Installation ser ikke harddisk - GParted gør.. Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
JesperSP
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10. feb 2011, 22:37

Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf JesperSP » 31. mar 2015, 10:18

Hejsa,

Jeg har lige fået min gamle stationære tilbage efter 7 års udlån ;)

Den har "kun" 2GB ram og WinXP, så jeg tænkte den skulle køre ubuntu - til at begynde med i dual boot med XP.

Specs:
Motherboord: ASRock VTA 775 (http://www.asrock.com/mb/via/775dual-vsta/)
CPU: Intel Core 2 Duo 6400
GPU: GeForce 7900 GS/PCIe/SSE2
HDD: 250GB SAMSUNG HD250HJ SATA

Jeg har lavet en USB nøgle med Ubuntu 14.04, og fået den til at boote fint på USB'en efter at jeg fik nvidia-current drivere installeret.

Jeg har skrumpet min windows XP installation så der er 100 GB til ubuntu.

Problemet er at installeren ikke ser min XP partition, hvilket er meget underligt eftersom jeg kan tilgå filerne i ubuntu og se partition i GParted.

Det er muligvis noget med at ubuntu ser disken som en del af en raid som den ikke tør pille ved. Jeg vil helst ikke slette min XP, men der er ikke noget vigtigt på installationen.

Man kan se et screenshot af problemet her : Billede

Er der nogen der kan hjælpe mig ?

Mvh,
JesperSP

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf AJenbo » 31. mar 2015, 10:39

Det er bedre at lade installationen skrumpe den eksisterende Windows partition. Jeg ville også fra råde dig at fortsætte med at køre Windows XP da den ikke længere modtagere sikkerhedsopdateringer.

Hvorfor tror du Ubuntu ser XP som værende installeret på et RAID? Er der noget særligt ved den måde som disken er sat op på?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf lath » 31. mar 2015, 11:24

JesperSP skrev:...
Problemet er at installeren ikke ser min XP partition, hvilket er meget underligt eftersom jeg kan tilgå filerne i ubuntu og se partition i GParted.

Det er muligvis noget med at ubuntu ser disken som en del af en raid som den ikke tør pille ved. Jeg vil helst ikke slette min XP, men der er ikke noget vigtigt på installationen.

Man kan se et screenshot af problemet her :(billede udeladt)


Din antagelse er forkert. Ubuntu ser din harddisk (=ikke computeren) som en SATA harddisk. Windows er /dev/sda1, hvilket vil sige at selve harddisken er /dev/sda

Du bør nuke Windows XP, da der ikke længere er support på den fra Microsoft.
Træk alle data filer ud på en ekstern backup, hvilket du alligevel bør gøre før du installerer Ubuntu.
Lad derefter Ubuntu spise Windows XP ved at overskrive harddisken med Ubuntu som styresystem.

Xubuntu

Personligt ville jeg nok bruge Xubuntu til en maskine med 2 GB RAM, så der er noget mere RAM til overs til programmerne.
Xubuntu er også en Ubuntu, og fungerer på den samme måde som Ubuntu nede under morhjelmen.
Xubuntu er officielt understøttet af firmaet Canonical, der også laver Ubuntu.
Xubuntu har en mere letvægt desktop end Ubuntu: For Linux baserede styresystemer, så findes der rigtig mange desktops.

Xubuntus hjemmeside er: http://xubuntu.org/

I gennemsnit vil et program kun bruge 10% mere plads i RAM, hvis det er et 64-bit program, end hvis det var et 32-bit program, så jeg anbefaler at du bruger et 64-bit Linux baseret styresystem.
Der en teknisk fordel i at bruge et 64-bit styresystem, idet at man ikke så nemt løber tør for virtuel hukommelse, hvor virtuel hukommelse ikke er det samme som RAM.

Du kan også senere opgradere computerens RAM ved at installere f.eks. 8 GB RAM, og derefter straks tage den i brug uden de ca. 10% performance-tab, som der er, hvis en 32-bit PAE Linux kerne skal snakke med 8 GB fysisk RAM.
En PAE kerne kan adressere 36-bit (64 GB) RAM, men hvert program er stadig begrænset til at bruge 32-bit adresser, hvilket begrænser den til 4 GB i den virtuelle hukommelse.

Download Xubuntu "Trusty Thar"14.04.2 fra: http://xubuntu.org/getxubuntu/#lts

Lav backup af alle de data du ikke vil risikere at miste!

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf AJenbo » 31. mar 2015, 12:58

lath skrev:Din antagelse er forkert. Ubuntu ser din harddisk (=ikke computeren) som en SATA harddisk. Windows er /dev/sda1, hvilket vil sige at selve harddisken er /dev/sda

Han skriver jo nettop at Ubuntu godt kan se disken, men at det er installationen (ubiquity) der ikke kan.

Min erfaring er at 2GB er nok til at køre Ubuntu fint hvis ikke lige man lave det helt store ting på den. Mnimums kravet er også kun 1GB.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf thj01 » 31. mar 2015, 14:54

Jeg har selv en lignende maskine på samme alder og med 2 GB RAM

Jeg prøvede både Lubuntu og Xubuntu, men jeg synes at de begge er underlige at konfigurere. Så derfor valgte jeg Ubuntu Mate, som kører som en drøm (well - en ældre lidt langsom drøm ;) ).

Og jeg er enig i at XP bør dø ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf lath » 31. mar 2015, 16:16

thj01 skrev:Jeg har selv en lignende maskine på samme alder og med 2 GB RAM

Jeg prøvede både Lubuntu og Xubuntu, men jeg synes at de begge er underlige at konfigurere. Så derfor valgte jeg Ubuntu Mate, som kører som en drøm (well - en ældre lidt langsom drøm ;) ).

Og jeg er enig i at XP bør dø ;)

Jeg bruger faktisk MATE desktop på en 8 core@4GHz maskine med 16 GB RAM.
MATE er en rigtig god desktop.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf Claus Henriksen » 1. apr 2015, 11:32

Gnome2s (Mates) position som den mest populære konservative Desktop er vel for længst overtaget af Xfce (Xubuntu).
Prøvede Mate igår og ønskede mig tilbage.... indtil fejl med hængende netværk, manglende ikon for vpn og fejl med caja og mate-settings-daemon dukkede op. Deja vu, suk
Og ja, det ser dejligt bekendt og overskueligt ud. Der er måske en chance for det også bliver stabilt fordi der kommer nye udviklere på. Smuk desktop men de andre er mere stabile.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf poulb » 1. apr 2015, 13:21

Claus Henriksen skrev:Gnome2s (Mates) position som den mest populære konservative Desktop er vel for længst overtaget af Xfce (Xubuntu).
Prøvede Mate igår og ønskede mig tilbage.... indtil fejl med hængende netværk, manglende ikon for vpn og fejl med caja og mate-settings-daemon dukkede op. Deja vu, suk
Og ja, det ser dejligt bekendt og overskueligt ud. Der er måske en chance for det også bliver stabilt fordi der kommer nye udviklere på. Smuk desktop men de andre er mere stabile.

Tja... Delte meninger og forskellige oplevelser !!!

Har Mate kørende på 6-7 maskiner af forskellig alder og kan ikke nikke genkendende til disse påstande. Jeg oplever Mate som et bund solidt system som er produktiv i sin brugerflade og yderst fleksibelt i udseendet. At HW kravene er moderate kan kun være positivt. Det kan man næppe sige om alle alternativerne. Gnome 3, Gnome classic, KDE, Cinnamon og Unity er ikke beskedne - "they suck". Xfce, Lxde og Mate er moderate. Nu da Mate - fra 15.04 - er officiel Ubuntu flavor kunne det være ønskeligt med lidt bredere erfaring her i foraet inden udsagnene bliver for bombastiske.
Jeg har f.eks intet godt at sige om Unity, men det har jeg ikke udbasuneret her på foraet. Forhåbentlig til glæde for alle... ;)

Til det som strengen handler om...
------------------------------------------------------
Check bios... Sata mode kan i mange bios sættes til enten IDE eller AHCL. Prøv at skifte. Kan jo altid sættes tilbage igen.
Har haft dual boot med XP på alle maskinerne - på et eller andet tidspunkt. Har ikke haft partionsproblemer udover erfaringen... installer XP først. Derefter Linux X.
vh
Poul
Senest rettet af poulb 1. apr 2015, 13:52, rettet i alt 2 gange.
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

JesperSP
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10. feb 2011, 22:37

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf JesperSP » 1. apr 2015, 13:42

Tak for de mange svar og kommentarer. ;)

1) Jeg vil gerne køre XP og en eller anden linux i dual boot (og senere nuke XP, når/hvis jeg er bliver tilfreds med hvordan linux kører)
2) lad være med at hijacke min tråd med forslag til andre slags linux dists, med mindre disse gør de nemmere for mig at installere dual med xp på maskinen :) Hvad med Zorin OS?
3) Jeg har lige installeret Ubuntu/win7 dual boot på en laptop uden problemer. Her så ubuntu installationen min win7 installation og spurgte om jeg ville installere i dual boot, og installationen gik hurtigt og problemfrit.
4) Hvorfor ser ubuntu installationen ikke min XP installation på denne maskine og spørger om jeg vil beholde den?
5) Hvad sker der når jeg trykker install now?

;) JesperSP ;)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf AJenbo » 1. apr 2015, 14:00

JesperSP skrev:1) Jeg vil gerne køre XP og en eller anden linux i dual boot (og senere nuke XP, når/hvis jeg er bliver tilfreds med hvordan linux kører)

Du nævner at du har Windows 7, det ville nok være bedre at vælge den frem for XP da den stadig har undersøttelse.

JesperSP skrev:2) lad være med at hijacke min tråd med forslag til andre slags linux dists, med mindre disse gør de nemmere for mig at installere dual med xp på maskinen :) Hvad med Zorin OS?

Der er ikke blevet nævnt andre distributioner, det er alt sammen Ubuntu blot med et andet skrivebords opsæt. Zorin OS er en anden distro, jeg har ikke erfaringer med den, men mener den er baseret på Ubuntu og den vil sandsynligvis have det samme problem.

JesperSP skrev:4) Hvorfor ser ubuntu installationen ikke min XP installation på denne maskine og spørger om jeg vil beholde den?

Vi ved for lidt om din maskine og dens specifikke opsæt til blot at kunne sige hvad det konkrete problem er.
Du skriver at du har brugt Gparted til manuelt at skrumpe Windows disken, har du efterfølgende husket at køre scandisk i Windows 2 gange?
Du svarede aldrig på om du har en RAID opsætning eller hvorfor du mener systemet muligvis tror det er tilfældet?
Du kan ikke komme i tanke om andre særlige ting omkring din harddisk eller Windows installation?

JesperSP skrev:5) Hvad sker der når jeg trykker install now?

Den skulle gerne brokke sig over du ikke har valgt/oprettet en rod disk.

Claus Henriksen skrev:Prøvede Mate igår og ønskede mig tilbage.... indtil fejl med hængende netværk, manglende ikon for vpn og fejl med caja og mate-settings-daemon dukkede op. Deja vu, suk

Ja, det var også en af de ting jeg var rigtig glade for at slippe af med da Gnome 2 blev udfaset.

poulb skrev:At HW kravene er moderate kan kun være positivt. Det kan man næppe sige om alle alternativerne. Gnome 3, Gnome classic, KDE, Cinnamon og Unity er ikke beskedne - "they suck".

Moderne hardware har andre karakteristik end ældre maskiner, de nye desktops er mere bygget til moderne maskiner. Der for yder de bedre på moderne maskiner end de ældre desktops, om omvendt for ældre maskiner:
Billede

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf poulb » 1. apr 2015, 14:28

AJenbo skrev:Moderne hardware har andre karakteristik end ældre maskiner, de nye desktops er mere bygget til moderne maskiner. Der for yder de bedre på moderne maskiner end de ældre desktops, om omvendt for ældre maskiner:

Det anede jeg ikke.... så nu er jeg blevet meget klogere.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf AJenbo » 1. apr 2015, 15:11

Ok, du får også lige linket til hele teste af på en moderne Intel maskine:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ubuntu_1410_6desktops&num=1

JesperSP
Indlæg: 10
Tilmeldt: 10. feb 2011, 22:37

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf JesperSP » 1. apr 2015, 17:07

Tak for follow up :)

AJenbo skrev:Du nævner at du har Windows 7, det ville nok være bedre at vælge den frem for XP da den stadig har undersøttelse.

Fordi der allerede er winXP på maskinen og fordi jeg ikke har flere eller gidder at købe flere licenser til Win7. Fordi jeg ikke gider at geninstallere windows for at installere linux. Så tror jeg ikke jeg har flere grunde :) - men jeg kunne nok have (gen)installeret windows flere gange på den tid jeg har brugt på at troubleshoote, hvis jeg havde grund til at to at dette ville virke.
AJenbo skrev:Der er ikke blevet nævnt andre distributioner, det er alt sammen Ubuntu blot med et andet skrivebords opsæt. Zorin OS er en anden distro, jeg har ikke erfaringer med den, men mener den er baseret på Ubuntu og den vil sandsynligvis have det samme problem.

Præcis. Alle de indlæg omkring andre skrivebords opsæt vil sandsynligvis give præcis samme problemer. Derfor er de ike så relevante for tråden. Jeg kan nævne at Zorin Os ikke en gang kan boote på livecd'en med nomodeset. Tror jeg vil prøve om Mint er bedre.
AJenbo skrev:
JesperSP skrev:4) Hvorfor ser ubuntu installationen ikke min XP installation på denne maskine og spørger om jeg vil beholde den?

Vi ved for lidt om din maskine og dens specifikke opsæt til blot at kunne sige hvad det konkrete problem er.
Du skriver at du har brugt Gparted til manuelt at skrumpe Windows disken, har du efterfølgende husket at køre scandisk i Windows 2 gange?

På den anden maskine skrumpede jeg win7 via ubuntu installationen og det gik ekstremt hurtigt. Jeg forsøgte også dette på XP maskinen. Men eftersom ubuntuinstalleren ikke kunne se XP installationen, prøvede jeg skrumpe via Gparted og at lave en ext4 at installere på. Det hjalp ikke - installationsprogrammet kan stadig ikke se XP partitionen. Jeg har kørt scandisk flere gange og XP kører uden problemer. Jeg kan som sagt også tilgå XP filerne via ubuntu Live USB'en. synes det er mystisk
AJenbo skrev:Du svarede aldrig på om du har en RAID opsætning eller hvorfor du mener systemet muligvis tror det er tilfældet?
Du kan ikke komme i tanke om andre særlige ting omkring din harddisk eller Windows installation?

BIOS var sat op til at "SATA OPERATION MODE : RAID". Nu er den sat til Non-RAID, hvilket gør at BIOS viser færre skærmbilleder ved startup og booter hurtigere ind i WinXP. Men Ubuntu installationen ser stadig ikke XP installationen. Mit system er selvbygget og det er vist min bror der har installeret XP fra en ghost image, så det kan jeg ikke sige så meget om. Det er et meget simpelt system. Et motherboard, et grafikkort og en harddisk - burde være ligetil for ubuntu. Eneste specialitet er at RAID kan have være slået til under XP installationen. Derfor var det også (som man kan se i mit screenshot) at jeg overvejede at køre" DMRAID -E -r /dev/sda". Men jeg ved ikke om dette sletter XP.

AJenbo skrev:
JesperSP skrev:5) Hvad sker der når jeg trykker install now?

Den skulle gerne brokke sig over du ikke har valgt/oprettet en rod disk.

Okay - så den overskriver ikke bare disken "No questions asked" hvis jeg prøver at trykke "install now". ;)

poulb
Indlæg: 329
Tilmeldt: 12. jun 2010, 01:26

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf poulb » 1. apr 2015, 22:40

JesperSP skrev:Tak for de mange svar og kommentarer. ;)
--- klip ---
3) Jeg har lige installeret Ubuntu/win7 dual boot på en laptop uden problemer. Her så ubuntu installationen min win7 installation og spurgte om jeg ville installere i dual boot, og installationen gik hurtigt og problemfrit.
4) Hvorfor ser ubuntu installationen ikke min XP installation på denne maskine og spørger om jeg vil beholde den?
--- klip ---
;) JesperSP ;)
Faldt over denne... Interessant... måske/måske ikke.
https://ubuntu-mate.community/t/no-drive-or-partition-shows-during-installation/818
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation ser ikke harddisk - GParted gør..

Indlægaf AJenbo » 1. apr 2015, 23:54

Mit udmildbare gæt ville være at der er noget særligt ved den måde ghost programmet har sat din harddisk partition op på.

Du kan eventuelt også prøve at se om det kan lade sig gøre at installere med den tekst baseret mini iso.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Brandwatch [Crawler] og 1 gæst