe hurra for - der var mildt sagt meget begrænset hardware support.
Jeg har mange gange fra 1999 til 2004 lavet mig en ny special-tilpasset kerne for at få hardware support.

Det tog mig ca 2 måneder at få X (GUIen) til at virke på grund af knas med at få GPUen til at samarbejde med X serveren.
Jeg lærte også temmelig meget terminalsk i de 2 måneder af samme grund.

Historien om "Projekt Utopia" handler lige netop om tiden omkring 2003, hvor der kom en del nye features i Linux 2.6 kernen, som gjorde det muligt at få hardware til bare at virke.

Du kan læse historien her på engelsk http://www.linuxjournal.com/article/7745 - bemærk at der er 3 sider.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Historien om "Projekt Utopia"

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2015, 22:57

En fin artikkel, jeg syndes dog også lige man skal læse den korte beskrivelse fra Wiki om hvorfor HAL i sidste ende blev skrottet:
https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_%28software%29#Deprecated

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Historien om "Projekt Utopia"

Indlægaf lath » 3. aug 2015, 12:01

AJenbo skrev:En fin artikkel, jeg syndes dog også lige man skal læse den korte beskrivelse fra Wiki om hvorfor HAL i sidste ende blev skrottet:
https://en.wikipedia.org/wiki/HAL_%28software%29#Deprecated

Jah, det er udev tider nu, og det virker ret godt - og nu kan jeg ikke dy mig for om SystemD kommer til at blive udpeget som værende:
become a large monolithic unmaintainable mess

- engang ude i fremtiden.
Chancen er der, men det bedste af det hele er at så laver nogen bare laver noget nyt, der er bedre, ud fra de erfaringer man har med på det tidspunkt.
(Ja jeg er stadig noget skeptisk hvad angår software designet af SystemD, men det er da blevet bedre, men fan af binære(=ikke-tekst) log-filer bliver jeg aldrig.)

X serveren bør også snart få sparket, da man skal implementere for meget gammelt (25+ år) crap for at være X server kompatibel.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Linux"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster