Digital forbindelse eller fængsel..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jakob77 » 30. jul 2014, 17:35

Man kan ansøge om at blive fritaget for lovkravet om at etablere en digital forbindelse til det offentlige.

Men pas på, hvis din begrundelse ikke er god nok, så risikerer du fire måneder i spjældet..!


Digital-fritagelse-skema.jpg
Digital-fritagelse-skema.jpg (144.56 KiB) Vist 942 gange



Hvad mener du, er det en OK metode..?

Eller er vi nærmere ude i en politisk brøler af de store, fordi politikerne tvinger en masse mennesker til at købe computere og printere for flere 1.000 kr pr. person, for at kommunen kan spare sølle ca. 100 kr om året pr. person..?
Og pengene til computere kommer ikke landet til gavn, for det hele skal importeres og ender som farligt affald, som afrikanske børn går og hoster blod over, når de udvinder metaller til genbrug.

Jeg synes, at det er ganske udmærket, at folk bruger computere og digital forbindelse til det offentlige, hvis de har lyst til det og alligevel har en tidssvarende computer.
Men at gøre det til et lovkrav med alle de beskidte sideeffekter, det får, det må jeg tage klar afstand fra, og jeg synes ligefrem, at det er stærkt uartigt og hensynsløst, når jeg måler på effekten.
Ser jeg rigtigt, eller har jeg overset noget vigtigt..?




Indlæg hentet her:
http://www.klimadebat.dk/forum/digital-forbindelse-eller-faengsel--d32-e2655.php#post_42204

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf lath » 30. jul 2014, 19:27

Jeg vil kalde det frivillig tvang.

Problemet er beskrevet på version2.dk som at politikerne tror at når den magiske IT sovs hældes ud over et resort område, så bliver alt godt og perfekt:

Poul-Henning Kamp om Polsag: "Politikere kan ikke bare hælde magisk it-sovs ud"
http://ing.dk/blog/polsag-126406.

---

Rent praktisk - når nu vores politkere er så hårdt ramt af not-invented-here syndromet (hint: de laver et nyt email system) - så kan man gå ind på e-boks siden via en browser også tilmelde en mobil enhed, og lave et kodeord til den.

Derefter kan man så tilgå Digital Post med E-boks appen og læse pdf filer med en Adobe Acrobat Reader app (en pdf læser app).

Det virker fint hos mig på en Motorola Moto G med Android "KitKat" 4.4.4.
Jeg bruger stort set kun den E-boks app til at læse Digital Post, og kun LibreOffice Writer og så browser udgaven, hvis jeg skal sende en svar-PDF retur.

/Lars

P.S. mere om Not-Invented-Here syndromet fra Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Not_invented_here
Not invented here (NIH) is the philosophy of social, corporate, or institutional cultures that avoid using or buying already existing products, research, standards, or knowledge because of their external origins and costs.
The reasons for not wanting to use the work of others are varied, but can include fear through lack of understanding, an unwillingness to value the work of others, or forming part of a wider "turf war".[1]
As a social phenomenon, this philosophy manifests as an unwillingness to adopt an idea or product because it originates from another culture, a form of tribalism.[2] The term is normally used in a pejorative sense. The opposite predisposition is sometimes called "proudly found elsewhere" (PFE)[3] or invented here.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jakob77 » 30. jul 2014, 20:57

Kan man i det hele taget købe en internetforbindelse, som er hurtig nok til at klare de nødvendige krypteringer, men som samtidigt er så langsom, at man ikke oveni også tvinges til at betale DR licens..?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf lath » 30. jul 2014, 22:11

Jakob77 skrev:Kan man i det hele taget købe en internetforbindelse, som er hurtig nok til at klare de nødvendige krypteringer, men som samtidigt er så langsom, at man ikke oveni også tvinges til at betale DR licens..?

Netværkshastighed har ikke noget med kryptering at gøre.

Kryptering, og dekryptering, forgår typisk inde i din computers mikroprocessor, evt. på selve netværkskortet i special-hardware.
Alm PCere har dog normalt ikke den slags hardware, da det koster mere.

---

Du skal - så vidt jeg husker - ned på 128 Kbit/s = (ca 1/8 Mbit/s) før du slipper for TV licens.

Radiolicens blev afskaffet 1. Juli 2013: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/2013/06/17/111147.htm

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jakob77 » 31. jul 2014, 08:28

@lath


Måske er det blevet sådan, at man skal betale DR-licens, hvis man har en internetforbindelse uanset dens hastighed.
Jeg kan ikke lige finde andet:
http://www.dr.dk/Om_DR/licens/Spoergsmaal+og+svar/Fakta+om+licens/Lovgivning+om+licens.htm
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152540


Jeg er med på, at dekrypteringen foregår lokalt.
Men er du alligevel ikke vel hurtig, hvis du skriver, at kryptering ikke stiller krav til en vis hastighed på internetforbindelsen..?
Er der f.eks. ingen tidsbegrænsning på, hvor længe du må hænge i en javainstallation, før du bliver smidt af..?
Eller hvor længe modtageren kan tillade sig at vente på svar, hvis det ikke skal give alt for god plads til crackere osv..?



Radiolicens blev afskaffet 1. Juli 2013: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Medier/2013/06/17/111147.htm


Tak for en god gammel nyhed, som jeg ikke havde hørt før. :)
Når der nu er en individuel afregning, så er det vel også meget rimeligt, at folk, som ikke ønsker at betale eller lytte til DR, alligevel har ret til en mulighed for at blive orienteret i tilfælde af krig, naturkatastrofer og lign.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2014, 11:48

Det meste af det du nævner er enten ikke kryptering eller forgår lokalt på din maskine og har der for ikke noget med net forbindelsen at gøre. Men generelt er det sådan at hvis blot du kan få et svare frem og tilbage inden for 30 sekunder så vil det fungere fint for dig, så selv et 28k modem burde kunne følge med, men det gælder faktisk både for krypteret og ikke krypteret forbindelser

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jimmyfj » 31. jul 2014, 11:50

Her er det offentlige Danmark igen ude i noget direkte makværk, hvis eneste formål er at sende aben til borgeren, i stedet for selv at udføre et stykke arbejde, som offentligt ansatte jo immervæk får deres alt for fede hyre for.

Ansvarsforflygtigelse, hedder det med den korrekte betegnelse. Og det er selv samme "senden aben videre" som gør, at hele den offentlige sektor, med undtagelse af sygehusvæsnet, brand/redning/politi sejler som et skib uden ror.

Da jeg i '95 arbejde som netværksadministrator på en kommune i Nordjylland ville en kollega og jeg netop tage dette nye IT-vidunder i brug for at spare på kommunens afsindige forbrug af printer-papir. Hver gang der blev lavet en ændring i et budget-udkast, som i reglen fyldte 500+ A4 sider, skulle hele dynen skrives ud igen, i xx sæt af 500+ sider. Dette var et forbrug af papir, som kunne have været undgået, hvis man brugte de for hånden værende værktøjer til tekst og tal-behandling.

Jeg kan kun give PHK ret: Hver gang det offentlige er inde over noget med IT er det os borgere, som står med aben. Her som en trussel om fængsel, hvis ikke "arbejdet" gøres ordentligt. Trussel efter trussel fra det offentlige. Man fristes til at spørge, om det er denne truende adfærd, de aflønnes efter, siden den adfærd er så udtalt nu om stunder?
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2014, 12:05

På den anden side er jeg faktisk meget glad for at vi kan undgå at de udskriver de store mængder papir som mange folk sikkert alligevel fortrækker at have på deres maskine.

Så vidt jeg har forstået er begrundelsen for at lave deres eget post system at e-mail ikke ordentlig kan sikres mod MITM angreb, i det mindste ikke på en måde der er let at opsætte for den almindelige brugere.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jimmyfj » 31. jul 2014, 12:40

Er hensigten at beskytte mod MiTM-angreb er e offentligt ansatte, på ingen måde, godt nok uddannet. Deres system SKAL gøre brug af de forhåndenværende værktøjer til sikring af borgernes personfølsomme data, som, lur mig, også ryger af sted i deres håbløst utidsvarende mail-system, som stadig håndtere personfølsomme data uden kryptering.

I disse NemID-tider burde det være en leg at kryptere mails fra det offentlige, som så skal dekrypteres med borgerens NemID. Det offentliges postsystem skal, default, kryptere SAMTLIGE mail, som sendes ud fra deres postsystem.

I algoritmen kan krypteringen foregå så posten, når den søges udpakket, via postsystemet hos borgeren, kontakter NemID serveren med kald på cpr-nr. Serveren ved, hvilket nøglekort brugere har i brug og kan således anmode bruger om det korrekte nøgletal.

Systemet kan blive lidt kringlet, til man lige får regnet algoritmen rigtigt ud. Men det bliver noget med, at din mail-klient ikke kræver adgangskode for andre mail end fra det offentlige. Åbning af mails fra det offentlige kan således kalde brugerens NemID, som jo i forvejen ligger på den lokale maskine. Forsøg på åbning af post fra det offentlige udløser kald til NemID og proceduren med cpr-nr, adgangskode og til sidst nøgle sparkes i gang. Åbning af mailen sker, naturligt nok, først når NemID er udført korrekt.

Men det er nok bare mig, som har en lidt livlig fantasi. :D
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2014, 13:19

Jimmyfj skrev:I disse NemID-tider burde det være en leg at kryptere mails fra det offentlige, som så skal dekrypteres med borgerens NemID. Det offentliges postsystem skal, default, kryptere SAMTLIGE mail, som sendes ud fra deres postsystem.

Langt fra alle email klienter understøtter krypteret email, eller blot signeret email, og du kan hurtigt få brændt nogle nøgle kort igennem hvis du skal indtaste din nøgle hver gang du vil læse eller sende mails.
Og held og lykke med at overbevise Google og Microsoft (de to største webmail udbydere) om at de skal understøtte et særligt dansk mail format. Det eneste alternativ jeg lige kan tænke mig til er at alt du modtager fra det offentlige er indkapslet i en Java applet vedhæftet mailen, men det bliver for omstændigt og skrøbeligt at have med at gøre. Borgerne kunne let komme til at skrive direkte tilbage til det offentlige med følsomme data uden først at hente og det særlige program der skal bruges for at pakke data ind og så ved hæfte det. Det er også et kæmpe mas i forhold til at gå ind på det offentliges post side.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jimmyfj » 31. jul 2014, 18:35

Her er der ikke tale om at over åen efter vand. Hvorfor skulle man dog det?

Vi har alle vores egen side på borger.dk, som kræver NemID for at logge ind. Altså er vi allerede mere end halvvejs med et system, som virker. At få denne data-trafik fra disse servere sendt i krypteret form, som så dekrypteres lokalt på borgerens Pc behøver ikke være nogen egentlig videnskab.

Det kan godt lade sig gøre at udvikle en app/deamon, som, uden om brugerens mail-client henter krypteret data fra f.eks. borger.dk dekryptere data lokalt, data i et format div. e-mail-clienter kan håndtere, altså et format, som er kendt på forhånd.

Det vil endda kunne gøres muligt uden nogen særlov er nødvendig.

Lige meget om din client hedder Outlook, Thunderbird, Evolution or what not, så er der et fælles format, de alle kan håndtere: html.

Med de hastigheder internetforbindelser og computere har i dag KAN det lade sig gøre.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jakob77 » 31. jul 2014, 20:02

For mit vedkommende hænger jeg i med det yderste af neglene på gamle maskiner på en repeater til min nabos internet, og jeg har endnu efter xp forliset slet ikke en opgraderet platform, som jeg regner for sikker nok til netbank og tilsvarende.
At blive truet med fængsel for at lyve om dette og andet virker på mig både latterligt og som et demotiverende dødsstød.
Hvis der skal være råd til advokat og måske fængsel, så kan der da slet ikke blive til en ny computer, printer og DR-licens.
Og når jeg har meldt fra, så bliver jeg nok også nødsaget til at lukke ned for min on-line udvikling af ældre maskiner, for hvis det lykkes at se videoer eller få noget java til at virke pålideligt under de rette rammer, så klapper fælden måske.
Ligesom jeg skønner, at staten velfortjent risikerer svimlende beløb i erstatningskrav fra borgere, som har fået stjålet deres identitet, fordi de følte sig truet til at gå på internettet med maskiner, som ikke var sikkerhedsmæssigt i orden.


AJenbo skrev:På den anden side er jeg faktisk meget glad for at vi kan undgå at de udskriver de store mængder papir som mange folk sikkert alligevel fortrækker at have på deres maskine.


Så skidt med, at det foregår under trussel om fængsel..?
Der er også meget papirnusseri når folk skal kastes i fængsel.
Og ofte printer folk selv papirerne ud alligevel.
De kunne også sende en USB-stick engang imellem, helt uden trussel.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2014, 22:10

Jimmyfj skrev:Lige meget om din client hedder Outlook, Thunderbird, Evolution or what not, så er der et fælles format, de alle kan håndtere: html

Du glemmer igen at største delen i dag ikke bruger en mail klient men en webmail, samtidig ville borgeren skulle installere dette "konvateringsprogram", som så skulle ekistere i udgave til alle styresystemer og platforme, det er desuden ikke alle mail klienter der understøtter html, og dem der gør skal også have det indpakket på en særlig måde (mime mail), og det disk format de læser er alle forskelligt.
Det bedste jeg kunne komme på ville være at de gjorde beskederne tilgængelige via en ssl krypteret imap service, men det ville ikke blive godkendt da adgangen til den ikke ville kunne fungere via NemID. Der udover ville de også skulle sætte en webmail portal op til alle dem som ikke har en email klient (eller ikke ved hvordan man sætter en op), og det er jo på mange måder så den del de har gjort med den service de har sat op.

Mht til at udvide borgere.dk så pleger de offentlige ikke at være særlig god til at udvide deres sider, se eks skat.dk som er en ubrugeligh hybrid mellem 3 systemer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2014, 22:14

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:På den anden side er jeg faktisk meget glad for at vi kan undgå at de udskriver de store mængder papir som mange folk sikkert alligevel fortrækker at have på deres maskine.


Så skidt med, at det foregår under trussel om fængsel..?

Det sagde jeg bestemt ikke noget om, og hentyder faktisk til det modsatte ved at skrive "på den anden side".
Jakob77 skrev:Og ofte printer folk selv papirerne ud alligevel.

Så burde de måske opfordres til at tænke på miljøet.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Digital forbindelse eller fængsel..?

Indlægaf Jakob77 » 1. aug 2014, 23:09

AJenbo skrev:Så burde de måske opfordres til at tænke på miljøet.


Ja, det synes jeg, at du skal prøve. :)
Min erfaring med især ældre, som får en computer og en printer imellem hænderne, er, at de helst vil printe ALT ud.
Jo, for de kan så godt lide at sidde med et stykke papir, og de har selv ofte oplevet, at det der inde på skærmen, det kan forvinde igen.




@mcrypto

Det er rigtig pænt af dig. Men det er ikke det, at jeg ikke har råd til software, der går mig på.
Angående fængsel, så vil jeg bestemt bede om isolation, for sådan nogle steder huser de kriminelle, og dem har jeg ikke lyst til at dele noget med.
Er det 2.000 kr pr. døgn, det koster at huse en fange.
Måske er der alligevel en økonom i politistaten, som ikke har tænkt sig ordentligt om. Det kan måske godt blive en dyr fornøjelse at udtvære det digitalforskrækkede mindretal på den hårde måde, som de lægger op til.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster