CloudStation på Synology DiskStation DS213

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

CloudStation på Synology DiskStation DS213

Indlæg af Vinder »

I lyset af de seneste udmeldinger om at UbuntuOne lukkes med relativt kort varsel har jeg i løbet af weekenden fået opsat min private cloud på en Synology DiskStation NAS (DS213). Det foregik relativt problemfrit via Synologys DSM 5.0 brugerflade og pakkearkivet i NAS’en med programmet CloudStation.

CloudStation har klient-programmer til både MAC, Windows og Linux og jeg er nu kørende med klienter installeret på mine private computere med Ubuntu 12.04 og på min arbejds-PC med Windows 7.

Jeg vil gerne høre her om der er nogen, der har erfaringer med CloudStation/Ubuntu og/eller har tanker omkring sikkkerheden i sådan en privat cloud-løsning. Som udgangspunkt er min opsætning helt standard med valget om SSL-forbindelse hakket af da dette blev forslået under installationen.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: CloudStation på Synology DiskStation DS213

Indlæg af NickyThomassen »

Udover kryptering (som du selv nævner) og stærke adgangskoder, så ville jeg tro, at den største risiko ligger i et nedbrud. Hvis harddisken går kaput, er der så en backup et sted?

Dertil kan man overveje kun at give adgang fra det lokale netværk, men det fjerner selvfølgelig lidt pointen i en privat sky.
Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
IRC nickname: Blueeyez

Indlæg af Blueeyez »

Har du en admin konto der måske burde hedde noget andet? :-)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk
Vinder
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Vinder »

Tak for kommentarerne. Jeg har heller ikke fundet andre "problemer" med CloudStation end dem I nævner.

NAS'en har 2 stk. 2TB diske der kører i Synology Hybrid Raid, så jeg håber at kunne redde dataene, hvis en af diskene står af. Jeg er klar over at RAID ikke erstatter back-up, så vigtige data gemmes også på en separat ekstern harddisk.

Den standard admin-konto der oprettes ved opsætning af NAS'en er deaktiveret og jeg har oprette min egen.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440