Medibuntu, hvad er det?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
planet-reptile

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af planet-reptile »

Hej.

Hvad er medibuntu for noget og hvad gør det godt for i Ubuntu? Er det sikkert at bruge?
Hilsen Kim.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af Artificial Intelligence »

Medibuntu er sikkert at bruge.

Hvorfor det ikke er default på Ubuntu? Det skyldes forskellige ting såsom diverse license og restriction som Ubuntu ikke ejer (til dels close source ting). Hvilket kan være ulovligt i nogen lande.
Ubuntu stræber på at være så Open Source som mulig. Defor har de (vi) den mulighed at selv hente Close Source og andet på eget ansvar igennem Medibuntu.
planet-reptile

Medibuntu, hvad er det?

Hvad har medibuntu at byde på som ubuntu i sig selv ikke kan tilbyde?
Hilsen Kim.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af Artificial Intelligence »

close source codecs (w32codecs (w64codecs for 64-bit)), google-earth, DVD playback, FFMPEG, fuld liste: http://medibuntu.org/packages.php

Medibuntu is a packaging project dedicated to distributing software that cannot be included in Ubuntu for various reasons, related to geographical variations in legislation regarding intellectual property, security and other issues:

* patentability of software, algorithms, formats and other abstract creation
* legal restrictions on freedom of speech or communication
* restrictions on the use of certain types of technical solution, such as cryptography
* legal restrictions on imports of software technology, requiring for example specific permissions
* etc.

A lot of excellent free software and non-free software is affected by such restriction somewhere in the world, thus preventing its inclusion into Ubuntu that, for economy and simplicity, are generally identical for all countries.

We refuse to resign ourselves to abandoning software that may be legally useful somewhere, and we have chosen to provide it with professional quality packaging, easily usable within the context of Ubuntu.
This repository provides packages for Ubuntu distribution.

It is your legal responsibility to make sure that the software you are installing can be legally used in your country and for your intended purpose.
planet-reptile

Medibuntu, hvad er det?

Det er ikke meget jeg forstår af de pakker der er til rådighed gennem meibuntu. Men skype er da tilgængelig bare ved en almindelig download? Det behøver man da ikke medibuntu til?
Hvad gør de andre programmer godt for?
Hilsen Kim.
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af sådanUBUNTU »

acroread: Acrobat Reader

(bruger jeg selv indtil linux har fået bedre PDF-programmer. Jeg har oplevet visningsproblemer i nogle få filer+ Acrobat reader har bedre markeringsværktøj)

skype+ google earth

(opdateres automatisk, når der udkommer nye versioner eller fejlrettelser)

libdvdcss2

(til DVD-rip - bruger jeg ikke :-))

diverse codecs

(automatisk opdatering af codecs. Godt hvis man gerne vil have den optimale afspilning af sine mediefiler)

Alt i alt kan det anbefales at installere programmer via medibuntu i stedet for at downloade fx skype fra en hjemmeside, fordi pakkerne opdateres automatisk, hvorimod hvis man installerer med deb-pakker, forbliver de uændrede, selvom de måtte indeholde fejl. Det er en af kernefordelene ved linux).
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af eitreach »

Jeg fandt det nødvendigt at installere w32codecs for at kunne konvertere filer til mp4, til min iPod.. Så det er bestemt brugbart.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
planet-reptile

Medibuntu, hvad er det?

Jamen det lyder da tiltalende. Hvordan henter jeg medibuntu og hvordan sætter jeg det op?
Hilsen Kim.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af eitreach »

Det står under Repository Howto:

http://help.ubuntu.com/community/Medibuntu
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
planet-reptile

Medibuntu, hvad er det?

Hey, fandt ud af det selv.
Nu ved jeg bare ikke hvilken pakke af skype jeg skal installere. Der er skype, skype-common og skype-static. Hvilken af dem skal jeg vælge?
Hilsen Kim.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af Stra »

SådanUbuntu skrev:

hvorimod hvis man installerer med deb-pakker, forbliver de uændrede, selvom de måtte indeholde fejl.

Hvad mener du, bliver de pakker vi instalerer via synaptic eller tilføj/fjern ikke automatisk opdateret, selv om de er .deb pakker?

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
sådanUBUNTU
Geografisk sted: Valby

Medibuntu, hvad er det?

Indlæg af sådanUBUNTU »

Lad mig korrigere sætningen:

"hvorimod hvis man installerer med downloadede deb-pakker fra f.eks. skype, getdebs eller googles hjemmesider, forbliver de uændrede, selvom de måtte indeholde fejl."