Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf nsl » 17. apr 2014, 17:40

Hej

Jeg er en glad Ubuntu bruger - har kørt det i en del år, men ikke med fingrene så dybt nede i tingene.

Jeg har en nuværende harddisk (A = alm 1TB HDD), hvor der installeret Ubuntu 12.04 og en Win7.

Nu har jeg fået en ny harddisk (B = SSHD 1TB hybrid), hvor jeg gerne vil installere Ubuntu 14.04, trusty :-)

Jeg ville gerne kunne installere trusty "rigtigt", med /boot, /home og /root, på den nye disk B.

Samtidig vil jeg gerne beholde den oprindelige disk A - i hvert fald i første omgang.
Måske får jeg brug for Win7 igen, til Photoshop, så jeg ville gerne beholde muligheden for at kunne boote på den.
Og ifald der bliver nogle problemer (det er jo en relativ ny 14.04), ville det være fint at kunne gå tilbage til 12.04.

Senere, når det hele kører planmæssigt, vil jeg flytte data til den nye disk B.
Og eventuelt slette 12.04 fra disk A.

Planen er, at disk A skal være en eventuel Win7 og fotos (FAT32), og disk B skal være systemdisk for trusty 14.04.
Da disk B burde være hurtigst, vil jeg også bruge den til at arbejde på.

Problemet er måske, at det skal ligge på to forskellige harddiske, selvom det selvfølgelig burde virke.

Kan jeg forholdsvis nemt gøre ovenstående?
Og kan det give problemer med grub?

Håber på nogle gode råd herfra.
På forhånd tak :-)
./nick :-)

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf Blueeyez » 17. apr 2014, 22:38

Har du tænkt dig at tage harddisk A ud af maskinen når harddisk B er i den? Hvis, så er der ingen problemer.

Eller vil du have begge harddiske i på samme tid og have muligheden for at boote mellem de 3 systemer (Ubuntu 12.04 og 14.04 og win7)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 18. apr 2014, 00:20

Velkommen til forummet, alt efter hvor du installere GRUB og hvilken disk din bios er sat til at starte fra kan det være nødvendigt at opdatere GRUB efter installationen. Det er ikke noget større problem. Jeg vil foreslå at du installerer GRUB på B og sætter bios til at starte der fra. Kommer du så på et tidspunkt ud for at maskinen starter fra A vil du ikke kunne vælge 14.04 før du opdatere GRUB på A.

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf nsl » 18. apr 2014, 07:48

Tak for jeres svar :-)

Blueeyez:
Jeg vil gerne beholde begge diske i computeren, så jeg har adgang til mine "gamle" data. Og det vil være fint, hvis jeg i er periode kunne vælge mellem alle tre systemer :-) Senere vil jeg slette den udtjente 12.04, og finde ud af, hvad jeg stiller op med win7

AJenbo:
Takker :-)
Jeg vil gerne beholde den oprindelige disk A, som den er nu - jeg er nemlig løbet tør for plads på både disk og backupmedier - ups!
Så jeg installerer GRUB på disk B, og installerer derefter 14.04 på den, og igen derefter en opdatering af GRUB?

Jeg har også fået et nyt motherboard (med UEFI), det skal jeg lige lære at bruge - men det giver vel ikke problemer med hensyn til Ubuntu 14.04. Så vidt jeg ved, forsøger den allerede nu at boote fra disk B (men uden held, og den går derfor videre til disk A).
./nick :-)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf Klaus Rasmussen » 18. apr 2014, 09:42

Kan ikke lade være med at tilføje: Hvis du har brug for Photoshop, har du prøvet GIMP?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf nsl » 18. apr 2014, 10:17

Klaus:
Takker for tippet, og jeg har kørt med GIMP i en del år - fint produkt! :-)
GIMP erstattede også PaintShopPro, da jeg gik over til Ubuntu.
Men måske skal jeg bruge Photoshop på arbejde, så derfor kan jeg få brug for det.
Og GIMP og PhotoShop er ikke videre enige om filformaterne, så vidt jeg kan se.
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf AJenbo » 18. apr 2014, 14:04

GRUB installeres sammen med 14.04 så det behøver du ikke gøre manuelt. Du skal bare vælge den rigtige disk under installationen. Du kunne gøre det ved at pille kablet fra A når du skal til at installere. Så skal du godt nok opdatere GRUB bagefter for at kunne vælge de andre systemer. Det gøres med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub

Sørg for at gøre det under begge ubuntu installationen så er du ikke på du altid kan vælge alle 3 systemer uanset hvilken disk maskinen starter fra

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf nsl » 18. apr 2014, 18:54

Hej igen!

Jeg kører Ubuntu 14.04 nu 8-) .. Takker mange gange for hjælpen :-D

Der har været lidt småfejl, men ikke det store ..
Jeg installerede 64 bit-versionen på det nye SSHD (disk B) via en USB3-ting, og fik lavet en 20GB swap-partition - så nu har jeg to swap-områder, en på hver disk (ikke noget større problem) ..
Så havde jeg lidt problemer med Skype, men det kører heldigvis nu (men jeg måtte slette programmet Pidgin igen, for at få det til at køre).
Jeg kan godt nok ikke se min windows7 fra GRUB, men det haster heller ikke lige nu. Men er det bare at køre den anbefalede "sudo update-grub" under den tidligere ubuntu 12.04 (som jo ligger på disk A - det oprindelige HDD)?
Jeg tænkte ikke lige på at fjerne kablet fra disk A - ellers smart idé, når man (som jeg) er lidt usikker på hænderne.
./nick :-)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf Klaus Rasmussen » 18. apr 2014, 19:02

Fint du blev hjulpet. Så mangler du bare at markere tråden som løst, ved at sætte "flueben" ud for det svar der hjalp dig mest.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf Kurt Christensen » 18. apr 2014, 19:03

Din grub vil nu ligge på den harddisk du sidst installerede på, kørt sudo opdate på den.
Du skal ikke bruge mere swap end du har ram på maskinen.
Når lejligheden byder sig.

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf nsl » 18. apr 2014, 19:13

Klaus:
Hermed gjort :-)

Kurt:
Jeg prøver GRUB update :-)
Og ja, jeg har kun 8GB RAM, men jeg har læst forskellige steder, at det er en fordel at have mere Swap end RAM, og at det kan være bøvlet at udvide Swap-partitionen ved opgradering. Men jeg har også læst (et andet sted), at 1GB er nok, men med så forskellige meninger, valgte jeg at gå med livrem og seler.
Jeg kan ikke lige fortælle hvilke sider, der siger hvad, for jeg har været inde på en hel del ubuntu sider de sidste par døgn :-)
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf AJenbo » 18. apr 2014, 21:14

For at gå i dvale skal du have lige så meget ledige swap som du bruger ram, så hvor meget du har brug for kommer an på hvad du laver.

Du skulle gerne have en GRUB installationen på hver harddisk, en styret af 14.04 og den anden af 12.04

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: Installation af Ubuntu 14.04 på ny disk

Indlægaf nsl » 18. apr 2014, 21:47

Den seneste "sudo update-grub" fandt win7 på disk A :-) Så igen tak for hjælpen :-D

Jeg har ikke fulgt så meget med i, hvor meget RAM jeg bruger - men jeg er ikke god til at lukke programmer, eller faneblade i browseren for den sags skyld (børnene kritiserer ofte, at jeg bruger over 1GB til firefox) .. og så er der fotoredigering i GIMP .. det fylder alt sammen ..
./nick :-)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster