I lyset af de seneste udmeldinger om at UbuntuOne lukkes med relativt kort varsel har jeg i løbet af weekenden fået opsat min private cloud på en Synology DiskStation NAS (DS213). Det foregik relativt problemfrit via Synologys DSM 5.0 brugerflade og pakkearkivet i NAS’en med programmet CloudStation.
CloudStation har klient-programmer til både MAC, Windows og Linux og jeg er nu kørende med klienter installeret på mine private computere med Ubuntu 12.04 og på min arbejds-PC med Windows 7.
Jeg vil gerne høre her om der er nogen, der har erfaringer med CloudStation/Ubuntu og/eller har tanker omkring sikkkerheden i sådan en privat cloud-løsning. Som udgangspunkt er min opsætning helt standard med valget om SSL-forbindelse hakket af da dette blev forslået under installationen.
CloudStation på Synology DiskStation DS213
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
CloudStation på Synology DiskStation DS213
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: CloudStation på Synology DiskStation DS213
Udover kryptering (som du selv nævner) og stærke adgangskoder, så ville jeg tro, at den største risiko ligger i et nedbrud. Hvis harddisken går kaput, er der så en backup et sted?
Dertil kan man overveje kun at give adgang fra det lokale netværk, men det fjerner selvfølgelig lidt pointen i en privat sky.
Dertil kan man overveje kun at give adgang fra det lokale netværk, men det fjerner selvfølgelig lidt pointen i en privat sky.
-
- Forfatter
- IRC nickname: Blueeyez
Har du en admin konto der måske burde hedde noget andet?
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Tak for kommentarerne. Jeg har heller ikke fundet andre "problemer" med CloudStation end dem I nævner.
NAS'en har 2 stk. 2TB diske der kører i Synology Hybrid Raid, så jeg håber at kunne redde dataene, hvis en af diskene står af. Jeg er klar over at RAID ikke erstatter back-up, så vigtige data gemmes også på en separat ekstern harddisk.
Den standard admin-konto der oprettes ved opsætning af NAS'en er deaktiveret og jeg har oprette min egen.
NAS'en har 2 stk. 2TB diske der kører i Synology Hybrid Raid, så jeg håber at kunne redde dataene, hvis en af diskene står af. Jeg er klar over at RAID ikke erstatter back-up, så vigtige data gemmes også på en separat ekstern harddisk.
Den standard admin-konto der oprettes ved opsætning af NAS'en er deaktiveret og jeg har oprette min egen.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC