Langsom boot .. måske og andet
-
Hej
Jeg har kørt med Ubuntu GG 7.10 i ca. et måned på min laptop (Fujitsu Siemens Amilo M 1437G) og det kører upåklageligt. Jeg har endnu ikke overblik over strukturen i Linux og kender ikke kommanderne endu, men det skal nok komme over tid, så det ser jeg ikke noget problem i.
Men efter nu at have brugt GG i ca. 1 måneds tid, så er nedenstående "ting" noget som irreterer mig lidt.
Boot:
Efter at have rodet og pillet ved diverse config o.s.v. er min boot-tid blevet lang og det er specielt efter login billedet at jeg får sort skærm og maskinen arbejder i et godt stykke tid før Ubuntu desktoppen loader. Det er ikke fordi den er super lang, men jeg mindes den at være hurtigere før.
GUI login:
En anden ting jeg har er irreteret over er loginbilledet .. kan man ikke slippe for det grafisk login billede, så man logger på i en "prompt"?
Før login:
Før jeg begyndte at " rode og rave" så var der ikke noget grafisk ved opstart. Nu er der et grafisk Ubuntubilled der viser hvad der bliver loadet. Kan jeg få det tilbage igen?
Jeg håber der nogen som kan hjælpe mig. Jeg ved ikke hvilke informationer jeg ellers skal give men hvis der mangler info så må du/i sige til, så skal jeg nok poste det.
Hilsen Dreams
Jeg har kørt med Ubuntu GG 7.10 i ca. et måned på min laptop (Fujitsu Siemens Amilo M 1437G) og det kører upåklageligt. Jeg har endnu ikke overblik over strukturen i Linux og kender ikke kommanderne endu, men det skal nok komme over tid, så det ser jeg ikke noget problem i.
Men efter nu at have brugt GG i ca. 1 måneds tid, så er nedenstående "ting" noget som irreterer mig lidt.
Boot:
Efter at have rodet og pillet ved diverse config o.s.v. er min boot-tid blevet lang og det er specielt efter login billedet at jeg får sort skærm og maskinen arbejder i et godt stykke tid før Ubuntu desktoppen loader. Det er ikke fordi den er super lang, men jeg mindes den at være hurtigere før.
GUI login:
En anden ting jeg har er irreteret over er loginbilledet .. kan man ikke slippe for det grafisk login billede, så man logger på i en "prompt"?
Før login:
Før jeg begyndte at " rode og rave" så var der ikke noget grafisk ved opstart. Nu er der et grafisk Ubuntubilled der viser hvad der bliver loadet. Kan jeg få det tilbage igen?
Jeg håber der nogen som kan hjælpe mig. Jeg ved ikke hvilke informationer jeg ellers skal give men hvis der mangler info så må du/i sige til, så skal jeg nok poste det.
Hilsen Dreams
-
- Geografisk sted: Valby
-
sådanUBUNTU skrev:Mht. til "sort skærm" se denne tråd:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=1492
Tak for det hurtige svar. Jeg tjekker det ud.
Hilsen Dreams
-
Har tjekket det og der er inge ændringer sket. I /etc/usplash.conf stod den allerede til 1024 x 768.
Jeg prøvede også at indsætte ec_intr=0 acpi=off i /boot/grub/menu.lst uden resultat.
Jeg målte tiden og det ser ud som følger:
43 sek. = fra Ubuntu starter at loade til jeg får login billede
47 sek. = fra login til desktop er loadet
... det er måske normalt og bare mig der hænger mig i petitesser?
Hilsen Dreams
Jeg prøvede også at indsætte ec_intr=0 acpi=off i /boot/grub/menu.lst uden resultat.
Jeg målte tiden og det ser ud som følger:
43 sek. = fra Ubuntu starter at loade til jeg får login billede
47 sek. = fra login til desktop er loadet
... det er måske normalt og bare mig der hænger mig i petitesser?
Hilsen Dreams
-
Nej det er ikke normalt, men kan ikke lige se hvad der er i vejen har jeg ikke selv oplevet, hvis jeg falder over noget så skal jeg skrive det.
-
- Geografisk sted: Køge
Prøv fjern splash i boot linien
-
Artificial Intelligence skrev:Prøv fjern splash i boot linien
Hvordan gør jeg det?
Det skal lige nævnes at jeg har "gTweakeUI - Session" installeret og der har jeg fjernet flueben i alle felter:
- Save sessions automatically
- Show logout menu
- Show splash screeb
er det fint nok eller skal jeg ind og ændre i nogle configfiler? i såfald ved jeg ikke hvilke?
-
Jeg kender ikke gTweakeUI - Session, så det kan jeg ikke svare på.
Kode: Vælg alt
sudo nano /boot/grub/menu.lst
-
Ok, jeg har fjernet Splash fra menu.lst med undtagelse af
Men jeg går ud fra at når der står # foran så er det udkommenteret ... er det rigtigt?
Og tusind tak fordi i gider bruge tid på at hjælpe.
Hov forresten, jeg glemte helt at skrive at det ikke ændrer noget på min boot tid
Kode: Vælg alt
## additional options to use with the default boot option, but not with the
## alternatives
## e.g. defoptions=vga=791 resume=/dev/hda5
# defoptions=quiet splash
Men jeg går ud fra at når der står # foran så er det udkommenteret ... er det rigtigt?
Og tusind tak fordi i gider bruge tid på at hjælpe.
Hov forresten, jeg glemte helt at skrive at det ikke ændrer noget på min boot tid
-
Det er det forkerte du ændre på. Alt det der står med ## er eksempler.
-
Artificial Intelligence skrev:Det er det forkerte du ændre på. Alt det der står med ## er eksempler.
ja udkommenteret som jeg skrev ... jeg ville bare have det bekræftet.
-
Har reinstalleret Ubuntu og er nu støt på andre problemer. Jeg laver en ny tråd om dette.