8-core, 64-bit mikroprocessor (ARM arkitektur)

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

8-core, 64-bit mikroprocessor (ARM arkitektur)

Indlæg af lath »

Qualcomm har sidst her på året en 64-bit, 8-core, ARM processor i støbeskeen.
http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-02/24/qualcomm-snapdragon-801-615

Det lyder meget spændende.

Sådan en mikroporcessor er også god til dekstop brug. At den så har så lavt et strømforbrug (typisk 1/10 af Intels x86 mikroprocessorarkitektur) er kun meget godt.
Det lave effektforbrug gør at man kan slippe af sted med at lave sådan en med en lille køleplade uden blæser ved mikroprocessoren.
Sådan en maskine kan blive helt lydløs, såfremt man også har en lydløs strøforsyning, passiv køling for GPUen, og bruger en SSD som harddisk.

Endelig! Jeg har ventet på at det sker.
Det bliver rart den dag i meget nær fremtid, hvor man kan slippe for alle snurrende ting i sin computer, så den er fuldstændig lydløs.
Jeg vil ikke undlade at bemærke at min første mikrocomputer fra 1984 - en Amstrad CPC 664 til 4.000,- (1984) kr. også var totalt lydløs, bortset fra når diskettedrevet fik lidt motion.
En Amstrad CPC 664 har en Zilog Z80 (nu Z8400) CPU der kører med en hastighed på 4 Mhz (0,004 GHz).
Den har 64 KB (ca. 0,000.06 GB) RAM, og en 64 KB ROM.
Opstartstid: Jeg gætter på 0,1 sekund - det er i alle tilfælde så hurtigt at det føles som om maskinen er tændt, så snart man har sat on/off knappen i on posistion.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags