windows og licenserne

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: windows og licenserne

Indlægaf Kurt Christensen » 20. jul 2015, 22:52

Men kan man så ikke forlange at alle modeller skal kunne købes uden styresystem?
Når lejligheden byder sig.

gtr

Re: windows og licenserne

Indlægaf gtr » 21. jul 2015, 19:04

Om phk sagen gælder, at der blev ikke afsagt en dom. Mig bekendt er der ingen retspraksis.

Jeg anerkender ikke at bonus pater eller ond tro er relevant i relation til fortrydelsesretten. Fortrydelsesretten er ufravigelig og ubetinget. Det handler om retsanvendelsen.

http://www.version2.dk/artikel/saa-lykkedes-det-dansker-fik-850-kr-retur-ubrugt-windows-licens-17621 kan jeg ikke se afgørelsen. Jeg får Ups, vi kan ikke finde siden Men det er nok fordi, at vi har ryddet op.

Jeg fandt denne forbrugerklagenævns klagesag
http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdatabase/Forbrugeromraadet/computere-mv/koeb-af-computer-med-Windows-styresystem-1103538?tc=E085127D54B54347AA5778123EE8222E
Klager fik ikke medhold, fordi klager ikke overholdt i windows 7 licensen formulerede krav til refundering af windows 7 licensen.
Det fremgår, at der er en adgang til at få refunderet ubrugte windows 7 licenser. Det er der ikke mere? Er der en adgang til at få refunderet ubrugte windows 8 licenser? Hvor kan man læse den danske windows 8 licens?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: windows og licenserne

Indlægaf AJenbo » 21. jul 2015, 20:45

I Windows Vista var formuleringen anderledes og softwaren kunne der for returneres uafhængigt af computeren.
Det er måske være at læse denne artikel:
http://www.computerworld.dk/art/113495/faa-danskere-gider-erstatte-windows-med-linux

Du kan se Windows 8 licensen ved at installere det :P Med lidt Google hjælp fandt jeg den engelske:
http://download.microsoft.com/Documents/UseTerms/Windows_8_English_e51be38a-6438-47ca-a196-bc7f449f0d88.pdf

Den relevante tekste for Windows 8 ser ud til at være ens med den fra Windows 7, så den ville nok ramme ind i samme barriere:
By accept ing this agreement or using the soft ware, you agree to all of these terms and
consent to the transmission of certain infor mat ion during act ivation and for Internet -based
features of the software. If you do not accept and c omply with these ter ms, you may not use
the software or features. Instead, you may contact the manufacturer or installer to determine its
return policy and return the software or computer for a refund or credit under that policy. You must
comply with that policy, which might require you to return the software with the entire computer on
which the software is installed for a refund.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: windows og licenserne

Indlægaf thj01 » 21. jul 2015, 22:15

@gtr

Bonus pater ER et princip dansk/europæisk lovgivning bygger på. Af samme årsag så gælder det også at hvis man er under 18 når man køber et produkt så har man udvidede tilbageleveringsmuligheder ... simpelthen fordi man ikke er myndig - og derfor juridisk ikke kan stå fuldt ud til ansvar.

Hvis du går ind i en forretning og køber en computer med Windows på - så ved du at de køber den med windows. DU køber produktet på nogle givne betingelser. Det står endda i annoncerne (og så kan du nu gætte på hvorfor det står der ;). Tilbagebetaling vil kræve at det står som en del af betingelserne - hvilket også var årsagen til at kunden i VISTA sagen kunne få dem retur.

Hvis du oven i købet også VED at du ikke vil anvende Windows - men vil bede om pengene tilbage UDEN at informere om det ved køb (og derved få en "ret" til at søge tilbagebetaling) så handler med med skjult fortsæt - eller som det hedder i artiklen "ond tro".

Der behøves ikke dom i den sag, fordi den retspraksis er gældende overalt. Det er af nøjagtig samme årsag at en tillidsmand skal betale et for stort arbejdsgiverudbetalt tillæg tilbage - simpelthen fordi vedkommende i kraft af sin viden burde have gjort opmærksom på at der er blevet udbetalt for meget... Det samme gælder ikke de andre. Eller at kampsports folk får hårdere dom for vold end andre.

Bonus pater er en hjørnesten i vores lovgivning - og det skal vi være dybt taknemmelige for!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

gtr

Re: windows og licenserne

Indlægaf gtr » 22. jul 2015, 16:33

Læs, hvad jeg skriver. I relation til fortrydelsesretten er bonus pater og ond tro ikke relevant. En samtale jeg har ført med forbrugerklagenævnet vedr fortrydelsesretten bestyrker, hvad jeg mener. Når du har en anden mening, må du begrunde den med domspraksis, lovgivning og lærebøger.

gtr

Re: windows og licenserne

Indlægaf gtr » 28. jul 2015, 21:53

Hvad koster en windows 8 licens?
Kan man selv slette windows 8 nøglen fra uefi'en? Er der nogle computere, hvor ubuntu eller debian 8 ikke kan installeres?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: windows og licenserne

Indlægaf AJenbo » 28. jul 2015, 22:32


Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: windows og licenserne

Indlægaf Claus Henriksen » 29. jul 2015, 11:33

gtr skrev:Er der nogle computere, hvor ubuntu eller debian 8 ikke kan installeres?

Det er svært at finde dem, nu hvor efisupport har listet sig ind i linux-installationen. Men det er ikke svært at finde en computer, hvor det er yderst besværligt. Hvis jeg ikke har en direkte pc-anbefaling, f.eks. herinde fra, vil jeg altid inden købet prøve den af med liveusb og/eller google hele maskinens indmad sammen med 'Ubuntu', specielt processor-type, wifi og grafikkort.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: windows og licenserne

Indlægaf Claus Henriksen » 29. jul 2015, 11:48

Iøvrigt er det ærgerligt forhandlerne og MS ikke bare implementerer ideen om at man køber aktiveringen af windows seperat med maskinen,- en kuvert med produkt-nøglen i til X Kr, X gående mod 0.
MS er langsomt ved at forstå markedet (se http://www.computerworld.dk/art/233799/har-virkelig-taget-linux-til-sig-microsoft-fejrer-ny-debian-distribution) Mon ikke der også snart kommer en MS-Office og en MS-windowmanager til Linux. The year of (MS on) The Linux Desktop 8-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: windows og licenserne

Indlægaf thj01 » 31. jul 2015, 18:05

@gtr

Der er jo NETOP ingen fortrydelsesret på windows licensen. Når du har brudt emballagen har du accepteret licensen - og deri står der at du ingen returret har!

Hvis du er utilfreds med de licensvilkår kan du sagsøge MS og så vidt jeg husker bliver erstattet med det der svarer til 1$ - og det skal ske i staten masechusetts hvor MS har muligheden for at køre den helt til deres højesteret.

EULA'en er en stor ansvarsfraskrivelse og begrænser brugerens rettigheder ekstremt - og det var den du accepterede da du købte computeren inklusiv Windowslicensen. Softwaren er en del af købet og derfor kan man ikke bagefter klage over det. Det ville svare til at man ville have pengene tilbage for en af skålene tilbage ved en ny røremaskine... fordi man havde en i forvejen.

Hvis du køber et produkt med hensigt på at sagsøge sælgeren så kan du blive idømt "ond tro" - som det skete i sagen mod PHK (http://www.version2.dk/artikel/poul-henning-kamp-tabte-til-lenovo-han-var-klog-16586). Så der er præcedens for denne slags sager og jeg tør vædde med at de har været købs-, fortrydelses-, og alle andre love igennem under de sager! For som jeg husker den var den ret langtrukken.

Det står dig og alle frit for at købe en computer uden Windows - og ingen tvinger dig til at anvende den OEM licens der fulgte med "gratis". Det kan vel sammenlignes med at få gulvmåtter med til en ny bil som en bonus. OEM-Licensen til en windows computer er så oven i købet så pervers at den er bundet til den fysiske maskine og derfor heller ikke kan videresælges. Ønsker man at komme ud over det hedder det Enterpricelicenser.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: windows og licenserne

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2015, 22:25

Det er standard licens og ikke enterprise man skal have hvis man vil sælge videre. Enterprise kan ikke vider sælges. Standard koster 1200 Ca

gtr

Re: windows og licenserne

Indlægaf gtr » 1. aug 2015, 17:08

Skriv til mig, hvis du ved, om windows 10 licensen skal accepteres på en computer.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: windows og licenserne

Indlægaf thj01 » 1. aug 2015, 17:37

@AJenbo

Det er sikkert rigtigt. Mit eneste clash med MS's Licensmaskine var i XP dagene hvor jeg efter 1 times samtale med en microsoft-konsulent fik at vide at han heller ikke kunne overskue om hvordan vores licens skulle være skruet sammen.

MS licenser er ikke for mennesker med sarte nerver gg.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster